Mitä kysymme ja miksi?

Kysymme asiakkailtamme erilaisia tietoja kahdesta syystä: tunteaksemme asiakkaamme mahdollisimman hyvin sekä noudattaaksemme meitä ja kaikkia muita pankkeja velvoittavia lakeja.

Kun vastaat esittämiimme kysymyksiin, opimme tuntemaan sinut paremmin ja saamme kokonaiskuvan elämäntilanteestasi. Tällöin pystymme palvelemaan sinua henkilökohtaisemmin ja tarjoamaan sinulle parhaiten sopivia palveluita.

Meillä on pankkina lakiin perustuva velvollisuus tuntea asiakkaamme. Kysymyksemme koskevat esimerkiksi S-Pankin tilillesi tulevia ja lähteviä maksuja sekä tilillesi tulevien ja lähtevien varojen alkuperää ja käyttötarkoitusta. Meillä on myös velvollisuus kysyä taloudelliseen tilanteeseesi liittyviä kysymyksiä, verovelvollisuuttasi ja sitä, oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö.

Selvitämme tietoja ymmärtääksemme pankkiasiointiisi vaikuttavia asioita sekä pankkipalveluidesi käyttöä. Selvittämällä näitä tietoja tunnistamme, mikä on sinulle tavanomaista toimintaa ja pystymme havaitsemaan, jos palveluidesi käytössä tapahtuu tästä poikkeavaa toimintaa. Tällä tavoin turvaamme pankkiasiointisi turvallisuuden, luotettavuuden ja sujuvuuden sekä toimimme yhdessä viranomaisten kanssa muun muassa taloudellisen rikollisuuden kitkemisessä.

Kysymme tietojasi, kun tulet asiakkaaksemme ja säännöllisesti koko asiakassuhteesi aikana – esimerkiksi verkkopankissa, S-mobiilissa, asiakaspalvelupisteellämme tai soittaessasi asiakaspalveluumme.
Käsittelemme tietojasi aina luottamuksellisesti. Voit lukea lisää henkilötietojesi käsittelystä verkkosivuiltamme.

Turvallinen pankkiasiointi

Muistathan, että S-Pankki ei koskaan kysy sinulta verkkopankkitunnuksiasi, salasanojasi tai korttisi tietoja sähköpostiviestillä tai puhelimitse.

Lue lisää turvallisesta pankkiasioinnista

Usein kysyttyä

Meillä ja muilla pankeilla on lakiin perustuva velvollisuus tuntea asiakkaansa. Käytämme kysymiämme tietoja tunteaksemme sinut paremmin, jolloin voimme tarjota sinulle tarpeisiisi parhaiten sopivia pankkipalveluita ja henkilökohtaisempaa palvelua. 

Kyllä. Kysymme tietojasi, kun tulet asiakkaaksemme ja sen jälkeen säännöllisin väliajoin asiakassuhteesi aikana.

Jos tiedoissasi tapahtuu muutoksia, tulee sinun myös itse aktiivisesti päivittää tietosi ilmoittamalla meille muuttuneet tietosi 30 päivän sisällä muutoksesta.

Lainsäädäntö velvoittaa meitä pitämään asiakastiedot ajantasaisina koko asiakassuhteen ajan. Kysymme tietojasi kun tulet asiakkaaksemme ja myöhemminkin esimerkiksi asiointisi yhteydessä säännöllisin väliajoin.

Kyllä kysyvät. Pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tuntea asiakkaansa. Lainsäädäntö sekä viranomaisten määräykset ja ohjeet ovat kaikille pankeille samat. Pankit saattavat kuitenkin kysyä tietoja eri tavoilla ja eri aikaan.

Pankkina meidän on selvitettävä verovelvollisuuteen liittyviä tietoja kaikilta uusilta ja vanhoilta asiakkailtamme.

Suomen valtio on solminut verotietojen vaihtoa koskevan sopimuksen Yhdysvaltojen kanssa vuonna 2014. Sopimus on nimeltään Foreign Account Tax Compliance Act eli FATCA. Lisäksi Suomi on sitoutunut vuoden 2016 alusta alkaen OECD:n tietojenvaihtoa koskevaan standardiin (Common Reporting Standard eli CRS), jonka mukainen tietojenvaihto EU:ssa toteutetaan ns. DAC2-direktiiviin perustuen. Nämä velvoittavat suomalaiset pankit - mukaan lukien S-Pankin - ja muut finanssilaitokset selvittämään verovelvollisuutta koskevia tietoja asiakkailtaan.

Raportoimme verovelvollisuuteen liittyviä tietoja säännöllisesti Suomen Verohallinnolle FATCA- ja CRS/DAC2 -velvoitteiden mukaisiin raportointitarkoituksiin.

Kyllä. Asiakkuuden avaamiseksi tai asiakassuhteen jatkamiseksi meillä tulee olla riittävät tiedot asiakkaistamme. Kysymme tietoja kaikilta asiakkailtamme turvallisen ja luotettavan palvelun takaamiseksi. Velvoite kysymyksiin tulee myös suoraan lainsäädännöstä, joka koskettaa kaikkia pankkeja. Sääntelyn tarkoituksena on kitkeä taloudellista rikollisuutta sekä estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista.

Lähetä viestissä pyydetyt tiedot meille mahdollisimman pian. Asiakassuhteen jatkamiseksi meillä tulee olla riittävät tiedot asiakkaistamme. Kysymme tietoja kaikilta asiakkailtamme turvallisen ja luotettavan palvelun takaamiseksi. Velvoite kysymyksiin tulee myös suoraan lainsäädännöstä, joka koskettaa kaikkia pankkeja. Toimita kysymämme tiedot

  1. vastaamalla saamaasi viestiin verkkopankissa tai
  2. täyttämällä kirjeen mukana oleva lomake ja palauttamalla se mukana saapuneessa palautuskuoressa
  3. asiakaspalvelupisteessä täyttämällä tiedot lomakkeelle

Muistathan, että S-Pankki ei kuitenkaan koskaan kysy verkkopankkitunnuksiasi, luottokorttitietojasi tai muita arkaluonteisia tietoja sähköpostiviestillä tai puhelimitse. Viestit ja tiedustelut, jotka koskevat tunnuksiasi tai salasanojasi ovat aina huijausviestejä. Lue lisää turvallisesta pankkiasioinnista verkkosivuiltamme.

Meillä on lakisääteinen velvollisuus selvittää, oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö tai sellaisen henkilön perheenjäsen tai yhtiökumppani. Poliittisen vaikutusvallan selvittämisellä pyritään ehkäisemään esimerkiksi julkisen vallan väärinkäyttöä. Emme koskaan kysy asiakkaidemme puoluekantaa tai poliittista aktiivisuutta.

Poliittisesti vaikutusvaltaisella henkilöllä tarkoitetaan henkilöä, joka toimii tai on toiminut merkittävässä julkisessa tehtävässä Suomessa tai ulkomailla viimeisen 12 kuukauden aikana tai on tällaisen henkilön perheenjäsen tai yhtiökumppani.

Meillä on varojesi turvaamiseksi ja muun muassa rahanpesun ehkäisemiseksi velvollisuus selvittää, mikä on tilillesi saapuneiden tai talletettavien varojen alkuperä tai tililtäsi lähtevien varojen käyttötarkoitus. Joissakin tapauksissa voimme pyytää kirjallisen selvityksen tai muita tositteita (esimerkiksi kauppakirja), joilla tiedot voidaan vahvistaa.

Meidän on selvitettävä riittävästi asiakkaan maksuliikennettä ja tilin käyttöä, jotta voimme varmistua asiakkaidemme turvallisesta pankkiasioinnista. Meidän on selvitettävä esimerkiksi palveluidesi käyttötarkoitus ja havaita mahdollisia poikkeavia tai epäilyttäviä tapahtumia. Kysymme sinulta muun muassa onko S-Pankki pääasiallinen pankkisi sekä arviotasi säännöllisesti tilillesi tulevista ja tililtäsi lähtevistä maksuista, ulkomaanmaksuista ja käteistoimeksiannoista.

Kysymys perustuu taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) standardiin, joka on käytössä Suomen lisäksi yli 30 muussa maassa

Haluamme varmistua siitä, että tunnemme tavoitteesi, tarpeesi ja tilanteesi hyvin ja pystymme tarjoamaan juuri sinulle sopivaa palvelua. Kun saamme sinusta tarvittavat tiedot, voimme varmistua siitä, että suosittelemamme sijoitustuotteet sopivat mahdollisimman hyvin tarpeisiisi ja taloudelliseen tilanteeseesi.

Sinulle esittämiemme kysymysten taustalla ovat lain ja viranomaismääräysten vaatimukset.

Lainsäädäntö velvoittaa meitä pitämään asiakastiedot ajan tasalla. Tämän vuoksi varmistamme tietojen ajantasaisuuden kysymällä niitä kaikilta asiakkailtamme säännöllisin väliajoin.