Gå direkt till innehållet

Hej privatkund som flyttas över från Handelsbanken till S-Banken

Vi ser fram emot att få välkomna dig som kund när företagsförvärvet sker den 1 december 2024. Efter detta kan du sköta dina bankärenden såväl på internet som tillsammans med S-Bankens nuvarande experter och de kundansvariga som förflyttas från Handelsbanken. Vi vill gemensamt att förändringen ska gå så smidigt som möjligt för dig. På denna sida hittar du aktuell information om överföringen av dina tjänster. Sidan uppdaterad 12.9.2024

Så här gör du:

Ja, jag är redan kund
Om du redan är kund, kan du kontrollera att dina webbankskoder till S-Banken fungerar. Samtidigt kan du beställa en ny kodtabell som ersätter den förkomna tabellen.
Jag är ännu inte kund
Om du ännu inte är kund hos S-Banken eller om du är osäker på om dina bankkoder fungerar, ber vi dig förbereda din kundrelation som överförs.

Är du redan kund hos S-Banken?

Försäkra dig i god tid om att du har ett konto på S-Banken och att dina webbankskoder fungerar innan dina tjänster överförs till S-Banken. Om du inte har varit kund hos S-Banken tidigare, kan du aktivera de tjänster du behöver på internet och samtidigt bli ägarkund. Vid behov kan du genast börja utnyttja förmånerna för ägarkunder när du har laddat ned S-mobil i din telefon.

Om du redan har S-mobil i din telefon, ska du kontrollera att du har den senaste versionen av appen. Du kan uppdatera appen i din appbutik.

S-Bankens dagliga banktjänster är avgiftsfria för S-gruppens ägarkunder och personer som hör till ägarkundshushåll. Genom att koncentrera dina inköp till S-gruppen får du dessutom värdefulla förmåner och samlar Bonus på ditt konto. Du kan samla Bonus på dina inköp genom att visa upp ditt S-Förmånskort i betalterminalen.

Om du har S-mobil eller ett giltigt S-Förmånskort med ditt eget namn på, är det ett tecken på att du hör till ett ägarkundshushåll. Om du inte har något av detta, är det bra att kontrollera saken.

Enklast kan du kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att ladda ner appen S-mobil från din appbutik. Om ingen ägarkundsrelation finns i dina uppgifter, hänvisas du efter aktiveringen av S-mobil att bli ägarkund i webbtjänsten.

Du kan också kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att logga in på S-användarkontot (S-användarkonto.fi), som är ett verktyg för inloggning och identifiering i S-gruppens digitala tjänster. Om du ännu inte har något S-användarkonto, kan du registrera dig i tjänsten med din e-postadress. Under Mina uppgifter på S-användarkontot ser du om det bland dina uppgifter finns ett giltigt S-Förmånskort, vilket innebär att du hör till ett ägarkundshushåll. I tjänsten ser du också om andra personer är anslutna till ditt ägarkundshushåll. Om du har ett S-Förmånskort, dvs. hör till ett ägarkundshushåll, men kortet inte är anslutet till S-användarkontot kan du ansluta kortet till ditt användarkonto genom att identifiera dig med bankkoder till vilken bank som helst eller med mobilcertifikat. Mer information om S-användarkontot finns på S-gruppens webbplats https://www.s-kanava.fi/sv/kundtjanst/s-anvandarkonto.

Utöver i S-mobil och på S-användarkontot kan du kontrollera om du är ägarkund genom att ringa S-gruppens Ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 må–fr kl. 9–16 (msa/lna) eller genom att besöka en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt på S-gruppens verksamhetsställe.

Om du har fyllt 18 år ska huvudmedlemmen i ägarkundshushållet, till exempel din familjemedlem, i S-mobil eller på S-användarkontot skicka dig en inbjudan till sitt ägarkundshushåll. Du får inbjudan som innehåller huvudmedlemmens namnuppgifter per e-post. När du har godkänt inbjudan har du anslutits till ägarkundshållet. Observera att om du vill höra till samma ägarkundshushåll med din familjemedlem, ska du godkänna huvudmedlemmens inbjudan innan du på s-banken.fi/handelsbanken förbereder överföringen av din kundrelation till S-Banken. Då kan vårt system identifiera att du hör till ett ägarkundshushåll.

Om du är minderårig, kan din vårdnadshavare ansluta dig till ett ägarkundshushåll i sin S-mobil eller genom att logga in på S-kanava på s-kanava.fi. Om din vårdnadshavare är en kund som flyttas över från Handelsbanken till S-Banken, kan hen ansluta dig till ett ägarkundshushåll på samma gång som hen aktiverar sin kundrelation till S-Banken på s-banken.fi/handelsbanken. 

Vi vill underlätta för dig att bli kund hos S-Banken

Vi sköter om det mesta, men det finns saker som vi tyvärr inte kan sköta om för din räkning. De är kortfattat uppräknade här. Genom att utföra stegen inom utsatt tid får du tillgång till S-Bankens tjänster när din kundrelation har överförts till S-Banken.

Du behöver giltiga webbankskoder på S-Banken innan tjänsterna överförs. Om du är ägarkund eller vill bli ägarkund, ska du förbereda överföringen av din kundrelation på denna sida. Om du redan är kund hos oss kan du kontrollera att dina webbankskoder fungerar.

Du kan också skaffa koder om du är ny kund. Samtidigt kan du bli ägarkund och vid behov också öppna ett konto på S-Banken och beställa S-Förmånskort Visa.

Förbered din kundrelation som överförs

Om du vill förbereda överföringen av din kundrelation utan att bli ägarkund och inte har webbankskoder på S-Banken, ska du boka tid till S-Bankens kundtjänstställe på s-banken.fi/tidsbokning.

S-mobil är ägarkundernas egen app. Över två miljoner finländare har redan appen. Vi erbjuder högklassiga digitala tjänster som gör det smidigt att sköta dagliga bankärenden. Med S-mobil kan du också identifiera dig i S-Bankens telefontjänst och på S-Bankens kundtjänstställen.

Du hittar vår anvisning om aktivering av S-mobil på s-banken.fi/banktjanster-i-s-mobil.

Som ägarkund kan du ansöka om S-Bankens kort med kredit på webbanken, i S-mobil eller på s-banken.fi/visa. På webbsidan finns också mer information om S-Förmånskort Visa. Som ny kund kan du också ansöka om ett kombinationskort med kredit (S-Förmånskort Visa Credit/Debit) via webbsidan s-banken.fi/handelsbanken i samband med att du aktiverar webbankskoderna. Om du inte är ägarkund kan du ansöka om ett kreditkort på ett av våra serviceställen. Boka tid på s-banken.fi/tidsbokning.

Om du använder Handelsbankens bankkort, får du ett S-Förmånskort Visa Debit som ersätter Handelsbankens kort. Kortet skickas automatiskt hem till dig. Det nya kortet är ett debit-kort som du kan använda vid många olika betalningar i Finland, utomlands och på internet. Av säkerhetsskäl får du PIN-koden i en separat försändelse.

Ta till vara kortet och PIN-koden - du kan använda kortet först efter att förvärvet har genomförts, den 1 december. Till dess fungerar dina nuvarande kort som vanligt.

Läs mer om S-Förmånskort Visa Debit

Vanliga frågor

Genom att kontrollera statusen för dina webbankskoder kan du också försäkra dig om att dina koder säkert fungerar och är i förvar när dina tjänster överförs till S-Banken. Webbankskoderna till S-Banken består av en användarkod, ett lösenord och en kodtabell. Alla dessa behövs för att du smidigt ska kunna börja använda de tjänster som överförs den 1 december.

Du behöver webbankskoder för att kunna sköta ärenden på internet och hantera dina konton, kort eller investeringar. Med koderna kan du också använda stark autentisering när du behöver det. Som ägarkund kan du också börja använda vår mobilbank S-mobil med hjälp av koderna. Om du har glömt dina webbankskoder, kan du kontrollera dem här.

Det är vår skyldighet att tillsammans med dig se till att de uppgifter om dig som hör samman med dina bankärenden är aktuella. Därför ber vid dig uppdatera dina uppgifter genom att besvara några frågor.

Uppdatera dina uppgifter

Aktuellt – Bra att veta just nu

När dina tjänster har förts över till S-Banken, tillämpas S-Bankens gällande villkor på tjänsterna. Handelsbanken har skickat mer information om detta per brev och till sin nätbank. Du behöver inte göra någonting, om du godkänner överföringen av avtalen om konto och debit-kort samt S-Bankens villkor för de avtal som förs över.

Du kan fortfarande genom att meddela Handelsbanken motsätta dig överföringen av dina konto- och debit-kortavtal med Handelsbanken till S-Banken fram till dess att förvärvet genomförs. Observera att om du motsätter dig överföringen i detta skede har överföringen av kunduppgifter från Handelsbanken till S-Banken redan inletts. På Handelsbankens kontor eller på www.handelsbanken.fi/sv/s-banken/ratt-att-motsatta-sig-overforingen kan du lämna ett meddelande om att du motsätter dig överföringen.

På Handelsbankens kontor eller på www.handelsbanken.fi/sv/s-banken/ratt-att-motsatta-sig-overforingen kan du lämna ett meddelande om att du motsätter dig överföringen. Om du motsätter dig överföringen av avtalen kommer avtalen att gälla på Handelsbanken. Avtalen sägs dock upp enligt ett separat tidsschema, eftersom Handelsbanken har meddelat att det drar sig från Finland.

Dina kreditkortsavtal (inklusive Credit/Debit-kortets kreditegenskap) överförs inte från Handelsbanken till S-Banken. Credit/Debit-kombinationskortet ersätts med S-Bankens Visa Debit-kort. Kreditkortsavtalen på Handelsbanken kommer att sägas upp under 2024. I våras skickade Handelsbanken mer information om detta till sina kreditkortskunder.

Vid behov kan du ansöka om ett nytt kreditkort hos S-Banken medan du förbereder överföringen av din kundrelation på denna webbplats. Du kan också ansöka om kreditkort senare på S-Bankens webbank, i S-mobil eller på s-banken.fi/visa. Ansök dock om kortet senast den 30 oktober, för att vi ska hinna behandla ansökan innan dina tjänster överförs. Om du redan är kund hos S-Banken, kan du ansöka om kreditkort på webbanken eller i S-mobil.

Nuvarande e-fakturaavtal överförs inte från Handelsbanken till S-Banken. Därför ska du beställa nya e-fakturor när din kundrelation har överförts till S-Banken. Överföringen förväntas ske den 1 december 2024. Handelsbanken säger upp tjänsten för mottagande av e-fakturor så att tjänsten upphör den 18 november 2024. Efter detta får du inte längre e-fakturor på Handelsbankens nätbank och kan inte heller beställa nya e-fakturor på Handelsbankens nätbank. Om du får räkningar efter den 18 november, innan dina tjänster överförs, kan du få dem som pappersfakturor eller e-postfakturor, beroende på fakturautställare. 

I september skickade Handelsbanken ytterligare information om detta till de kunder som berörs av förändringen. Informationen skickades per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank. För att du ska kunna använda e-fakturatjänsten på S-Banken behöver du webbankskoder till S-Banken. Senare i höst ger S-Banken kontoinnehavare som flyttas från Handelsbanken till S-Banken i höst mer detaljerad information och anvisningar om hur man beställer e-faktura. Om du har frågor om e-fakturaavtal, kan du kontakta din kundansvarige på Handelsbanken eller Handelsbankens kundtjänst på 010 444 2442 (lna/mta, må–fr kl. 9–16).

Betalningar som förfaller och som du har matat in och bekräftat på kontona på Handelsbanken överförs automatiskt till det nya kontot på S-Banken. Efter överföringen av kundrelationen styrs gireringar till konton på Handelsbanken automatiskt till de nya kontona på S-Banken under tre månaders tid. Observera dock att utlandsbetalningar och expressbetalningar till konton på Handelsbanken inte styrs till konton på S-Banken, utan att de returneras till betalaren från och med den 1 december.

Fondförvaret och tillhörande avtal om investeringstjänster och förvar överförs från Handelsbanken till S-Banken i samband med förvärvet, vilket förväntas ske den 1 december 2024. Om du har fondinnehav eller avtal om månadssparande på Handelsbanken, överförs de till S-Banken och det sker inga ändringar i dem efter att fonderna har överförts. Efter att tjänsterna överförts kan du lämna order till Handelsbankens fonder via S-Banken. Överföringen av fondinnehaven till S-Banken medför inga skattepåföljder. S-Banken tar inte ut några avgifter för teckning eller inlösen av Handelsbanken-fonderna, så det sker inga ändringar i fondernas kostnader. S-Banken erbjuder inte byte av Handelsbanken-fonderna. Beslut om förvaltningsavgifterna för fonderna fattas av Handelsbanken Fonder AB och S-Banken kan inte påverka eventuella ändringar av dessa. Efter överföringen omfattas fondförvaret och handeln av villkoren i avtalet om S-Bankens investeringstjänster. Villkoren börjar gälla den 1 december 2024.

I augusti 2024 har Handelsbanken skickat villkoren samt mer information om hur överföringen påverkar investeringstjänsterna per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank till de kunder som påverkas av förändringen. Om du godkänner villkoren i S-Bankens investeringstjänstavtal behöver du inte göra någonting. Om du inte godkänner S-Bankens villkor, har du rätt att säga upp ditt avtal om investeringstjänster innan de nya villkoren träder i kraft genom att kontakta Handelsbanken senast den 15 november 2024. Fondinnehavet måste lösas in i samband med uppsägningen av avtalet.

Dessutom skickade S-Banken i september 2024 information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder, uppdatering av investeraruppgifter och överföring av tjänster, till de kunder som flyttas över från Handelsbanken. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen.

Handelsbanken och S-Banken har skickat följande information om överföringen av kundrelationen per brev och till Handelsbankens nätbank:

  • I februari och april fick din huvudman från Handelsbanken information om överföringen av kundrelationen till S-Banken.
  • I juni fick intressebevakarna och intressebevakningsfullmäktige från Handelsbanken information om vilka uppgifter Handelsbanken skulle överföra till S-Banken före och i anslutning till förvärvet och vilka uppgifter som inte skulle överföras till S-Banken.
  • I september skickade S-Banken information om vad huvudmannen och intressebevakaren och/eller intressebevakningsfullmäktige behöver göra för att få tillgång till tjänsterna på S-Banken. Brevet innehåller bland annat information om vilka tjänster som ska överföras och anvisningar om hur man uppdaterar kunduppgifterna om huvudmannen, blir ägarkund och ansöker om webbankskoder och vilka handlingar som intressebevakaren ska skicka till S-Banken. Vi ber er observera att också intressebevakaren bör vara privatkund på S-Banken, om han eller hon behöver tillgång till huvudmannens konton. Om intressebevakaren inte är kund hos S-Banken, kan han eller hon sköta huvudmannens ärenden endast på S-Bankens serviceställen. Breven skickades till huvudmännen och deras intressebevakare och/eller intressebevakningsfullmäktige.

Anvisningar för intressebevakare om hur man ska sköta huvudmannens ärenden finns också här.

Om du i egenskap av intressebevakare har frågor om överföringen av huvudmannens kundrelation, kan du kontakta Handelsbankens kundtjänst på 010 444 2442 (lna/mta). Om du har frågor om S-Bankens tjänster och har aktiverat S-Bankens webbankskoder, kan du skicka ett meddelande till oss i S-mobil eller på webbanken. Du kan också kontakta oss per telefon på 010 76 5810 (lna/mta).

Ladda ned Intressebevakarens anmälan om huvudmannens rätt att använda banktjänster här

I september 2024 skickade S-Banken ytterligare information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder och överföring av tjänster, till minderåriga och deras vårdnadshavare. Informationen skickades per brev. Breven skickades med den minderårigas namn. Om du är minderårig, ber vi dig läsa igenom brevet tillsammans med dina vårdnadshavare. 

Om du är vårdnadshavare, ska du uppdatera kunduppgifterna om barnet på s-banken.fi/egna-uppgifter med webbankskoder från vilken bank som helst, till exempel Handelsbanken, oberoende av om barnet redan är kund hos S-Banken eller inte. Om ni vill att barnet ska ha alla ägarkundsförmåner, ska ni kontrollera att barnet hör till ert ägarkundshushåll. Ni kan kontrollera personerna i ägarkundshushållet i uppgifterna om S-användarkontot genom att logga in på kontot på s-kanava.fi. Anslut barnet till ägarkundshushållet senast den 30 september, så att barnets tjänster överförs till S-Banken som tjänster för ägarkunder.   

Om ni vill öppna nya tjänster för barnet på S-Banken, ska ni boka tid till ett av våra kundtjänstställen i december eller i början av 2025. Vid behov kan ni då också kontrollera statusen för de produkter som har överförts. Boka tid på s-banken.fi/tidsbokning. Besök servicestället tillsammans med barnet och hens officiella vårdnadshavare. Om ni inte kan besöka kundtjänststället tillsammans, kan ni ge en av vårdnadshavarna fullmakt att uträtta ärenden tillsammans med barnet. Befullmäktigandet kan göras på S-Bankens webbank när den andra vårdnadshavaren har egna webbankskoder till S-Banken, eller med en fullmakt som finns på s-banken.fi/livssituationer. Boka inte tid till ett kundtjänstställe förrän ni har lämnat in fullmakten. S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.

Dödsboets tjänster överförs från Handelsbanken till S-Banken när förvärvet genomförs, den 1 december 2024. Handelsbanken skickar grundläggande uppgifter om dödsboet samt information om dödsboets banktjänster och avtal på Handelsbanken till S-Banken. Om bouppteckningsinstrumentet har lämnats till Handelsbanken, ska det också överlämnas till S-Banken.

Dödsboets övriga handlingar, till exempel fullmakter, överförs inte till S-Banken, utan de ska vid behov lämnas till S-Banken för skötsel av dödsboets ärenden. Handlingar behövs om förvaltningen av dödsboet kräver några andra åtgärder än att betala räkningar. Sådana åtgärder kan till exempel vara bevilja dispositionsrätter eller avsluta dödsboets tjänster. 

Fullmakten ska omfatta fullmakt att efter den 1 december 2024 förvalta dödsboets ärenden i S-Banken, inklusive de tjänster som överförs från Handelsbanken.

Ladda ned fullmakt

Vanliga frågor om överföring av tjänster

Så här framskrider flytten till S-Banken

Dina tjänster fortsätter tills vidare som förut i Handelsbanken, tills de överförs till S-Banken när förvärvet genomförs. Förvärvet förväntas ske den 1 december 2024.

Alla kunder som flyttas till S-Banken får mer information av Handelsbanken per brev och meddelande på Handelsbankens nätbank. Dessutom skickade S-Banken i september 2024 närmare praktiska anvisningar, till exempel om hur du kan bli ägarkund, hur du får webbankskoder och hur du ansöker om kreditkort. Informationen skickades per brev till alla kunder som flyttas över till S-Banken. Senare i höst skickar vi även nya kontonummer och S-Bankens Visa Debit-kort direkt hem till dig.

När förvärvet är genomfört ger vi alla kunder som har flyttats från Handelsbanken till S-Banken service på S-Banken, och du kan kontakta S-Banken i alla frågor om dina tjänster.

Kontoren och de kundansvariga ger dig service även framöver

Vid företagsförvärvet överförs Handelsbankens kontor till S-Banken, utom kontoren i Munksnäs, Fiskehamnen, Böle och Aviapolis i huvudstadsregionen.

De kundansvariga som förflyttas från Handelsbanken till S-Banken är fortfarande kontaktpersoner för sina nuvarande kunder. Det innebär att du kan fortsätta att sköta dina ärenden tillsammans med den bekanta kontaktpersonen och det kända kontoret.

Observera att det sker ändringar i de kundansvarigas kontaktuppgifter. De nuvarande kontaktuppgifterna gäller tills vidare. Efter att kundrelationen överförts får du de kundansvarigas kontaktuppgifter via denna webbplats.

De uppdaterade kontaktuppgifterna finns på denna sida från den 1 december 2024

Bra att veta om tjänsterna

  • Konton
  • Debit- och Online Debit-kort
  • Lån och deras säkerheter
  • Fonder
  • Kapitalförvaltningsavtal
  • Kreditkort (Inkluderar kreditegenskapen på Credit/Debit-kombinationskort. Credit/Debit-kombinationskorten ersätts med S-Bankens Visa Debit-kort). Vid behov kan du ansöka om ett nytt kreditkort hos S-Banken. Vi rekommenderar att de kunder som flyttas från Handelsbanken gör ansökan närmare den tidpunkt då förvärvet genomförs.
  • Avtal om webbanken
  • Tjänster för förmedling och förvaring av värdepapper samt värdeandelskonton, exklusive värdepappersförvar som ingår i avtal om diskretionär kapitalförvaltning.
  • Valutakonton

Om du har dispositionsrätt till ett konto tillhörande en person som är kund i Handelsbanken (t.ex. ett minderårigt barn), överförs kontot inklusive kontodispositionsrätten till S-Banken när förvärvet genomförs. Det enda som förändras är kontonumret.

Om du har ett Debit-kort anslutet till ett konto som ska överföras, kan du få ett nytt kort från S-Banken i god tid före överföringen. I juni 2024 skickade Handelsbanken mer information om påverkan av överföringen till de som har kontodispositionsrätt och som berörs av ändringen. Meddelandena skickades per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank.

Vanliga frågor om tjänster för privatkunder

Handelsbanken har i april 2024 skickat mer information om banktjänsterna samt om de villkor och priser som tillämpas efter överföringen till de privatkunder som påverkas av förändringen.

Om du godkänner att dina konto- och Debit-kortavtal överförs till S-Banken, behöver du inte göra någonting just nu.

Om du motsätter dig överföringen av konto- och kortavtal, kan du göra det genom att meddela Handelsbanken om detta. Observera att om du motsätter dig överföringen i detta skede har överföringen av kunduppgifter från Handelsbanken till S-Banken redan inletts. Handelsbanken skickar information till S-Banken om dina avtal, dina tjänster och din kundrelation i Handelsbanken, så att tjänsterna finns till ditt förfogande vid den tidpunkt då affären genomförs.

Om du motsätter dig överföringen av konto- och kortavtalen kommer avtalen att förbli i kraft på Handelsbanken. Avtalen sägs dock upp enligt ett separat tidsschema, eftersom Handelsbanken har meddelat att banken drar sig tillbaka från Finland.

Vi ber dig dock observera att lån, fondförvar och kapitalförvaltningsavtal som finns på Handelsbanken vid tidpunkten för förvärvet kommer att överföras till S-Banken.

Handelsbankens kunder flyttas över till S-Banken först efter att affären har slutförts. Överföringen förväntas ske vid månadsskiftet november–december.

Om du har S-mobil eller ett giltigt S-Förmånskort med ditt eget namn på, är det ett tecken på att du hör till ett ägarkundshushåll. Om du inte har något av detta, är det bra att kontrollera saken.

Enklast kan du kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att ladda ner appen S-mobil från din appbutik. Om ingen ägarkundsrelation finns i dina uppgifter, hänvisas du efter aktiveringen av S-mobil att bli ägarkund i webbtjänsten.

Du kan också kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att logga in på S-användarkontot (S-användarkonto.fi), som är ett verktyg för inloggning och identifiering i S-gruppens digitala tjänster. Om du ännu inte har något S-användarkonto, kan du registrera dig i tjänsten med din e-postadress. Under Mina uppgifter på S-användarkontot ser du om det bland dina uppgifter finns ett giltigt S-Förmånskort, vilket innebär att du hör till ett ägarkundshushåll. I tjänsten ser du också om andra personer är anslutna till ditt ägarkundshushåll. Om du har ett S-Förmånskort, dvs. hör till ett ägarkundshushåll, men kortet inte är anslutet till S-användarkontot kan du ansluta kortet till ditt användarkonto genom att identifiera dig med bankkoder till vilken bank som helst eller med mobilcertifikat. Mer information om S-användarkontot finns på S-gruppens webbplats https://www.s-kanava.fi/sv/kundtjanst/s-anvandarkonto.

Utöver i S-mobil och på S-användarkontot kan du kontrollera om du är ägarkund genom att ringa S-gruppens Ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 må–fr kl. 9–16 (msa/lna) eller genom att besöka en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt på S-gruppens verksamhetsställe.

Överföringar av kundavtal bygger på avtal mellan Handelsbankenkoncernen och köparna. Handelsbankens kreditkort överförs inte till S-Banken i anslutning till förvärvet. Det innebär att du inte får ett kreditkort automatiskt och att du ska ansöka om ett kreditkort hos S-Banken separat. Dessutom har varje bank sina egna kriterier för kreditgivning. Ansvarsfullhet är viktigt för S-Banken och en central del av alla våra beslut. Därför vill vi, när vi fattar beslut om att bevilja kredit, säkerställa att krediten som vi beviljat till kunden betalas tillbaka. Läs mer om hur ansvarsfullhet återspeglas i vår verksamhet här: s-pankki.fi/sv/lan/ansvarsfull-langivare

I maj 2024 skickade Handelsbanken mer information om uppsägning av kreditkortsavtal till sina kreditkortskunder per brev och till Handelsbankens nätbank. Vid behov kan du ansöka om ett kort med kredit hos S-Banken på S-Bankens webbank eller i S-mobil med S-Bankens webbankskoder eller med en annan banks webbankskoder på s-banken.fi/handelsbanken. För att kunna ansöka om kreditkort ska du vara stadigvarande bosatt i Finland. Observera att minderåriga inte beviljas kort med kredit hos S-Banken.

Förvärvet förväntas ske den 1 december 2024. Efter att förvärvet genomförts avslutas dina kort på Handelsbanken.

Handelsbankens nätbanksavtal överförs inte till S-Banken. Dina övriga banktjänster överförs till S-Banken den 1 december 2024. Efter detta kan du sköta din ekonomi och betala räkningar via S-Bankens digitala kanaler. För detta ändamål behöver du webbankskoder till S-Banken. Om du är ägarkund i S-gruppen eller hör till ett ägarkundshushåll, kan du också börja använda den avgiftsfria appen S-mobile.

I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelation i S-Banken och om praktiska frågor, såsom aktivering av webbankskoder och överföring av tjänster, till de kunder som flyttas över från Handelsbanken. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen.

Du kan kontakta Handelsbanken angående nuvarande tjänster och ärenden.

Ditt lån på Handelsbanken överförs till S-Banken när förvärvet i sinom tid förverkligas. Enligt förväntningarna förverkligas förvärvet i månadsskiftet november och december. Handelsbanken har under april skickat mer information om villkor och bostadslån till alla kunder som påverkas av affären per brev och som ett meddelande på Handelsbankens nätbank.

Lån som är bundna till Euriborränta överförs till S-Banken med de nuvarande villkoren, säkerheterna och garantierna. Dessutom förblir räntemarginalerna på de överförda lånen också oförändrade. Lån som är bundna till Handelsbanken Primeränta ändras. Mer information om ändringarna finns i bilagan som har medföljd brevet och meddelandet till nätbanken.

Se till att uppgifterna om dig är i säkert förvar

Säker hantering av bankärenden

Vi vill påpeka att banker aldrig ber dig uppge webbankskoder per e-post, sms eller telefon. Logga inte in med webbankskoder under länkar som finns i e-postmeddelanden eller sms. Ta bort tvivelaktiga meddelanden utan att öppna dem. S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.

Läs mer

Behandling av personuppgifter

När Handelsbankens tjänster överförs till S-Banken, behöver S-Banken uppgifter om vilka banktjänster och avtal som Handelsbankens kunder har, för att kunna förbereda och genomföra förändringen. Handelsbanken skickar dessa uppgifter till S-Banken. På så sätt kan vi försäkra oss om att tjänsterna fungerar smidigt genast när affären slutförts.

Läs mer om behandling och skydd av uppgifter