Ansök lätt om lån med alla bankers webbankskoder
Dataskydd är din grundläggande rättighet som skyddar dina personuppgifter och din integritet. Därför är det viktigt för oss i hela S-Banken-koncernen att du enkelt får transparent och lättfattlig information om hur dina personuppgifter behandlas. På detta sätt kan du försäkra dig om att vi behandlar dina uppgifter på ändamålsenligt sätt.
På denna webbplats finns information om hur dina personuppgifter behandlas. Genom att klicka på frågorna kan du läsa mer om önskat ämne.
Vi uppdaterar uppgifterna på webbplatserna aktivt, eftersom även våra dataskyddsprinciper kan ändras om lagstiftningen ändras och våra tjänster utvecklas. Vi informerar dig alltid om eventuella ändringar på vår webbplats och vid behov även i ett meddelande på webbanken eller per brev.
Om du vill har mer detaljerad information om hur dina personuppgifter behandlas kan du ta del av våra dataskyddsregister:
S-Banken Abp:s dataskyddsregister (PDF, 86 kt)
S-Banken Abp:s utlottnings-, tävlings- och evenemangskommunikationsregister (PDF, 49 kt)
S-Banken Fondbolag Ab:s dataskyddsregister (PDF, 86 kt)
S-Banken Kapitalfonder Ab:s dataskyddsregister (PDF, 93 kt)
S-Banken Fondbolag Ab:s dataskyddsredogörelse för marknadsföringsregister (PDF, 64 kt)
Till personuppgifter räknas exempelvis
Vi har personuppgifter om
Vilka personuppgifter vi samlar in beror på
Vi samlar in bland annat följande uppgifter om dig
Vanligen får vi dina uppgifter direkt av dig. Du ger oss uppgifter till exempel när du
Dessutom får vi uppgifter från
Vi följer alltid följande principer när vi behandlar dina personuppgifter:
Vi använder dina personuppgifter för ändamålen nedan.
Vi behandlar alltid dina personuppgifter så att vi iakttar dataskyddslagstiftningen och god informationsförvaltnings- och behandlingspraxis. Vi behandlar dina personuppgifter enbart när det finns en rättslig grund för detta.
Till de vanligaste grunderna att behandla dina uppgifter hör
Dina uppgifter behandlas endast av de anställda i S-Banken-koncernen som behöver behandla dina uppgifter för att sköta sina arbetsuppgifter. Alla personer som behandlar dina personuppgifter omfattas av banksekretess och tystnadsplikt.
Utlämnande av personuppgifter avser en situation där vi ger dina personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig för eget bruk. Dina uppgifter kan lämnas ut
Med hjälp av cookies kan vi samla in uppgifter om hur och när du använder våra digitala tjänster, med andra ord vår webbplats (www.s-banken.fi), vår webbank och S-mobil. Vi kan inte identifiera enskilda användare enbart med hjälp av cookies. Om du loggar in på vår webbank kan vi koppla den information som samlats in med cookies till dig enligt lagstiftningen om integritetsskydd och registerbeskrivningen för respektive tjänst.
Med hjälp av cookies samlar vi exempelvis in följande uppgifter:
Dessutom använder vi cookies och andra motsvarande tekniker i följande syften:
Du kan ta del av vilka rättigheter du har i anknytning till behandling av personuppgifter nedan.
Om du inte har rätt att få uppgifterna raderade i våra register kan du be oss begränsa behandlingen av dessa till enbart lagring av uppgifter. Om behandling av uppgifter om dig är nödvändig enbart för att göra gällande rättsliga anspråk (till exempel skadestånd) kan du även kräva att vi begränsar den övriga behandlingen av uppgifter till enbart lagring av uppgifter. Vi kan behandla dina uppgifter i andra syften om detta krävs för att göra gällande rättsliga anspråk eller du har gett ditt samtycke till detta.
Om du vill utöva dina rättigheter gällande behandling av personuppgifter går det enklast på webbanken. Du kan beställa dina uppgifter på webbanken enligt följande:
Dina övriga rättigheter kan du utöva på webbanken genom att skicka ett meddelande till oss.
Du kan också utöva dina rättigheter genom att ringa oss på 010 76 5810 (må–fr klockan 9–20, 0,0835 €/samtal + 0,1209 €/minut) eller genom att besöka vårt kundtjänstställe. När du ringer oss identifierar vi dig med webbankskoder eller genom identifiering i S-mobil. På kundtjänststället identifierar vi dig med hjälp av ett giltigt identitetsbevis eller genom identifiering i S-mobil.
Om du anser att behandlingen av dina personuppgifter inte är laglig kan du lämna ett klagomål till tillsynsmyndigheten.
Ett låne- eller kreditbeslut grundar sig alltid på en helhetsbedömning av alla uppgifter vi har tillgång till.
När vi fattar ett låne- eller kreditbeslut använder vi följande informationskällor:
När vi fattar ett låne- eller kreditbeslut kan vi samla in eller använda exempelvis följande uppgifter:
Vi samlar in uppgifter automatiskt eller manuellt för kreditbeslutssystemet. Vi behandlar uppgifterna automatiskt i enlighet med beslutsregler som bestämts på förhand för kreditbeslutssystemet och/eller en kreditexpert behandlar uppgifterna manuellt. Vid den automatiska bedömningen kontrollerar vi förutsättningarna för beviljande av lån eller kredit, din betalningsförmåga och kreditrisk. Som stöd för bedömningen använder vi profilering, det vill säga statistiska modeller.
De vanligaste orsakerna till ett negativt låne- eller kreditbeslut är:
Varför behandlas mina personuppgifter i samband med låne- eller kreditansökan?
Vi behandlar dina personuppgifter i den omfattning som låne- eller kreditansökan kräver. I samband med ansökan kontrollerar vi bland annat dina personkreditupplysningar i Suomen Asiakastieto Oy:s kreditupplysningsregister. Vi kan fatta låne- eller kreditbeslut automatiskt utifrån dina personkreditupplysningar, kunduppgifter och de uppgifter som du angett i ansökan.
Med hjälp av automatiserat beslutsfattande fungerar vi som en ansvarsfull kreditgivare och säkerställer att besluten håller jämn kvalitet. Vi går regelbundet igenom de klassificeringsmetoder vi använder, för att metoderna ska vara rättvisa, effektiva och jämlika.
Hur kan automatiserat beslutsfattande påverka mig?
Automatiserat beslutsfattande och profilering kan påverka om låne- eller kreditbeslutet i S-Banken blir positivt eller negativt. Om du vill kan du genom att kontakta vår kundtjänst även be oss att manuellt behandla ett beslut som vi fattat automatiskt.
Hur används uppgifter som erhålls från systemet för utbyte av information om konsumentkrediter?
I samband med behandlingen av kreditansökan samlar vi in uppgifter om dina tidigare krediter. Vi samlar in uppgifter från andra kreditgivare från det system för utbyte av information om konsumentkrediter som upprätthålls av Suomen Asiakastieto Oy. Mer information om systemet och de kreditgivare som använder systemet finns på asiakastieto.fi. Om du vill kan du kontrollera med Suomen Asiakastieto vilka av dina uppgifter som har överlåtits från systemet och vart.
Vi kan använda de uppgifter vi samlat in från systemet för utbyte av information om konsumentkrediter när vi bedömer din kreditvärdighet, om du ansöker om en ny kredit av oss eller omstrukturering av en befintlig kredit. I dessa fall säkerställer vi alltid att uppgifterna är aktuella.
Om vi beviljar dig kredit, lagrar vi de uppgifter vi fått om dig från systemet för utbyte av information om konsumentkrediter i fem års tid efter att krediten har betalats, om det inte finns någon annan grund för att lagra uppgifterna under längre tid. Om vi inte beviljar dig kredit, raderar vi uppgifterna två år efter ansökan.