Mitä kysymme ja miksi?

Kysymme asiakkailtamme erilaisia tietoja kahdesta syystä: tunteaksemme asiakkaamme mahdollisimman hyvin sekä noudattaaksemme meitä ja kaikkia muita pankkeja velvoittavia lakeja.

Kun vastaat esittämiimme kysymyksiin, opimme tuntemaan sinut paremmin ja saamme kokonaiskuvan elämäntilanteestasi. Tällöin pystymme palvelemaan sinua henkilökohtaisemmin ja tarjoamaan sinulle parhaiten sopivia palveluita.

Meillä on pankkina lakiin perustuva velvollisuus tuntea asiakkaamme. Kysymyksemme koskevat esimerkiksi S-Pankin tilillesi tulevia ja lähteviä maksuja sekä tilillesi tulevien ja lähtevien varojen alkuperää ja käyttötarkoitusta. Meillä on myös velvollisuus kysyä taloudelliseen tilanteeseesi liittyviä kysymyksiä, verovelvollisuuttasi ja sitä, oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö.

Selvitämme tietoja ymmärtääksemme pankkiasiointiisi vaikuttavia asioita sekä pankkipalveluidesi käyttöä. Selvittämällä näitä tietoja tunnistamme, mikä on sinulle tavanomaista toimintaa ja pystymme havaitsemaan, jos palveluidesi käytössä tapahtuu tästä poikkeavaa toimintaa. Tällä tavoin turvaamme pankkiasiointisi turvallisuuden, luotettavuuden ja sujuvuuden sekä toimimme yhdessä viranomaisten kanssa muun muassa taloudellisen rikollisuuden kitkemisessä.

Kysymme tietojasi, kun tulet asiakkaaksemme ja säännöllisesti koko asiakassuhteesi aikana – esimerkiksi verkkopankissa, S-mobiilissa, asiakaspalvelupisteellämme tai soittaessasi asiakaspalveluumme.
Käsittelemme tietojasi aina luottamuksellisesti. Voit lukea lisää henkilötietojesi käsittelystä verkkosivuiltamme.

Päivitä omat tietosi

Suosittelemme päivittämään tiedot heti, niin asiasta ei tarvitse murehtia myöhemmin. Voit päivittää tietosi turvallisesti S-Pankin verkkopankissa. 

Katso ohjeet ja päivitä tiedot

Varo huijareita

Muistathan, että S-Pankki ei koskaan kysy sinulta verkkopankkitunnuksiasi, salasanojasi tai korttisi tietoja sähköpostiviestillä tai puhelimitse.

Lue lisää turvallisesta pankkiasioinnista

Usein kysyttyä

Kyllä kysyvät. Pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tuntea asiakkaansa. Lainsäädäntö sekä viranomaisten määräykset ja ohjeet ovat kaikille pankeille samat. Pankit saattavat kuitenkin kysyä tietoja eri tavoilla ja eri aikaan.

Muun muassa nämä lait velvoittavat meitä ja muita pankkeja tuntemaan asiakkaansa: 

  • Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä (444/2017)
  • Laki luottolaitostoiminnasta (610/2014)
  • Maksulaitoslaki (297/2010)
  • Sijoituspalvelulaki (747/2012)
  • Sijoitusrahastolaki (213/2019)
  • Laki vaihtoehtorahastojen hoitajista (162/2014)
  • Laki arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta (749/2012)

Kysymme samat kysymykset säännöllisesti kaikilta asiakkailtamme iästä, sukupuolesta tai lompakon paksuudesta riippumatta. 

Muistathan myös itse aina ilmoittaa meille 30 päivän kuluessa, jos tietosi muuttuvat.

Kysymme tietojasi, kun tulet asiakkaaksemme ja säännöllisesti koko asiakassuhteesi aikana – esimerkiksi verkkopankissa, S-mobiilissa, asiakaspalvelupisteellämme tai soittaessasi asiakaspalveluumme. 

Kysymme tietoja pääsääntöisesti kolmen vuoden välein. Joissain tapauksissa voimme kysyä tietoja myös hieman useammin. Muistathan kuitenkin itse ilmoittaa meille aina 30 päivän kuluessa, jos tietosi ovat muuttuneet.

Kysymme tietoja säännöllisesti kaikilta asiakkailtamme, jotta voimme taata pankkiasioinnin turvallisuuden ja sujuvuuden. Näin noudatamme meitä ja muita pankkeja velvoittavia lakeja sekä teemme yhteistyötä viranomaisten kanssa. 

Jos et vastaa kysymyksiin, voimme joutua sulkemaan pankkipalveluitasi tai rajoittamaan niiden käyttöä.

Meillä on pankkina lain mukaan velvollisuus hankkia tiedot kaikkien asiakkaidemme ja heidän lähipiirinsä poliittisesta vaikutusvallasta. Näin pyrimme auttamaan viranomaisia estämään poliittisen vallan väärinkäyttöä. Emme kuitenkaan koskaan kysy asiakkaidemme puoluekantaa tai poliittista aktiivisuutta. 

Poliittisesti vaikutusvaltaisella henkilöllä tarkoitetaan henkilöä, joka toimii tai on toiminut merkittävässä julkisessa tehtävässä Suomessa tai ulkomailla viimeisen 12 kuukauden aikana tai on tällaisen henkilön perheenjäsen tai yhtiökumppani.

Meillä on pankkina lain mukaan velvollisuus kysyä tietoja kaikkien asiakkaidemme verovelvollisuudesta.

Verotukseen liittyviä tietoja meidät velvoittavat kysymään FATCA eli Foreign Account Tax Compliance Act sekä CRS eli Common Reporting Standard.

FATCA on verotietojen vaihtoa koskeva sopimus, jonka Suomen valtio on solminut Yhdysvaltojen kanssa vuonna 2014. CRS on OECD:n tietojenvaihtoa koskeva standardi, johon Suomi on sitoutunut vuoden 2016 alusta alkaen.

Pankkina velvollisuutemme on selvittää, mikä on tilillesi saapuneiden tai talletettavien rahojen alkuperä tai tililtäsi lähtevien rahojen käyttötarkoitus. Tällä tavoin turvaamme rahasi ja toimimme yhteistyössä viranomaisten kanssa muun muassa taloudellisen rikollisuuden kitkemisessä.

Ilmoita pyytämämme tiedot mahdollisimman pian antamiemme ohjeiden mukaisesti. Kun olet ilmoittanut tiedot, voit jatkaa pankkipalveluidesi käyttöä normaaliin tapaan. 

Muistathan, että emme koskaan kysy verkkopankkitunnuksiasi, luottokorttitietojasi tai muita arkaluonteisia tietoja sähköpostiviestillä tai puhelimitse. Viestit ja tiedustelut, jotka koskevat tunnuksiasi tai salasanojasi ovat aina huijausviestejä. Lue lisää turvallisesta pankkiasioinnista verkkosivuiltamme.

Kysymme näitä tietoja ymmärtääksemme pankkipalveluidesi käyttöä. Näin tunnistamme, mikä on sinulle tavanomaista toimintaa ja pystymme havaitsemaan, jos palveluidesi käytössä tapahtuu jotain tavanomaisesta poikkeavaa.

Kysymillämme tiedoilla varmistamme pankkiasiointisi turvallisuuden ja sujuvuuden. Samalla toimimme yhteistyössä viranomaisten kanssa muun muassa taloudellisen rikollisuuden kitkemisessä.

Haluamme varmistua siitä, että tunnemme tavoitteesi, tarpeesi ja tilanteesi hyvin ja pystymme tarjoamaan juuri sinulle sopivaa palvelua. Kun saamme sinusta tarvittavat tiedot, voimme varmistua siitä, että suosittelemamme sijoitustuotteet sopivat mahdollisimman hyvin tarpeisiisi ja taloudelliseen tilanteeseesi. 

Sinulle esittämiemme kysymysten taustalla ovat lain ja viranomaismääräysten vaatimukset.