Hae helposti lainaa kaikkien pankkien pankkitunnuksilla.
Tietosuoja on perusoikeutesi, joka suojaa henkilötietojasi ja turvaa yksityisyyttäsi. Siksi meille koko S-Pankki-konsernissa on tärkeää, että saat henkilötietojesi käsittelystä helposti avointa ja ymmärrettävää tietoa. Näin voit varmistua siitä, että käsittelemme tietojasi asianmukaisesti.
Tältä sivustolta löydät tietoa henkilötietojesi käsittelystä. Voit lukea lisää haluamastasi aiheesta klikkaamalla sinua kiinnostavaa kysymystä.
Päivitämme sivuston tietoja aktiivisesti, sillä lainsäädännön muuttuessa ja palveluidemme kehittyessä myös tietosuojaan liittyvät periaatteemme voivat muuttua. Kerromme muutoksista sinulle aina verkkosivuillamme ja tarvittaessa myös verkkopankin viestillä tai kirjeellä.
Jos kaipaat yksityiskohtaisempaa tietoa henkilötietojesi käsittelystä, voit tutustua tietosuojaselosteisiimme:
S-Pankki Oyj:n tietosuojaseloste (PDF, 67 kt)
S-Pankki Oyj:n arvonta-, kilpailu- ja tapahtumaviestinnän rekisterin tietosuojaseloste (PDF, 48 kt)
S-Pankki Oyj:n sijoituspalvelutoiminnan markkinointirekisteriseloste (PDF, 43 kt)
S-Pankin palveluiden muotoilun ja kehittämisen tietosuojaseloste (PDF, 45 kt)
Henkilötietoja ovat esimerkiksi
Meillä on henkilötietoja
Keräämiimme henkilötietoihin vaikuttavat
Keräämme sinusta muun muassa
Saamme tietojasi useimmiten suoraan sinulta. Annat meille tietojasi esimerkiksi silloin, kun
Lisäksi saamme tietoja
Noudatamme aina seuraavia periaatteita henkilötietojesi käsittelyssä:
Käytämme henkilötietojasi alla oleviin tarkoituksiin.
Käsittelemme henkilötietojasi aina niin, että noudatamme tietosuojalainsäädäntöä sekä hyvää tiedonhallinta- ja käsittelytapaa. Käsittelemme henkilötietojasi vain silloin, kun niiden käsittelylle on laissa säädetty oikeusperuste.
Yleisimpiä perusteita käsitellä tietojasi ovat
Tietojasi käsittelevät vain ne S-Pankki-konsernin työntekijät, joiden on työtehtäviensä hoitamiseksi käsiteltävä tietojasi. Kaikkia henkilötietojasi käsitteleviä henkilöitä sitoo pankkisalaisuus ja salassapitovelvollisuus.
Henkilötietojen luovuttaminen tarkoittaa tilannetta, jossa annamme henkilötietojasi toisen rekisterinpitäjän itsenäiseen käyttöön. Tietojasi voidaan luovuttaa
Emme koskaan luovuta henkilötietojasi ulkopuolisille rekisterinpitäjille markkinointitarkoituksiin. Kohdentaessamme sinulle markkinointia ulkoisissa kanavissa, toimitamme kohdentamiseen tarvittavat tiedot salattuina.
Evästeiden avulla voimme kerätä tietoja siitä, miten ja milloin käytät digitaalisia palveluitamme eli verkkosivujamme (www.s-pankki.fi), verkkopankkiamme ja S-mobiilia. Emme voi tunnistaa yksittäistä käyttäjää pelkkien evästeiden avulla. Jos kirjaudut verkkopankkiimme, voimme liittää evästeillä kerätyn tiedon sinuun yksityisyydensuojaa koskevan lainsäädännön ja kunkin palvelun rekisteriselosteen mukaisesti.
Keräämme evästeiden avulla tietoja esimerkiksi seuraavista asioista:
Lisäksi hyödynnämme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita seuraaviin asioihin:
Voit tutustua henkilötietojen käsittelyyn liittyviin oikeuksiisi alta.
Jos sinulla ei ole oikeutta pyytää tietojen poistamista rekistereistämme, voit pyytää meitä rajoittamaan näiden tietojen käsittelyn vain tietojen säilyttämiseen. Jos sinua koskevien tietojen käsittely on tarpeellista ainoastaan oikeusvaateen (esimerkiksi vahingonkorvaus) esittämiseksi, voit myös vaatia meitä rajoittamaan tiedon muun käsittelyn vain tietojen säilyttämiseen. Voimme käsitellä tietojasi muissa tarkoituksissa, jos oikeusvaateen esittäminen edellyttää sitä tai jos olet antanut siihen suostumuksesi.
Voit käyttää henkilötietojen käsittelyyn liittyviä oikeuksiasi helpoiten verkkopankissa. Omien tietojen tilaaminen onnistuu verkkopankissa seuraavasti:
Muita oikeuksiasi voit käyttää verkkopankissa lähettämällä meille viestin.
Halutessasi voit käyttää oikeuksiasi myös soittamalla numeroon 010 76 5800 (ma–pe kello 9–20, 0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min) tai käymällä asiakaspalvelupisteellämme. Kun soitat meille, tunnistamme sinut verkkopankkitunnuksillasi tai S-mobiilin tunnistamisella. Asiakaspalvelupisteellä tunnistamme sinut voimassa olevasta henkilöllisyystodistuksesta tai S-mobiilin tunnistamisella.
Jos henkilötietojesi käsittely ei mielestäsi ole lainmukaista, voit tehdä valituksen toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle.
Laina- tai luottopäätös perustuu aina kokonaisarvioon kaikista käytettävissämme olevista tiedoista.
Käytämme laina- ja luottopäätöksen tekemisessä seuraavia tietolähteitä:
Laina- ja luottopäätöksen tekemisessä saatamme kerätä tai käyttää esimerkiksi seuraavia tietoja:
Keräämme tiedot automaattisesti tai manuaalisesti luottopäätösjärjestelmään. Käsittelemme tietoja automaattisesti luottopäätösjärjestelmään ennalta määriteltyjen päätössääntöjen mukaisesti ja/tai manuaalisesti luottoasiantuntijan toimesta. Tarkastelemme automaattisessa arvioinnissa lainan- tai luotonmyönnön edellytyksiä, maksukykyäsi ja luottoriskiä. Arvioinnin tukena käytämme profilointia eli tilastollisia malleja.
Yleisimpiä hylättyyn laina- tai luottopäätökseen vaikuttavia asioita ovat:
Miksi henkilötietojani käsitellään laina- tai luottohakemuksen yhteydessä?
Käsittelemme henkilötietojasi laina- tai luottohakemuksen edellyttämässä laajuudessa. Hakemuksen yhteydessä tarkistamme muun muassa henkilöluottotietosi Suomen Asiakastieto Oy:n luottotietorekisteristä. Voimme tehdä laina- tai luottopäätöksen automaattisesti henkilöluottotietojesi, asiakastietojesi ja hakemuksella antamiesi tietojen perusteella.
Automaattisen päätöksenteon avulla varmistamme päätösten tasalaatuisuutta ja toimimme vastuullisena luotonmyöntäjänä. Tutkimme käyttämiämme luokitusmenetelmiä säännöllisesti, jotta menetelmät ovat oikeudenmukaisia, tehokkaita ja tasapuolisia.
Mitä vaikutusta automaattisella päätöksenteolla voi olla minuun?
Automaattisella päätöksenteolla ja profiloinnilla voi olla merkitystä myönteiseen tai kielteiseen laina- tai luottopäätökseen S-Pankissa. Halutessasi voit pyytää meitä käsittelemään automaattisesti tekemämme päätöksen myös manuaalisesti ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Miten Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmästä saatuja tietoja käytetään?
Keräämme luottohakemuksen käsittelyn yhteydessä tietoja aikaisemmista luotoistasi. Haemme tietoja muilta luotonantajilta Suomen Asiakastieto Oy:n ylläpitämästä kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmästä. Löydät lisätietoja järjestelmästä ja sitä hyödyntävistä luotonantajista osoitteesta asiakastieto.fi. Halutessasi voit tarkistaa Suomen Asiakastiedosta, minne ja mitä tietojasi järjestelmästä on luovutettu.
Voimme käyttää kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmästä keräämiämme tietoja luottokelpoisuutesi arvioinnissa, jos haet meiltä uutta luottoa tai olemassa olevan luoton uudelleenjärjestelyä. Näissä tapauksissa varmistamme aina tietojen ajantasaisuuden.
Jos myönnämme sinulle luoton, säilytämme kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmästä saamiamme tietojasi viiden vuoden ajan luoton poismaksamisesta, ellei ole muuta perustetta säilyttää tietoja pidempään. Jos emme myönnä sinulle luottoa, poistamme tiedot kahden vuoden kuluttua hakemuksen tekemisestä.
Voit ohjata henkilötietojesi käsittelyä markkinointitarkoituksiin peruuttamalla antamasi suostumuksen ja vastustamalla oikeutettuun etuun perustuvaa henkilötietojen käsittelyä. Voit antaa ja poistaa lupa- ja kieltotietoja verkkopankissa, S-mobiilissa, Omalla S-kanavalla, olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme tai saamasi sähköpostiviestin linkistä.
Yhteisrekisterillä tarkoitetaan mitä tahansa jäsenneltyä henkilötietoja sisältävää tietojoukkoa, jota useampi, tässä tapauksessa kaksi rekisterinpitäjää käyttävät yhteisiin käyttötarkoituksiin. Yhteisrekisterin kohdalla rekisterinpitäjät määrittävät yhdessä käsittelyn tarkoitukset ja keinot, ja toimivat tällöin yhteisrekisterinpitäjinä.
Muutoksen takana ovat viranomaisten tarkentuneet tulkinnat EU:n yleisestä tietosuoja-asetuksesta GDPR:stä. Näiden tulkintojen myötä SOK:ta ja S-Pankkia pidetään jatkossa yhteisrekisterinpitäjinä tiettyjen yhteisten asiakastietojensa osalta.
Yhteisrekisterin perustaminen mahdollistaa SOK:n ja S-Pankin yhteisiä asiakkaita hyödyttävien palvelujen ja etujen tuottamisen. Esimerkiksi:
Yhteisrekisterin piiriin kuuluvat kaikki asiakasomistajat tai asiakasomistajatalouteen kuuluvat henkilöt, joilla on myös S-Pankin asiakkuus. Yhteisrekisteriin kuuluvat myös kaikki S-mobiilin käyttäjät ja Liity Asiakasomistajaksi -verkkopalvelussa liittyneet asiakkaat riippumatta siitä, ovatko he myös S-Pankin asiakkaita, sillä nämä palvelut ovat SOK:n ja S-Pankin yhteistyössä tuottamia palveluita.
Yhteisrekisterissä käsitellään tarkasti rajattua osaa SOK:n ja S-Pankin yhteisten asiakkaiden tiedoista.
Yhteisrekisterissä käsitellään seuraavia tietoja:
Yhteisrekisterissä käsiteltäviä S-mobiilin käyttötietoja ovat muun muassa tieto S-mobiilin käyttöönotosta ja laitteista, joilla sovellusta käytetään, digitaalinen jalanjälki palvelun käytöstä sekä palvelussa annettu S-mobiilia koskeva palaute.
Yhteisrekisterin tiedot ovat myös S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä sekä S-Pankin asiakasrekisterissä, joissa niitä käytetään näiden rekistereiden tietojen käyttötarkoitusten mukaisesti.
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä sekä S-Pankin asiakasrekisterissä on yhteisrekisterin tietojen lisäksi paljon muita tietoja, joita ei luovuteta yhteisrekisteriin. Yhteisrekisterissä ei esimerkiksi käsitellä S-Pankin tilitapahtumatietoja tai S-ryhmän ostotietoja.
Lisätietoja yhteisrekisteriin kuuluvista henkilötiedoista löydät SOK:n ja S-Pankin tietosuojaselosteilta maaliskuusta 2023 alkaen.
Yhteisrekisteri ei näy muutoksena suoraan asiakkaille, sillä S-ryhmä ja S-Pankki ovat aiemminkin tehneet yhteistyötä yhteisten asiakkaiden tietojen hallinnoinnissa. Aiemmin S-ryhmä ja S-Pankki ovat luovuttaneet toisilleen tiedon esimerkiksi yhteisten asiakkaiden yhteystiedoista, jotta asiakkaan ei tarvitsisi ilmoittaa niitä kahteen kertaan. Jatkossa yhteystiedot päivitetään suoraan yhteisesti ylläpidettävään SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteriin. Tietojen ylläpito helpottuu ja yhteisten palvelujemme, kuten S-mobiilin, kehityksestä tulee aiempaakin sujuvampaa
S-mobiilin käytöstä yhteisrekisteriin kerättävät tiedot mahdollistavat palvelun paremman ja asiakaslähtöisemmän kehittämisen. Voimme yhdessä analysoida erilaisten S-mobiilia käyttävien asiakasryhmien tapaa hyödyntää palvelua. Aikaisemmin S-mobiilin käytöstä kertynyttä tietoa on analysoitu S-mobiilin kaupan palveluiden osalta SOK:n toimesta ja pankkitoimintojen osalta S-Pankissa.
Asiakkaille viestitään yhteisrekisterin perustamisesta pääasiassa SOK:n ja S-Pankin verkkosivujen kautta. Kaikki yhteisrekisteriin kuuluvat asiakkaat, joilla on käytössään S-mobiili, saavat myös tiedon muutoksesta S-mobiilissa näkyvällä ilmoituksella. Lisäksi lähetämme tietoa sähköpostilla niille asiakkaille, joiden vahvistettu sähköpostiosoite on tiedossamme. Yhteisrekisteriin kuuluminen ei vaadi asiakkailta mitään toimenpiteitä.
Päivitämme maaliskuussa myös S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin ja S-Pankin asiakasrekisterin tietosuojaselosteet.
Löydät lisää tietoa yhteisrekisterin perustamisesta S-kanavalta.
Kerromme asiasta lisää sekä S-ryhmän asiakasomistajarekisterin tietosuojainformaatiossa S-Etukorttiasiakkaana – S-ryhmän tietosuojasivusto (s-ryhma.fi) että S-Pankin asiakasrekisterin tietosuojainformaatiossa osoitteessaTietosuoja suojaa henkilötietojasi (s-pankki.fi).
Voit tarvittaessa ottaa yhteyttä tietosuojavastaavaan myös sähköpostitse:
SOK: tietosuojavastaava@sok.fi
S-Pankki: tietosuojavastaava@s-pankki.fi