Siirry suoraan sisältöön

Tervetuloa S-Pankin asiakkaaksi!

Nyt pääset käyttämään monipuolisesti S-Pankin palveluita ja näet tilisi S-mobiilissa ja verkkopankissa. Jotta saat kaikki palvelusi sujuvasti käyttöösi, tarvitsemme vielä hetkeksi huomiotasi sujuvan pankkiasioinnin varmistamiseksi. Lue vinkit alta! Sivu on päivitetty 1.12.2024

Toimi näin:

Tarkista S-Pankin verkkopankkitunnukset
Jos olit jo aiemmin S-Pankin asiakas, tarkista, että S-Pankin verkkopankkitunnuksesi ovat toiminnassa. Samalla voit tarvittaessa tilata uuden tunnuslukutaulukon tai salasanan ja tarkistaa käyttäjätunnuksesi sekä tekstiviestivahvistuksen puhelinnumeron.
Aktivoi asiakkuutesi
Jos et ole tehnyt asiakkuuden siirtymisen valmistelevia toimia, voit aktivoida siirtyneen asiakkuutesi nyt.

Aktivoi siirtynyt asiakkuutesi

Palvelusi ovat nyt siirtyneet S-Pankkiin! Jos et ole vielä aktivoinut siirtynyttä asiakkuuttasi tai varmistanut, että verkkopankkitunnuksesi ovat toiminnassa, tee se nyt, jotta saat kaikki pankkipalvelusi käyttöön.

Kannattaa ladata S-mobiili puhelimeesi jo nyt, niin saat asiakasedut heti voimaan. Jos sinulla on jo S-mobiili puhelimessasi, varmista että käytössäsi on sovelluksen uusin versio. Voit päivittää sovelluksen omassa sovelluskaupassasi.

Jos haluat jatkaa S-Pankin asiakkaana liittymättä asiakasomistajaksi, eikä sinulla ole S-Pankin verkkopankkitunnuksia, tee ajanvaraus S-Pankin asiakaspalvelupisteelle.

S-Pankin päivittäispankkipalvelut ovat maksuttomia S-ryhmän asiakasomistajille ja asiakasomistajatalouteen kuuluville. Lisäksi keskittämällä asiontisi S-ryhmään, saat rahanarvoisia etuja ja kerrytät samalla tilillesi maksettavaa bonussummaa. Bonusta kertyy ostoksistasi, kun vilautat maksupäätteellä S-Etukorttia.

Jos käytössäsi on S-mobiili tai omalla nimelläsi varustettu, voimassa oleva S-Etukortti, on se merkki asiakasomistajatalouteen kuulumisesta. Jos käytössäsi ei ole kumpaakaan, asia on hyvä varmistaa.

Helpoiten voit tarkastaa asiakasomistajuutesi tai asiakasomistajatalouteen kuulumisesi lataamalla S-mobiilin omasta sovelluskaupastasi. Jos tietoihisi ei ole liitetty asiakasomistajuutta, ohjataan sinut S-mobiilin käyttöönotosta asiakasomistajaksi liittymisen verkkopalveluun.

Voit tarkastaa asiakasomistajuutesi tilanteen myös kirjautumalla S-käyttäjätilille (s-kayttajatili.fi), joka on S-ryhmän digitaalisiin palveluihin kirjautumisen ja tunnistautumisen väline. Jos et ole ottanut vielä S-käyttäjätiliä käyttöön, voit rekisteröityä palveluun sähköpostiosoitteella. S-käyttäjätilin Omat tiedot -osiosta näet, onko tietoihisi liitetty voimassa oleva S-Etukortti, joka merkitsee asiakasomistajatalouteen kuulumista. Palvelusta näkyy myös, onko asiakasomistajatalouteesi liitetty muita henkilöitä. Jos sinulla on S-Etukortti eli kuulut asiakasomistajatalouteen, mutta korttia ei ole liitetty S-käyttäjätiliin, voit liittää kortin käyttäjätiliisi tunnistautumalla minkä tahansa pankin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Lisätietoa S-käyttäjätilistä löydät S-ryhmän verkkosivuilta https://www.s-kanava.fi/asiakaspalvelu/s-kayttajatili.

S-mobiilin ja S-käyttäjätilin lisäksi voit tarkastaa asiakasomistajuutesi myös soittamalla S-ryhmän Asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 ma-pe 9-16 (mpm/pvm) tai asioimalla S-ryhmän toimipaikkojen Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki-pisteellä.

Jos olet täysi-ikäinen, tulee asiakasomistajatalouden pääjäsenen, kuten perheenjäsenesi lähettää sinulle kutsu asiakasomistajatalouteen liittymisestä S-mobiilissa tai S-käyttäjätilillä. Saat pääjäsenen nimen sisältävän kutsun sähköpostiisi. Kun olet hyväksynyt kutsun sinut on liitetty asiakasomistajatalouteen. Huomioithan, että jos haluat kuulua samaan asiakasomistajatalouteen perheenjäsenen kanssa, tulee pääjäsenen kutsu hyväksyä ennen kuin valmistelet asiakkuutesi siirtymistä S-Pankkiin osoitteessa s-pankki.fi/handelsbanken. Tällöin järjestelmämme tunnistaa sinun kuuluvan asiakasomistajatalouteen.

Jos olet ala-ikäinen huoltajasi voi lisätä sinut asiakasomistajatalouteen hänen S-mobiilissaan tai kirjautumalla S-kanavalle osoitteessa s-kanava.fi. Jos huoltajasi on Handelsbankenista S-Pankkiin siirtyvä asiakas, voi hän lisätä sinut asiakasomistajatalouteen samalla, kun hän avaa omia palvelujaan S-Pankkiin osoitteessa s-pankki.fi/handelsbanken. S-Pankki on lähettänyt tästä lisätietoa kirjeitse syyskuussa 2024 niille asiakkaille, joita muutos koskee.

Osio otsikolla ulkomailla-asuvat

S-Pankki on lähettänyt Handelsbankenista siirtyville ulkomailla asuville asiakkaille syyskuussa 2024 tietoa S-Pankin asiakkuudesta ja käytännön asioista, kuten verkkopankkitunnusten avaamisesta ja palveluiden siirtymisestä. Tieto on lähetetty kirjeitse niille asiakkaille, joita muutos koskee.

Palveluiden avaus ei valitettavasti onnistu digitaalisen kanavan kautta ilman osoitetta Suomessa. Voit kuitenkin päivittää asiakastietosi osoitteessa s-pankki.fi/omat-tiedot. Jos tarvitset verkkopankkitunnukset, voit tietosi päivitettyäsi soittaa asiakaspalveluumme numeroon +358 10 76 5800 (mpm/pvm, avoinna ma–pe klo 9–16 (Suomen aikavyöhyke UTC+2). Huomioithan, että ulkomailla asuville asiakkaille voidaan avata puhelimitse ainoastaan rajatut verkkopankkitunnukset. Huomaathan myös, että S-Pankin verkkopankkitunnusten avaaminen edellyttää tunnistautumista, joten tarvitset toisen Suomessa toimivan pankin, kuten Handelsbankenin tunnukset tai mobiilivarmenteen.
Huomioithan, että luottokortin hakeminen edellyttää pysyvän asuinpaikan Suomessa.

Palvelusi ovat nyt siirtyneet S-Pankkiin

Tutustu alla oleviin ohjeisiin ja toimi niiden mukaisesti, niin saat uudet pankkipalvelut mahdollisimman sujuvasti käyttöösi.

Kortit

Jos sinulla oli Handelsbankenissa käytössä debit-kortti, olemme lähettäneet sen tilalle S-Etukortti Visa Debit –kortin. Voit maksaa kortilla monipuolisesti kotimaassa, ulkomailla ja verkossa. Kortti on osuuskaupan asiakasomistajille kuukausi- ja vuosimaksuton pankkikortti.

Voit päivittää korttisi tietoja helposti itse S-mobiilissa tai verkkopankissa.

 

Luottokorttisopimukset eivät ole siirtyneet Handelsbankenilta S-Pankille. Halutessasi voit hakea uutta luottokorttia S-Pankin verkkopankista, S-mobiilista tai osoitteesta s-pankki.fi/visa.

Uusi kortti kannattaa ottaa käyttöön maksamalla kerran maksupäätteellä tunnuslukua käyttäen. Sen jälkeen voit käyttää myös kortin verkko- ja lähimaksuominaisuuksia.

 

Tarkista automaattiset suoraveloitukset ja vaihda pankkikorttisi numero esimerkiksi käyttämiisi suoratoistopalveluihin, ruokalähettisovelluksiin, pysäköintisovelluksiin, bussilippusovelluksiin ja mobiilimaksamisen palveluihin. Osa palveluista lähettää sinulle ilmoituksen, jos maksua on yritetty veloittaa vanhalta kortiltasi. Vältät palvelukatkot, jos ehdit ensin!
Jos korttisi tunnusluku on kadonnut, voit tarkistaa sen S-mobiilista ja verkkopankista. Voit myös vaihtaa tunnuslukusi tai tilata uuden postitse kotiin. Tunnusluvun tarkistaminen ensimmäisen kerran on maksutonta. Seuraavista kerroista veloitetaan palveluhinnastomme mukaisesti.
Pankkikortillesi on mahdollista asettaa kolme eri turvarajaa: käteisnostoraja, ostoraja ja verkkomaksuraja. Lisäksi voit asettaa rajatun käyttöalueen eli maarajauksen. Voit muokata korttisi käyttöaluetta tai turvarajoja helposti S-mobiilissa ja verkossa.  
 

Tilit

Näet nyt siirtyneet tilisi S-Pankin verkkopankissa ja S-mobiilissa. Alta näet miten tilien nimet ovat muuttuneet:

  • S-Tili oli Handelsbankenissa Käyttötili, Perusmaksutili tai Tuottotili
  • S-Tuottotili oli Handelsbankenissa Sijoitustili
  • S-Määräaikaistili oli Handelsbankenissa Sijoitustalletus

Varmista verkkopankista, että tiliesi käyttöoikeudet ja maksurajat ovat sopivan laajuiset ja anna halutessasi käyttöoikeutetulle suostumus käyttää tiliä maksamiseen verkkopankissaan.

Vanha tilinumerosi asuu monessa paikassa. Muista ilmoittaa uudet tilinumerosi esimerkiksi työnantajallesi, Kelalle ja Verohallintoon. Löydät uuden tilinumerosi verkkopankista. Turvallisin tapa kirjautua verkkopankkiin on kirjoittaa selaimen osoitekenttään  www.s-pankki.fi. Hakukoneen käyttämistä kannattaa pankkiasioissa välttää.
Handelsbankenin tileille saapuvia tilisiirtoja (SEPA-maksut*) ohjataan automaattisesti S-Pankin tileille kolmen kuukauden ajan tilien siirtymisen jälkeen. Tämän jälkeen tehdyt tilisiirrot palautuvat niiden maksajille. Huomaathan, että tilisiirtojen uudelleenohjaus ei koske ulkomaan tilisiirtoja (valuuttamaksut) tai pikasiirtoja. Ne palautuvat maksajille 1.12. alkaen.
 

* SEPA on lyhenne sanoista Single Euro Payments Area, joka

tarkoittaa yhtenäistä euromaksualuetta. 

Onko sinulla ylimääräisiä kortteja tai tilejä?
Jos sinulla oli jo ennestään palveluita S-Pankissa, Handelsbankenista siirtyneet palvelut on avattu niiden rinnalle. Uudet S-Pankin tilit ja kortit, jotka vastaavat siirtyviä palveluitasi, on avattu sunnuntain 1.12. aikana ja ovat nyt käytettävissä. Voit lopettaa mahdolliset ylimääräiset korttisi tai tilisi itse S-Pankin verkkopankissa tai asiakaspalvelupisteellä.

Näin lopetat ylimääräisen kortin tai tilin:

Voit lopettaa tarpeettoman Visa Debit -kortin helpoiten omatoimisesti verkkopankissa. Vaihtoehtoisesti tai halutessasi lopettaa luotto-ominaisuudella varustetun Visa Credit tai Visa Credit/Debit -kortin, voit lopettaa kortin ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme lähettämällä viesti S-mobiilissa, soittamalla puhelinpalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Huomioithan, ettei korttia voi lopettaa, jos jokin osto on vielä veloittamatta.

Kortin lopettaminen verkkopankissa

Verkkopankissa S-Etukortti Visa Debit -kortin lopettaminen onnistuu omatoimisesti.

  1. Kirjauduttuasi verkkopankkiin valitse ylävalikosta Kortit  > Valitse lopetettava kortti > Lopeta kortti.

Huomaathan, että jos kyseessä on luotollinen kortti, kortin lopettaminen ei onnistu omatoimisesti. Jos luotolla on useampi velallinen, jokaisen tulee lähettää itsenäisesti oma pyyntönsä luoton ja siihen liitetyn kortin lopettamisesta joko lähettämällä viesti S-mobiilissa tai verkkopankissa, soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Kortin lopettaminen lähettämällä viesti S-mobiilissa

S-mobiilissa S-Etukortti Visa Debit -kortin lopettaminen onnistuu lähettämällä lopettamispyyntö viestinä asiakaspalvelullemme.

  1. Kirjauduttuasi S-mobiiliin valitse alavalikosta S-Pankki > Minä.
    Tämän jälkeen klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa viestikuvaketta.
  2. Valitse avautuvalta sivulta S-Pankin henkilökohtaiset viestit -otsikon alta Uusi viesti S-Pankille.
  3. Valitse viestin aiheeksi Visa-kortit ja S-Laina, minkä jälkeen valitse vaihtoehto Kortteihin liittyvät muutokset ja kyselyt.
  4. Kerro viestissä, että haluat lopettaa haluamasi kortin ja kirjoita viestiin kyseisen kortin neljä viimeistä numeroa. Turvallisuussyistä älä koskaan kirjoita kokonaista korttinumeroa viestiin.
  5. Käsiteltyämme viestisi lopetamme kyseisen kortin. Jos tarvitsemme lisätietoja ennen kortin lopettamista, olemme sinuun yhteydessä viestitse.

Huomaathan, että jos kyseessä on luotollinen kortti, jonka luotolla on useampi velallinen, jokaisen osapuolen tulee lähettää itsenäisesti oma pyyntönsä luoton ja siihen liitetyn kortin lopettamisesta joko lähettämällä viesti S-mobiilissa tai verkkopankissa, soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Kortin lopettaminen soittamalla asiakaspalveluun tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä

Kortti on mahdollista lopettaa myös soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä. Löydät yhteystiedot verkkosivuiltamme s-pankki.fi/otayhteytta.

Voit lopettaa tarpeettoman S-Tilin tai S-Tuottotilin helpoiten omatoimisesti verkkopankissa. Vaihtoehtoisesti voit lopettaa tilin ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme lähettämällä viesti S-mobiilissa, soittamalla puhelinpalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Tilin lopettaminen verkkopankissa

Verkkopankissa tilin lopettaminen onnistuu omatoimisesti.

  1. Kirjauduttuasi verkkopankkiin valitse ylävalikosta Tilit ja maksaminen > Omat tilit.
  2. Tämän jälkeen valitse lopetettava S-Tili tai S-Tuottotili > Lopeta tili.

Ennen tilin lopettamista muistathan siirtää palkkasi, eläkkeesi tai muut lopetettavalle tilille saapuvat toistuvat suoritukset toiselle S-Pankissa olevalle tilillesi ennen tilin lopetuspyynnön tekemistä. Siirrä myös haluamasi lopetettavaan tiliin liitetyt palvelut toiselle tilille tai lopeta palvelut ennen tilin lopetuspyynnön lähettämistä. Muistathan myös varmistaa, ettei lopetettava tili ole asiakasomistajuuteen liittyvien etujen maksutili, eli tili, jolle Bonus ja maksutapaetu maksetaan. Voit tarvittaessa muuttaa etujenmaksutiliksi toisen S-Pankissa olevan tilisi.

Huomaathan, että jos tilillä on useampi tilinomistaja, tilin lopettaminen ei onnistu omatoimisesti. Jokaisen tilinomistajan tulee lähettää itsenäisesti oma pyyntönsä tilin lopettamisesta joko lähettämällä viesti S-mobiilissa tai verkkopankissa, soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Tilin lopettaminen lähettämällä viesti S-mobiilissa

S-mobiilissa tilin lopettaminen onnistuu lähettämällä lopettamispyyntö viestinä asiakaspalvelullemme.

  1. Kirjauduttuasi S-mobiiliin klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa viestikuvaketta.
    Valitse avautuvalta sivulta S-Pankin henkilökohtaiset viestit -otsikon alta Uusi viesti S-Pankille.
  2. Valitse viestin aiheeksi Tilit ja maksut, minkä jälkeen valitse vaihtoehto Tilin lopettaminen.
  3. Kerro viestissä, että haluat lopettaa haluamasi tilin ja kirjoita viestiin suljettavan tilin tilinumero. Mainitse viestissä myös tilinumero, jolle haluat siirtää lopetettavan tilin mahdolliset varat ja korot.
  4. Käsiteltyämme viestisi lopetamme kyseisen tilin. Jos tarvitsemme lisätietoja ennen tilin lopettamista, olemme sinuun yhteydessä viestitse.

Ennen tilin lopettamista muistathan siirtää palkkasi, eläkkeesi tai muut lopetettavalle tilille saapuvat toistuvat suoritukset toiselle S-Pankissa olevalle tilillesi ennen tilin lopetuspyynnön tekemistä. Siirrä myös haluamasi lopetettavaan tiliin liitetyt palvelut toiselle tilille tai lopeta palvelut ennen tilin lopetuspyynnön lähettämistä. Muistathan myös varmistaa, ettei lopetettava tili ole asiakasomistajuuteen liittyvien etujen maksutili, eli tili, jolle Bonus ja maksutapaetu maksetaan. Voit tarvittaessa muuttaa etujenmaksutiliksi toisen S-Pankissa olevan tilisi.

Huomaathan, että jos tilillä on useampi tilinomistaja, jokaisen tilinomistajan tulee lähettää itsenäisesti oma pyyntönsä tilin lopettamisesta.

Tilin lopettaminen soittamalla asiakaspalveluun tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä

Tili on mahdollista lopettaa myös soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä. Löydät yhteystiedot verkkosivuiltamme s-pankki.fi/otayhteytta.

Verkkopankkitunnukset
S-Pankin verkkopankkitunnuksien avulla voit asioida verkossa ja hallinnoida tilejäsi, korttejasi tai sijoituksiasi niin S-mobiilissa kuin verkkopankissakin. Jos sinulla ei vielä ole S-Pankin verkkopankkitunnuksia, voit avata ne täältä. Jos osoitteesi on ulkomailla, voimme avata sinulle rajatut verkkopankkitunnukset. Tämä onnistuu soittamalla S-Pankin asiakaspalveluun numerossa +358 10 76 5800 (mpm/pvm), avoinna ma–pe klo 9–16 (Suomen aikavyöhyke UTC+2).
E-laskut
Handelsbankenissa tekemäsi e-laskutilaukset eivät ole siirtyneet S-Pankkiin. Voit nyt tehdä e-laskutilaukset uudelleen S-Pankin verkkopankissa.

Lainat

Löydät siirtyneen lainasi tiedot kätevimmin S-mobiilista ja verkkopankista. Lainanlyhennykset jatkuvat aiemmin tekemäsi sopimuksen mukaan.

Rahastot ja sijoittaminen

Voit seurata sijoituksiasi ja merkitä uusia rahastoja S-mobiilissa ja verkkopankissa.

Olemme täällä sinua varten

S-Pankissa voit hoitaa lähes kaikki raha-asiasi digitaalisissa kanavissa silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Verkkopankin lisäksi voit asiakasomistajana ottaa käyttöösi kätevän S-mobiili-sovelluksen. S-mobiilissa näet keskeiset tiedot palveluistasi ja hoidat päivittäisiä pankkiasioitasi helposti.

Lue lisää digipalveluista

Jos haluat asioida henkilökohtaisesti tai tarvitset henkilökohtaista neuvontaa, voit asioida asiakasvastaavasi kanssa tutussa konttorissasi. Asiointi konttoreilla vain ajanvarauksella.

Asiakasvastaavien uudet yhteystiedot löydät tältä sivulta

Hyvä tietää juuri nyt

Handelsbankenista siirtyvät tilit ja niillä olevat varat ovat siirtyneet Handelsbankenista S-Pankkiin 1.12.2024 ja ovat nyt käytettävissä.

Tilien siirtyminen edellyttää sinulta joitakin toimia:

  • Ilmoita uudet S-Pankin tilinumerot tarvittaville tahoille, kuten esimerkiksi työnantajallesi palkanmaksua varten sekä etuuksien maksajille ja muille viranomaisille, kuten Kelalle ja Verohallintoon. Päivitä tarvittaessa tilinumerot myös käyttämiisi maksusovelluksiin, kuten MobilePay-sovellukseen. Tee nämä toimet mahdollisimman pian tilien siirryttyä S-Pankkiin, aikaisintaan kuitenkin 1.12., sillä tätä ennen uudelle S-Pankin tilinumerolle tehdyt tilisiirrot palautuvat maksajille.
  • Ota halutessasi tiliotteet ja tilitapahtumien tiedot talteen Handelsbankenin verkkopankista. Näet tiedot Handelsbankenin verkkopankista maaliskuun 2025 loppuun saakka. Handelsbankenin tilien tiliotteet ja aikaisemmat tilitapahtumat eivät siirry S-Pankille, etkä näe niitä S-Pankin verkkopankissa. ASP-tilien tiedot kuitenkin siirtyvät S-Pankkiin.
  • Tarkista tiliesi käyttöoikeudet ja niiden maksutiliominaisuudet. Tieto tilin käyttöoikeuksista on siirtynyt S-Pankkiin Handelsbankenista saatavien tietojen perusteella. Huomaathan, että Handelsbankenin verkkopankkisopimukset eivät ole siirtyneet S-Pankkiin, joten tilinomistajan tulee erikseen myöntää oikeus käyttää tiliä maksutilinä S-Pankin verkkopankissa. Tarkistathan siis, että tiliesi käyttöoikeudet ovat sopivan laajuiset ja annathan halutessasi käyttöoikeutetulle suostumuksen käyttää tiliä maksamiseen verkkopankissaan. Tarkista myös tiliesi vuorokausikohtaiset maksurajat. Voit tehdä tämän S-Pankin verkkopankissa tiliesi tiedoissa Käyttöoikeudet-välilehdellä. Jos et voi asioida digitaalisesti, voit tarkistaa käyttöoikeudet asiakaspalvelupisteellämme. Ajan asiakaspalvelupisteelle voit varata osoitteessa s-pankki.fi/ajanvaraus.

Kun palvelusi ovat siirtyneet S-Pankkiin, niissä noudatetaan S-Pankissa voimassa olevia ehtoja. Handelsbanken on lähettänyt tästä lisätietoja kirjeitse ja Handelsbankenin verkkopankkiin. 

Luottokorttisopimuksesi (sisältäen Credit/Debit-kortin luottopuolen) eivät ole siirtyneet Handelsbankenilta S-Pankille. Credit/Debit-yhdistelmäkortti on korvattu S-Pankin Visa Debit-kortilla. Handelsbanken on lähettänyt tästä keväällä luottokorttiasiakkailleen lisätietoa.

Halutessasi voit hakea uutta luottokorttia S-Pankista. Voit tehdä hakemuksen helposti verkkopankissamme S-Pankin verkkopankkitunnuksilla.

E-laskusopimukset eivät ole siirtyneet Handelsbankenilta S-Pankkiin, minkä vuoksi tilaukset tulee uusia. Handelsbanken on irtisanonut e-laskujen vastaanottopalvelun päättymään 18.11.2024. Voit tehdä uudet e-laskutilaukset S-Pankin verkkopankissa tai S-mobiilissa. Tarkemmat ohjeet näet osoitteessa s-pankki.fi/e-lasku. Näet tarvittaessa Handelsbankeniin saapuneet e-laskusi ja lopetetut e-laskutilaukset Handelsbankenin verkkopankissa maaliskuun 2025 loppuun saakka.

Handelsbanken on lähettänyt tästä lisätietoa syyskuussa niille asiakkaille, joita muutos koskee. Tiedot on lähetetty kirjeitse sekä viestinä Handelsbankenin verkkopankkiin. Jotta saat e-laskupalvelun käyttöösi S-Pankissa, tarvitset S-Pankin verkkopankkitunnukset. S-Pankki on lähettänyt siirtyville tilinomistajille tarkempia lisätietoja ja ohjeita e-laskutilausten tekemiseen marraskuussa. Jos sinulla on kysyttävää e-laskusopimuksiin liittyen, otathan yhteyttä asiakasvastaavaasi tai S-Pankin asiakaspalveluun.

Erääntyvät maksut Handelsbankenin tileiltä, jotka olet syöttänyt ja vahvistanut 29.11.2024 klo 19 mennessä, ovat siirtyneet uudelle S-Pankin tilille. Asiakkuuden siirtymisen jälkeen Handelsbankenin tileille saapuvia tilisiirtoja ohjataan kolmen kuukauden ajan automaattisesti S-Pankin uusille tileille. Huomaathan, että Handelsbankenin tilille saapuneita ulkomaanmaksuja ja pikasiirtoja ei kuitenkaan ohjata S-Pankkiin siirtyneelle tilille, vaan ne palautuvat maksajalle 1.12. alkaen.

Handelsbankenin tileihin liitetyt suoramaksutilaukset ovat siirtyneet S-Pankkiin. Seuraa kuitenkin suoramaksujasi ja tee tarvittaessa uudet tilaukset. Suoramaksu on e-laskua korvaava palvelu asiakkaille, jotka eivät käytä verkkopankkia. Jos Handelsbankenin tileiltäsi veloitetaan suoramaksuja, ne veloitetaan S-Pankin uusilta tileiltä samalla tavalla kuin aikaisemmin Handelsbankenissa.

Huomaathan, että SEPA-suoraveloitussopimukset eivät ole siirtyneet S-Pankille. Jos sinulla on ollut Handelsbankenissa käytössä SEPA-suoraveloituspalvelu, ota yhteyttä laskuttajiin ja ilmoita heille uusi tilinumerosi. Otamme sinuun yhteyttä verkkoviestillä tai kirjeitse pankin ja asiakkaan välisen SEPA-suoraveloitussopimuksen solmimiseksi, kun ensimmäinen SEPA-suoraveloituspyyntö saapuu uudelle tilillesi.

Rahastojen säilytys ja siihen liittyvä sijoituspalvelu- ja säilytyssopimus ovat siirtyneet Handelsbankenilta S-Pankkiin kaupan toteutumisen yhteydessä 1.12.2024. Jos sinulla on ollut rahasto-omistuksia tai kuukausisäästämisen sopimuksia Handelsbankenissa, ne ovat siirtyneet S-Pankkiin, eikä niihin ole tullut muutoksia rahastojen siirtymisen jälkeen. Rahasto-omistusten siirtymisestä S-Pankkiin ei tule veroseuraamuksia. S-Pankki ei veloita Handelsbankenin rahastoista merkintä- tai lunastuspalkkioita, joten rahastojen kuluihin ei tule muutoksia. S-Pankki ei tarjoa Handelsbanken-rahastojen vaihtotoiminnallisuutta. Rahastojen hallinnointipalkkioon liittyvät päätökset tekee Handelsbanken Fonder AB ja niihin liittyviin mahdollisiin muutoksiin S-Pankki ei voi vaikuttaa. Siirtymän jälkeen rahastosäilytykseen ja kaupankäyntiin sovelletaan S-Pankin sijoituspalvelusopimuksen ehtoja, jotka astuvat voimaan 1.12.2024.

Handelsbanken on lähettänyt kirjeitse ja verkkopankkiviestinä Handelsbankenin verkkopankkiin ehdot sekä lisätietoa siirron vaikutuksista sijoituspalveluihin niille asiakkaille, joita muutos koskee elokuun 2024 aikana.

Lisäksi S-Pankki on lähettänyt Handelsbankenista siirtyville asiakkaille syyskuussa 2024 tietoa S-Pankin asiakkuudesta ja käytännön asioista, kuten verkkopankkitunnusten avaamisesta, sijoittajatietojen päivittämisestä ja palveluiden siirtymisestä. Tieto on lähetetty kirjeitse niille asiakkaille, joita muutos koskee.

Ohjeet edunvalvojille päämiehen asioiden hoitamiseksi löydät täältä

Jos sinulla on kysyttävää S-Pankin palveluihin liittyen ja olet avannut S-Pankin verkkopankkitunnukset, voit lähettää meille viestin S-mobiilissa tai verkkopankissa. Voit myös olla yhteydessä meihin puhelimitse numerossa 010 76 5800 (mpm/pvm).

Jos haluatte avata lapselle S-Pankkiin uusia palveluja S-Pankkiin, varatkaa aika asiakaspalvelupisteellemme joulukuulle tai alkuvuoteen 2025. Tällöin voitte tarvittaessa tarkistaa myös siirtyneiden tuotteiden tilanteen. Ajan voi varata osoitteesta s-pankki.fi/ajanvaraus. Asioikaa palvelupisteellä lapsen ja hänen virallisten huoltajiensa kanssa. Jos ette pääse paikalle yhdessä, voitte valtuuttaa yhden huoltajan asioimaan yhdessä lapsen kanssa. Valtuutuksen voi tehdä S-Pankin verkkopankissa, kun toisella huoltajalla on omat S-Pankin pankkitunnukset tai valtakirjalla, jonka löydätte osoitteesta s-pankki.fi/elamantilanteet. Varatkaa aika asiakaspalvelupisteelle vasta, kun valtuutus on tehty. S-Pankissa käytämme Signom-allekirjoituspalvelua valtuutuksen tekemiseen.

Kuolinpesän palvelut siirtyvät Handelsbankenista S-Pankkiin kaupan toteutuessa 1.12.2024. Handelsbanken toimittaa S-Pankille kuolinpesän perustiedot sekä tietoja kuolinpesän pankkipalveluista ja sopimuksista Handelsbankenissa. Jos perukirja on toimitettu Handelsbankenille, luovutetaan se myös S-Pankkiin.

Kuolinpesän muut asiakirjat, esimerkiksi valtakirjat, eivät siirry S-Pankkiin, vaan ne tulee toimittaa S-Pankille tarvittaessa kuolinpesän asioiden hoitamista varten. Asiakirjoja tarvitaan, jos kuolinpesän hoitaminen edellyttää muita toimenpiteitä kuin laskujen maksamista. Näitä toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi käyttöoikeuksien antaminen tai kuolinpesän palveluiden lopetus.

Valtakirjasta tulee ilmetä valtuutus kuolinpesän asioiden hoitamiseen S-Pankissa 1.12.2024 jälkeen sisältäen myös Handelsbankenista siirtyvät palvelut.

Lataa valtakirja tästä

Usein kysyttyä siirtyvistä kuolinpesistä

Hyvä tietää palveluista

  • Tilit
  • Debit- ja Online Debit -kortit
  • Lainat vakuuksineen
  • Rahastot
  • Varainhoitosopimukset
  • Luottokortit (Sis. Credit/Debit -yhdistelmäkorttien luottopuolen. Credit/Debit-yhdistelmäkortit korvataan S-Pankin Visa Debit -kortilla). Halutessasi voit hakea uutta luottokorttia S-Pankista. 
  • Verkkopankkisopimukset
  • Arvopapereiden välitys- ja säilytyspalvelut sekä arvo-osuustilit, pl. täyden valtakirjan varainhoitosopimuksen sisällä olevat arvopaperisäilytykset.
  • Valuuttatilit

Usein kysyttyä henkilöasiakkaiden palveluista

Näin Handelsbankenin tilit ovat muuttuneet:

  • Käyttötilit ja Perusmaksutilit ovat S-Pankissa S-Tilejä.
  • Tuottotili on S-Pankissa S-Tili.
  • Sijoitustili on S-Pankissa S-Tuottotili.
  • Sijoitustalletus on S-Pankissa S-Määräaikaistili.
  • Varainhoitotili on S-Pankissa Sijoitustili.
  • Handelsbankenin ASP-tili on myös S-Pankissa ASP-tili.

 

Vanhalle Handelsbankenin tilillesi saapuvat tilisiirrot (SEPA-maksut) ohjataan automaattisesti kolmen kuukauden ajan uudelle S-Pankin tilillesi. Tämän jälkeen tehdyt tilisiirrot palautavat niiden maksajille. Huomaathan, että tilisiirtojen uudelleenohjaus ei koske ulkomaan tilisiirtoja (valuuttamaksut) tai pikasiirtoja. Ne palautuvat maksajille 1.12. alkaen.

S-Pankki on lähettänyt marraskuussa uudet tilinumerot niille asiakkaille, joita muutos koskee. Tilinumerot on lähetetty kirjeenä postitse sekä verkkopankkiviestinä niille asiakkaille, joilla jo on S-Pankin verkkopankkitunnukset.

On tärkeää, että ilmoitat kaikille maksajille S-Pankin tilinumerosi.

Uudelleenohjattujen maksujen saapumisessa S-Pankin tilille voi olla viivettä, mutta pääsääntöisesti maksut saapuvat asiakkaiden tileille saman päivän aikana kuin ne ovat saapuneet vanhalle Handelsbankenin tilille. Viive maksujen kirjautumisessa koskee myös uudelleenohjattuja palkkoja ja eläkkeitä. Ne voivat kirjautua uudelle S-Pankin tilille normaalista maksuaikataulusta poiketen vasta myöhemmin maksupäivän kuluessa.
 
Tarkista ja päivitä myös saajan tilinumero vanhoille Handelsbankenin tileille meneviin maksuihin (esim. toistuvat omien tilien väliset siirrot, lahjarahastosiirrot ja tilisiirrot, joissa saajan tilinumerona on vanha Handelsbankenin tili).

 

Jos käytössäsi on S-mobiili tai omalla nimelläsi varustettu, voimassa oleva S-Etukortti, on se merkki asiakasomistajatalouteen kuulumisesta. Jos käytössäsi ei ole kumpaakaan, asia on hyvä varmistaa.

Helpoiten voit tarkastaa asiakasomistajuutesi tai asiakasomistajatalouteen kuulumisesi lataamalla S-mobiilin omasta sovelluskaupastasi. Jos tietoihisi ei ole liitetty asiakasomistajuutta, ohjataan sinut S-mobiilin käyttöönotosta asiakasomistajaksi liittymisen verkkopalveluun.

Voit tarkastaa asiakasomistajuutesi tilanteen myös kirjautumalla S-käyttäjätilille (s-kayttajatili.fi), joka on S-ryhmän digitaalisiin palveluihin kirjautumisen ja tunnistautumisen väline. Jos et ole ottanut vielä S-käyttäjätiliä käyttöön, voit rekisteröityä palveluun sähköpostiosoitteella. S-käyttäjätilin Omat tiedot -osiosta näet, onko tietoihisi liitetty voimassa oleva S-Etukortti, joka merkitsee asiakasomistajatalouteen kuulumista. Palvelusta näkyy myös, onko asiakasomistajatalouteesi liitetty muita henkilöitä. Jos sinulla on S-Etukortti eli kuulut asiakasomistajatalouteen, mutta korttia ei ole liitetty S-käyttäjätiliin, voit liittää kortin käyttäjätiliisi tunnistautumalla minkä tahansa pankin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Lisätietoa S-käyttäjätilistä löydät S-ryhmän verkkosivuilta https://www.s-kanava.fi/asiakaspalvelu/s-kayttajatili.

S-mobiilin ja S-käyttäjätilin lisäksi voit tarkastaa asiakasomistajuutesi myös soittamalla S-ryhmän Asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 ma-pe 9-16 (mpm/pvm) tai asioimalla S-ryhmän toimipaikkojen Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki-pisteellä.

Handelsbankenin verkkopankkisopimukset eivät siirry S-Pankkiin. Muut pankkipalvelusi ovat nyt siirtyneet S-Pankkiin ja voit hoitaa raha-asioitasi ja maksaa laskuja S-Pankin digitaalisissa kanavissa. Tätä varten tarvitset S-Pankin verkkopankkitunnukset. Voit avata verkkopankkitunnukset osoitteessa s-pankki.fi/handelsbanken.

Jos olet S-ryhmän asiakasomistaja tai kuulut asiakasomistajatalouteen, voit myös ottaa käyttöösi ilmaisen S-mobiili-sovelluksen.

S-Pankki on lähettänyt Handelsbankenista siirtyville asiakkaille syyskuussa 2024 tietoa S-Pankin asiakkuudesta ja käytännön asioista, kuten verkkopankkitunnusten avaamisesta ja palveluiden siirtymisestä. Tieto on lähetetty kirjeitse niille asiakkaille, joita muutos koskee.

Handelsbankenin korttisi rajat eivät ole siirtyneet S-Pankin kortille. Voit muuttaa S-Pankin korttisi oletusarvoisia rajoja itsellesi sopiviksi S-mobiilissa tai S-Pankin verkkopankissa. Alaikäisen korttien turvarajoja voi muuttaa vain huoltaja S-Pankin asiakaspalvelupisteellä tai lähettämällä viestin S-Pankin verkkopankissa.

Voit lopettaa tarpeettoman Visa Debit -kortin helpoiten omatoimisesti verkkopankissa. Vaihtoehtoisesti tai halutessasi lopettaa luotto-ominaisuudella varustetun Visa Credit tai Visa Credit/Debit -kortin, voit lopettaa kortin ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme lähettämällä viesti S-mobiilissa, soittamalla puhelinpalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Huomioithan, ettei korttia voi lopettaa, jos jokin osto on vielä veloittamatta.

Kortin lopettaminen verkkopankissa

Verkkopankissa S-Etukortti Visa Debit -kortin lopettaminen onnistuu omatoimisesti.

  1. Kirjauduttuasi verkkopankkiin valitse ylävalikosta Kortit  > Valitse lopetettava kortti > Lopeta kortti.

Huomaathan, että jos kyseessä on luotollinen kortti, kortin lopettaminen ei onnistu omatoimisesti. Jos luotolla on useampi velallinen, jokaisen tulee lähettää itsenäisesti oma pyyntönsä luoton ja siihen liitetyn kortin lopettamisesta joko lähettämällä viesti S-mobiilissa tai verkkopankissa, soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Kortin lopettaminen lähettämällä viesti S-mobiilissa

S-mobiilissa S-Etukortti Visa Debit -kortin lopettaminen onnistuu lähettämällä lopettamispyyntö viestinä asiakaspalvelullemme.

  1. Kirjauduttuasi S-mobiiliin valitse alavalikosta S-Pankki > Minä.
    Tämän jälkeen klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa viestikuvaketta.
  2. Valitse avautuvalta sivulta S-Pankin henkilökohtaiset viestit -otsikon alta Uusi viesti S-Pankille.
  3. Valitse viestin aiheeksi Visa-kortit ja S-Laina, minkä jälkeen valitse vaihtoehto Kortteihin liittyvät muutokset ja kyselyt.
  4. Kerro viestissä, että haluat lopettaa haluamasi kortin ja kirjoita viestiin kyseisen kortin neljä viimeistä numeroa. Turvallisuussyistä älä koskaan kirjoita kokonaista korttinumeroa viestiin.
  5. Käsiteltyämme viestisi lopetamme kyseisen kortin. Jos tarvitsemme lisätietoja ennen kortin lopettamista, olemme sinuun yhteydessä viestitse.

Huomaathan, että jos kyseessä on luotollinen kortti, jonka luotolla on useampi velallinen, jokaisen osapuolen tulee lähettää itsenäisesti oma pyyntönsä luoton ja siihen liitetyn kortin lopettamisesta joko lähettämällä viesti S-mobiilissa tai verkkopankissa, soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Kortin lopettaminen soittamalla asiakaspalveluun tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä

Kortti on mahdollista lopettaa myös soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä. Löydät yhteystiedot verkkosivuiltamme s-pankki.fi/otayhteytta.

Voit lopettaa tarpeettoman S-Tilin tai S-Tuottotilin helpoiten omatoimisesti verkkopankissa. Vaihtoehtoisesti voit lopettaa tilin ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme lähettämällä viesti S-mobiilissa, soittamalla puhelinpalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Tilin lopettaminen verkkopankissa

Verkkopankissa tilin lopettaminen onnistuu omatoimisesti.

  1. Kirjauduttuasi verkkopankkiin valitse ylävalikosta Tilit ja maksaminen > Omat tilit.
  2. Tämän jälkeen valitse lopetettava S-Tili tai S-Tuottotili > Lopeta tili.

Ennen tilin lopettamista muistathan siirtää palkkasi, eläkkeesi tai muut lopetettavalle tilille saapuvat toistuvat suoritukset toiselle S-Pankissa olevalle tilillesi ennen tilin lopetuspyynnön tekemistä. Siirrä myös haluamasi lopetettavaan tiliin liitetyt palvelut toiselle tilille tai lopeta palvelut ennen tilin lopetuspyynnön lähettämistä. Muistathan myös varmistaa, ettei lopetettava tili ole asiakasomistajuuteen liittyvien etujen maksutili, eli tili, jolle Bonus ja maksutapaetu maksetaan. Voit tarvittaessa muuttaa etujenmaksutiliksi toisen S-Pankissa olevan tilisi.

Huomaathan, että jos tilillä on useampi tilinomistaja, tilin lopettaminen ei onnistu omatoimisesti. Jokaisen tilinomistajan tulee lähettää itsenäisesti oma pyyntönsä tilin lopettamisesta joko lähettämällä viesti S-mobiilissa tai verkkopankissa, soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Tilin lopettaminen lähettämällä viesti S-mobiilissa

S-mobiilissa tilin lopettaminen onnistuu lähettämällä lopettamispyyntö viestinä asiakaspalvelullemme.

  1. Kirjauduttuasi S-mobiiliin klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa viestikuvaketta.
    Valitse avautuvalta sivulta S-Pankin henkilökohtaiset viestit -otsikon alta Uusi viesti S-Pankille.
  2. Valitse viestin aiheeksi Tilit ja maksut, minkä jälkeen valitse vaihtoehto Tilin lopettaminen.
  3. Kerro viestissä, että haluat lopettaa haluamasi tilin ja kirjoita viestiin suljettavan tilin tilinumero. Mainitse viestissä myös tilinumero, jolle haluat siirtää lopetettavan tilin mahdolliset varat ja korot.
  4. Käsiteltyämme viestisi lopetamme kyseisen tilin. Jos tarvitsemme lisätietoja ennen tilin lopettamista, olemme sinuun yhteydessä viestitse.

Ennen tilin lopettamista muistathan siirtää palkkasi, eläkkeesi tai muut lopetettavalle tilille saapuvat toistuvat suoritukset toiselle S-Pankissa olevalle tilillesi ennen tilin lopetuspyynnön tekemistä. Siirrä myös haluamasi lopetettavaan tiliin liitetyt palvelut toiselle tilille tai lopeta palvelut ennen tilin lopetuspyynnön lähettämistä. Muistathan myös varmistaa, ettei lopetettava tili ole asiakasomistajuuteen liittyvien etujen maksutili, eli tili, jolle Bonus ja maksutapaetu maksetaan. Voit tarvittaessa muuttaa etujenmaksutiliksi toisen S-Pankissa olevan tilisi.

Huomaathan, että jos tilillä on useampi tilinomistaja, jokaisen tilinomistajan tulee lähettää itsenäisesti oma pyyntönsä tilin lopettamisesta.

Tilin lopettaminen soittamalla asiakaspalveluun tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä

Tili on mahdollista lopettaa myös soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä. Löydät yhteystiedot verkkosivuiltamme s-pankki.fi/otayhteytta.

Pidä tietosi turvassa

Turvallinen pankkiasiointi

Muistutamme, että pankit eivät koskaan pyydä verkkopankkitunnuksiasi sähköpostitse, tekstiviestillä tai puhelimitse. Älä kirjaudu verkkopankkitunnuksilla sähköpostissa tai tekstiviestissä olevien linkkien kautta. Poista epäilyttävä viesti avaamatta sitä. S-Pankissa käytämme Signom-allekirjoituspalvelua muun muassa sopimusten hyväksymiseen.

Lue lisää turvallisesta pankkiasioinnista

Henkilötietojen käsittely

Kun Handelsbankenin palveluita siirtyy S-Pankkiin, tarvitsemme muutoksen valmistelua ja toteutusta varten tietoa Handelsbankenin asiakkaiden pankkipalveluista ja sopimuksista. Handelsbanken toimittaa näitä tietoja S-Pankille. Näin voimme varmistaa, että palvelut toimivat saumattomasti heti kaupan toteutuessa.

Lue lisää tietojen käsittelystä ja suojaamisesta