Siirry suoraan sisältöön

Tervetuloa S-Pankin asiakkaaksi!

Tältä sivulta löydät ohjeita ja vinkkejä, miten saat kaiken hyödyn irti asiakkuudestasi. Asiakasomistajana saat maksutta S-Pankin tilin, kortin, verkkopankkitunnukset ja verkko- sekä mobiilipankin. Handelsbankenista siirtyneille asiakkaille nämä palvelut ovat maksuttomia 31.5.2025 saakka, jonka jälkeen palveluista peritään hinnaston mukainen maksu. Asiakasomistajille ja asiakasomistajatalouteen kuuluville nämä palvelut ovat maksuttomia myös tämän jälkeen. Voit halutessasi liittyä asiakasomistajaksi.

Palvelusi ovat siirtyneet S-Pankkiin

Tutustu alla oleviin ohjeisiin ja toimi niiden mukaisesti, niin saat kaiken hyödyn irti asiakkuudestasi.
Osio otsikolla asiakasomistaja

Asiakasomistajalle tili, kortti, verkkopankkitunnukset ja mobiilipalvelut ovat maksuttomia

Asiakasomistajana saat maksutta S-Pankin tilin, kortin, verkkopankkitunnukset ja verkko- sekä mobiilipankin. Handelsbankenista siirtyneille asiakkaille nämä palvelut ovat maksuttomia 31.5.2025 saakka, jonka jälkeen palveluista peritään hinnaston mukainen maksu. Asiakasomistajille ja asiakasomistajatalouteen kuuluville nämä palvelut ovat maksuttomia myös tämän jälkeen.

 

 

Varmista maksuttomat pankkipalvelut myös perheenjäsenille

Tarkista, että kaikki perheenjäsenesi ovat liitettynä asiakasomistajatalouteen ennen siirtymäajan päättymistä. Asiakasomistajatalouden pääjäsen voi kutsua tai lisätä samassa taloudessa asuvan perheenjäsenen asiakasomistajatalouteen helposti S-mobiilissa tai S-käyttäjätilillä.

Jäsenten lisääminen:

  • S-mobiilissa, kohdassa Minä > Omat tiedot > Jäsenyyden tiedot
  • kirjautumalla omalle S-käyttäjätilille osoitteessa s-kanava.fi

Kortit

Jos sinulla oli Handelsbankenissa käytössä debit-kortti, olemme lähettäneet sen tilalle S-Etukortti Visa Debit –kortin. Voit maksaa kortilla monipuolisesti kotimaassa, ulkomailla ja verkossa. Kortti on osuuskaupan asiakasomistajille kuukausi- ja vuosimaksuton pankkikortti.

Voit päivittää korttisi tietoja helposti itse S-mobiilissa tai verkkopankissa.

 

Luottokorttisopimukset eivät ole siirtyneet Handelsbankenilta S-Pankille. Halutessasi voit hakea uutta luottokorttia S-Pankin verkkopankista, S-mobiilista tai osoitteesta s-pankki.fi/visa.

Uusi kortti kannattaa ottaa käyttöön maksamalla kerran maksupäätteellä tunnuslukua käyttäen. Sen jälkeen voit käyttää myös kortin verkko- ja lähimaksuominaisuuksia.

 

Tarkista automaattiset suoraveloitukset ja vaihda pankkikorttisi numero esimerkiksi käyttämiisi suoratoistopalveluihin, ruokalähettisovelluksiin, pysäköintisovelluksiin, bussilippusovelluksiin ja mobiilimaksamisen palveluihin. Osa palveluista lähettää sinulle ilmoituksen, jos maksua on yritetty veloittaa vanhalta kortiltasi. Vältät palvelukatkot, jos ehdit ensin!
Jos korttisi tunnusluku on kadonnut, voit tarkistaa sen S-mobiilista ja verkkopankista. Voit myös vaihtaa tunnuslukusi tai tilata uuden postitse kotiin. Tunnusluvun tarkistaminen ensimmäisen kerran on maksutonta. Seuraavista kerroista veloitetaan palveluhinnastomme mukaisesti.
Pankkikortillesi on mahdollista asettaa kolme eri turvarajaa: käteisnostoraja, ostoraja ja verkkomaksuraja. Lisäksi voit asettaa rajatun käyttöalueen eli maarajauksen. Voit muokata korttisi käyttöaluetta tai turvarajoja helposti S-mobiilissa ja verkossa.  
 
Osio otsikolla vinkkeja

Vihreällä S-Etukortti Visalla edut talteen

Asiakasomistajana kerrytät vihreällä S-Etukortti Visalla Bonusta ja maksutapaetua S-ryhmän ostoista.

Asiakasomistajana tai asiakasomistajatalouden jäsenenä saat käyttöösi kaksi maksutonta S-Etukortti Visa -korttia. Toinen voi olla pankkitiliin liitetty Debit-kortti ja toinen esimerkiksi debit- ja luottokortin yhdistelmä eli Credit/Debit. Tätä useammista korteista veloitamme palveluhinnaston mukaisen kuukausimaksun.

Sininen S-Pankin debit-kortti

Mikäli et ole asiakasomistaja, tai et kuulunut asiakasomistajatalouteen kun Handelsbankenin debit-korttiasi vastaava S-Pankin debit-kortti on tilattu, olet saanut S-Pankin sinisen Visa Debit -kortin. Sinulla saattaa siis olla sininen Visa Debit -kortti, vaikka olisit nyt jo liittynyt asiakasomistajaksi. S-Pankin sininen debit-kortti on aina maksullinen, vaikka kuuluisitkin asiakasomistajatalouteen.

Jos olet jo hävittänyt sinisen S-Pankki Visa -kortin, olethan myös ilmoittanut sen lopettamisesta meille, jotta se poistetaan asiakastiedoistasi. Jos korttia ei poisteta tiedoistasi, siitä veloitetaan palvelumaksua 1.6. alkaen.

Tilit

Näet nyt siirtyneet tilisi S-Pankin verkkopankissa ja S-mobiilissa. Alta näet miten tilien nimet ovat muuttuneet:

  • S-Tili oli Handelsbankenissa Käyttötili, Perusmaksutili tai Tuottotili
  • S-Tuottotili oli Handelsbankenissa Sijoitustili
  • S-Määräaikaistili oli Handelsbankenissa Sijoitustalletus

Varmista verkkopankista, että tiliesi käyttöoikeudet ja maksurajat ovat sopivan laajuiset ja anna halutessasi käyttöoikeutetulle suostumus käyttää tiliä maksamiseen verkkopankissaan.

Vanha tilinumerosi asuu monessa paikassa. Muista ilmoittaa uudet tilinumerosi esimerkiksi työnantajallesi, Kelalle ja Verohallintoon. Löydät uuden tilinumerosi verkkopankista. Turvallisin tapa kirjautua verkkopankkiin on kirjoittaa selaimen osoitekenttään  www.s-pankki.fi. Hakukoneen käyttämistä kannattaa pankkiasioissa välttää.
Handelsbankenin tileille saapuvia tilisiirtoja (SEPA-maksut*) ohjataan automaattisesti S-Pankin tileille kolmen kuukauden ajan tilien siirtymisen jälkeen. Tämän jälkeen tehdyt tilisiirrot palautuvat niiden maksajille. Huomaathan, että tilisiirtojen uudelleenohjaus ei koske ulkomaan tilisiirtoja (valuuttamaksut) tai pikasiirtoja. Ne palautuvat maksajille 1.12. alkaen.
 

* SEPA on lyhenne sanoista Single Euro Payments Area, joka

tarkoittaa yhtenäistä euromaksualuetta. 

Osio otsikolla sulje-kortti

Näin lopetat tarpeettoman kortin

Voit lopettaa tarpeettoman Visa Debit -kortin helpoiten omatoimisesti S-mobiilissa tai  verkkopankissa. 

Huomioithan, ettei korttia voi lopettaa, jos jokin osto on vielä veloittamatta.

Debit-kortin lopettaminen S-mobiilissa

  1. Kirjauduttuasi S-mobiiliin valitse Pankki > Kortit > Valitse lopetettava kortti > Korttiturvallisuus > Lopeta kortti

Debit-kortin lopettaminen verkkopankissa

Verkkopankissa S-Etukortti Visa Debit -kortin lopettaminen onnistuu omatoimisesti.

  1. Kirjauduttuasi verkkopankkiin valitse ylävalikosta Kortit  > Valitse lopetettava kortti > Lopeta kortti.

Huomaathan, että jos kyseessä on luotollinen kortti, kortin lopettaminen ei onnistu omatoimisesti. Jos luotolla on useampi velallinen, jokaisen tulee lähettää itsenäisesti oma pyyntönsä luoton ja siihen liitetyn kortin lopettamisesta joko lähettämällä viesti S-mobiilissa tai verkkopankissa, soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Kortin lopettaminen soittamalla asiakaspalveluun tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä

Kortti on mahdollista lopettaa myös soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä. Löydät yhteystiedot verkkosivuiltamme s-pankki.fi/otayhteytta.

Verkkopankkitunnukset
S-Pankin verkkopankkitunnuksien avulla voit asioida verkossa ja hallinnoida tilejäsi, korttejasi tai sijoituksiasi niin S-mobiilissa kuin verkkopankissakin. Jos sinulla ei vielä ole S-Pankin verkkopankkitunnuksia, voit avata ne täältä. Jos asut ulkomailla, saat verkkopankkitunnukset asioimalla Asiakasomistaja ja S-Pankki-pisteellä. Verkkopankkitunnukset on mahdollista avata vain EU/ETA-alueella asuville.
E-laskut
Handelsbankenissa tekemäsi e-laskutilaukset eivät ole siirtyneet S-Pankkiin. Voit nyt tehdä e-laskutilaukset uudelleen S-Pankin verkkopankissa.

Lainat

Löydät siirtyneen lainasi tiedot kätevimmin S-mobiilista ja verkkopankista. Lainanlyhennykset jatkuvat aiemmin tekemäsi sopimuksen mukaan.

Rahastot ja sijoittaminen

Voit seurata sijoituksiasi ja merkitä uusia rahastoja S-mobiilissa ja verkkopankissa.

Olemme täällä sinua varten

S-Pankissa voit hoitaa lähes kaikki raha-asiasi digitaalisissa kanavissa silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Verkkopankin lisäksi voit asiakasomistajana ottaa käyttöösi kätevän S-mobiili-sovelluksen. S-mobiilissa näet keskeiset tiedot palveluistasi ja hoidat päivittäisiä pankkiasioitasi helposti.

 

Jos haluat asioida henkilökohtaisesti tai tarvitset henkilökohtaista neuvontaa, suosittelemme varaamaan ajan etukäteen. S-Pankin konttoreilla palvelemme säästämisen ja sijoittamisen sekä rahoittamisen asioissa vain ajanvarauksella. Asiakasomistajuuteen ja päivittäisiin pankkipalveluihin, kuten kortteihin ja tileihin liittyen palvelemme Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki-pisteillä myös ilman ajanvarausta.

Konttoreiden yhteystiedot löydät tältä sivulta

Usein kysyttyä henkilöasiakkaiden palveluista

Näin Handelsbankenin tilit ovat muuttuneet:

  • Käyttötilit ja Perusmaksutilit ovat S-Pankissa S-Tilejä.
  • Tuottotili on S-Pankissa S-Tili.
  • Sijoitustili on S-Pankissa S-Tuottotili.
  • Sijoitustalletus on S-Pankissa S-Määräaikaistili.
  • Varainhoitotili on S-Pankissa Sijoitustili.
  • Handelsbankenin ASP-tili on myös S-Pankissa ASP-tili.

 

Vanhalle Handelsbankenin tilillesi saapuvat tilisiirrot (SEPA-maksut) ohjataan automaattisesti kolmen kuukauden ajan uudelle S-Pankin tilillesi. Tämän jälkeen tehdyt tilisiirrot palautavat niiden maksajille. Huomaathan, että tilisiirtojen uudelleenohjaus ei koske ulkomaan tilisiirtoja (valuuttamaksut) tai pikasiirtoja. Ne palautuvat maksajille 1.12. alkaen.

S-Pankki on lähettänyt marraskuussa uudet tilinumerot niille asiakkaille, joita muutos koskee. Tilinumerot on lähetetty kirjeenä postitse sekä verkkopankkiviestinä niille asiakkaille, joilla jo on S-Pankin verkkopankkitunnukset.

On tärkeää, että ilmoitat kaikille maksajille S-Pankin tilinumerosi.

Uudelleenohjattujen maksujen saapumisessa S-Pankin tilille voi olla viivettä, mutta pääsääntöisesti maksut saapuvat asiakkaiden tileille saman päivän aikana kuin ne ovat saapuneet vanhalle Handelsbankenin tilille. Viive maksujen kirjautumisessa koskee myös uudelleenohjattuja palkkoja ja eläkkeitä. Ne voivat kirjautua uudelle S-Pankin tilille normaalista maksuaikataulusta poiketen vasta myöhemmin maksupäivän kuluessa.
 
Tarkista ja päivitä myös saajan tilinumero vanhoille Handelsbankenin tileille meneviin maksuihin (esim. toistuvat omien tilien väliset siirrot, lahjarahastosiirrot ja tilisiirrot, joissa saajan tilinumerona on vanha Handelsbankenin tili).

 

Jos käytössäsi on S-mobiili tai omalla nimelläsi varustettu, voimassa oleva S-Etukortti, on se merkki asiakasomistajatalouteen kuulumisesta. Jos käytössäsi ei ole kumpaakaan, asia on hyvä varmistaa.

Helpoiten voit tarkastaa asiakasomistajuutesi tai asiakasomistajatalouteen kuulumisesi lataamalla S-mobiilin omasta sovelluskaupastasi. Jos tietoihisi ei ole liitetty asiakasomistajuutta, ohjataan sinut S-mobiilin käyttöönotosta asiakasomistajaksi liittymisen verkkopalveluun.

Voit tarkastaa asiakasomistajuutesi tilanteen myös kirjautumalla S-käyttäjätilille (s-kayttajatili.fi), joka on S-ryhmän digitaalisiin palveluihin kirjautumisen ja tunnistautumisen väline. Jos et ole ottanut vielä S-käyttäjätiliä käyttöön, voit rekisteröityä palveluun sähköpostiosoitteella. S-käyttäjätilin Omat tiedot -osiosta näet, onko tietoihisi liitetty voimassa oleva S-Etukortti, joka merkitsee asiakasomistajatalouteen kuulumista. Palvelusta näkyy myös, onko asiakasomistajatalouteesi liitetty muita henkilöitä. Jos sinulla on S-Etukortti eli kuulut asiakasomistajatalouteen, mutta korttia ei ole liitetty S-käyttäjätiliin, voit liittää kortin käyttäjätiliisi tunnistautumalla minkä tahansa pankin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Lisätietoa S-käyttäjätilistä löydät S-ryhmän verkkosivuilta https://www.s-kanava.fi/asiakaspalvelu/s-kayttajatili.

S-mobiilin ja S-käyttäjätilin lisäksi voit tarkastaa asiakasomistajuutesi myös soittamalla S-ryhmän Asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 ma-pe 9-16 (mpm/pvm) tai asioimalla S-ryhmän toimipaikkojen Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki-pisteellä.

Handelsbankenin verkkopankkisopimukset eivät siirry S-Pankkiin. Muut pankkipalvelusi ovat nyt siirtyneet S-Pankkiin ja voit hoitaa raha-asioitasi ja maksaa laskuja S-Pankin digitaalisissa kanavissa. Tätä varten tarvitset S-Pankin verkkopankkitunnukset. Voit avata verkkopankkitunnukset osoitteessa s-pankki.fi/handelsbanken.

Jos olet S-ryhmän asiakasomistaja tai kuulut asiakasomistajatalouteen, voit myös ottaa käyttöösi ilmaisen S-mobiili-sovelluksen.

S-Pankki on lähettänyt Handelsbankenista siirtyville asiakkaille syyskuussa 2024 tietoa S-Pankin asiakkuudesta ja käytännön asioista, kuten verkkopankkitunnusten avaamisesta ja palveluiden siirtymisestä. Tieto on lähetetty kirjeitse niille asiakkaille, joita muutos koskee.

Handelsbankenin korttisi rajat eivät ole siirtyneet S-Pankin kortille. Voit muuttaa S-Pankin korttisi oletusarvoisia rajoja itsellesi sopiviksi S-mobiilissa tai S-Pankin verkkopankissa. Alaikäisen korttien turvarajoja voi muuttaa vain huoltaja S-Pankin asiakaspalvelupisteellä tai lähettämällä viestin S-Pankin verkkopankissa.

Voit lopettaa tarpeettoman Visa Debit -kortin helpoiten omatoimisesti S-mobiilissa tai  verkkopankissa. 

Huomioithan, ettei korttia voi lopettaa, jos jokin osto on vielä veloittamatta.

Debit-kortin lopettaminen S-mobiilissa

  1. Kirjauduttuasi S-mobiiliin valitse Pankki > Kortit > Valitse lopetettava kortti > Korttiturvallisuus > Lopeta kortti

Debit-kortin lopettaminen verkkopankissa

Verkkopankissa S-Etukortti Visa Debit -kortin lopettaminen onnistuu omatoimisesti.

  1. Kirjauduttuasi verkkopankkiin valitse ylävalikosta Kortit  > Valitse lopetettava kortti > Lopeta kortti.

Huomaathan, että jos kyseessä on luotollinen kortti, kortin lopettaminen ei onnistu omatoimisesti. Jos luotolla on useampi velallinen, jokaisen tulee lähettää itsenäisesti oma pyyntönsä luoton ja siihen liitetyn kortin lopettamisesta joko lähettämällä viesti S-mobiilissa tai verkkopankissa, soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Kortin lopettaminen soittamalla asiakaspalveluun tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä

Kortti on mahdollista lopettaa myös soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä. Löydät yhteystiedot verkkosivuiltamme s-pankki.fi/otayhteytta.

Voit lopettaa tarpeettoman S-Tilin tai S-Tuottotilin helpoiten omatoimisesti verkkopankissa. Vaihtoehtoisesti voit lopettaa tilin ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme lähettämällä viesti S-mobiilissa, soittamalla puhelinpalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Tilin lopettaminen verkkopankissa

Verkkopankissa tilin lopettaminen onnistuu omatoimisesti.

  1. Kirjauduttuasi verkkopankkiin valitse ylävalikosta Tilit ja maksaminen > Omat tilit.
  2. Tämän jälkeen valitse lopetettava S-Tili tai S-Tuottotili > Lopeta tili.

Ennen tilin lopettamista muistathan siirtää palkkasi, eläkkeesi tai muut lopetettavalle tilille saapuvat toistuvat suoritukset toiselle S-Pankissa olevalle tilillesi ennen tilin lopetuspyynnön tekemistä. Siirrä myös haluamasi lopetettavaan tiliin liitetyt palvelut toiselle tilille tai lopeta palvelut ennen tilin lopetuspyynnön lähettämistä. Muistathan myös varmistaa, ettei lopetettava tili ole asiakasomistajuuteen liittyvien etujen maksutili, eli tili, jolle Bonus ja maksutapaetu maksetaan. Voit tarvittaessa muuttaa etujenmaksutiliksi toisen S-Pankissa olevan tilisi.

Huomaathan, että jos tilillä on useampi tilinomistaja, tilin lopettaminen ei onnistu omatoimisesti. Jokaisen tilinomistajan tulee lähettää itsenäisesti oma pyyntönsä tilin lopettamisesta joko lähettämällä viesti S-mobiilissa tai verkkopankissa, soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.

Tilin lopettaminen lähettämällä viesti S-mobiilissa

S-mobiilissa tilin lopettaminen onnistuu lähettämällä lopettamispyyntö viestinä asiakaspalvelullemme.

  1. Kirjauduttuasi S-mobiiliin klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa viestikuvaketta.
    Valitse avautuvalta sivulta S-Pankin henkilökohtaiset viestit -otsikon alta Uusi viesti S-Pankille.
  2. Valitse viestin aiheeksi Tilit ja maksut, minkä jälkeen valitse vaihtoehto Tilin lopettaminen.
  3. Kerro viestissä, että haluat lopettaa haluamasi tilin ja kirjoita viestiin suljettavan tilin tilinumero. Mainitse viestissä myös tilinumero, jolle haluat siirtää lopetettavan tilin mahdolliset varat ja korot.
  4. Käsiteltyämme viestisi lopetamme kyseisen tilin. Jos tarvitsemme lisätietoja ennen tilin lopettamista, olemme sinuun yhteydessä viestitse.

Ennen tilin lopettamista muistathan siirtää palkkasi, eläkkeesi tai muut lopetettavalle tilille saapuvat toistuvat suoritukset toiselle S-Pankissa olevalle tilillesi ennen tilin lopetuspyynnön tekemistä. Siirrä myös haluamasi lopetettavaan tiliin liitetyt palvelut toiselle tilille tai lopeta palvelut ennen tilin lopetuspyynnön lähettämistä. Muistathan myös varmistaa, ettei lopetettava tili ole asiakasomistajuuteen liittyvien etujen maksutili, eli tili, jolle Bonus ja maksutapaetu maksetaan. Voit tarvittaessa muuttaa etujenmaksutiliksi toisen S-Pankissa olevan tilisi.

Huomaathan, että jos tilillä on useampi tilinomistaja, jokaisen tilinomistajan tulee lähettää itsenäisesti oma pyyntönsä tilin lopettamisesta.

Tilin lopettaminen soittamalla asiakaspalveluun tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä

Tili on mahdollista lopettaa myös soittamalla asiakaspalveluumme tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä. Löydät yhteystiedot verkkosivuiltamme s-pankki.fi/otayhteytta.

Pidä tietosi turvassa

Turvallinen pankkiasiointi

Muistutamme, että pankit eivät koskaan pyydä verkkopankkitunnuksiasi sähköpostitse, tekstiviestillä tai puhelimitse. Älä kirjaudu verkkopankkitunnuksilla sähköpostissa tai tekstiviestissä olevien linkkien kautta. Poista epäilyttävä viesti avaamatta sitä. S-Pankissa käytämme Signom-allekirjoituspalvelua muun muassa sopimusten hyväksymiseen.

Lue lisää turvallisesta pankkiasioinnista

Henkilötietojen käsittely

Kun Handelsbankenin palveluita siirtyy S-Pankkiin, tarvitsemme muutoksen valmistelua ja toteutusta varten tietoa Handelsbankenin asiakkaiden pankkipalveluista ja sopimuksista. Handelsbanken toimittaa näitä tietoja S-Pankille. Näin voimme varmistaa, että palvelut toimivat saumattomasti heti kaupan toteutuessa.

Lue lisää tietojen käsittelystä ja suojaamisesta