Siirry suoraan sisältöön

Tekstiviestihuijauksia liikkeellä S-Pankin nimissä

30.9.2022

S-Pankin nimissä lähetetään tällä hetkellä huijausviestejä asiakkaille tekstiviestinä. Viestin lähettäjänä näkyy S-Pankki, joten viesti tulee samaan viestiketjuun S-Pankilta tulleiden aitojen viestien kanssa. Ethän syötä pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi sivustolle, johon olet saanut linkin puhelimeesi viestinä tai sähköpostitse.

S-Pankin nimissä liikkuu tällä hetkellä tekstiviestihuijauksia, joiden lähettäjäksi on väärennetty S-Pankki. Viestit näyttävät siten tulevan samaan viestiketjuun S-Pankilta tulleiden aitojen tekstiviestien kanssa. Tekstiviestin lähettäjän nimen väärentäminen on mahdollista eikä sitä toistaiseksi voida estää. Teemme kuitenkin parhaamme, jotta huijausviestikampanja saataisiin lakkautettua.

Viesteissä asiakkaalle saatetaan esimerkiksi kertoa uudesta maksunsaajasta, mutta muitakin muunnoksia esiintyy. Viesteissä olevia linkkiä ei pidä klikata, vaan viestit kannattaa poistaa. S-Pankki ei koskaan lähetä asiakkailleen linkkejä sivustoille, joissa kysytään pankkitunnuksia tai korttitietoja. Pankkiasiointi kannattaa aina hoitaa S-mobiili-sovelluksella tai kirjoittamalla itse nettiselaimen osoiteriville S-Pankin verkkosivujen osoite www.s-pankki.fi.

Tekstiviestihuijausten ohella rikolliset toteuttavat huijauksia myös esimerkiksi sosiaalisen median palveluissa, kuten Facebookissa ja Instagramissa. Tyypillisimpiä huijauksia ovat erilaiset arvonnat S-Pankin nimissä, eikä niihin tule osallistua tai luovuttaa omia tietojaan. Täältä löydät lisätietoa sosiaalisessa mediassa tapahtuvista huijauksista.

Huijausviestien sisältö vaihtelee. Alla esimerkkejä huijausviesteistä: 

Kokosimme neljä vinkkiä turvalliseen pankkiasiointiin.

  1. Älä luovuta pankkitunnuksia, korttitietojasi tai muita arkaluontoisia henkilötietoja kenellekään. Viranomaiset ja pankit eivät koskaan pyydä luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi puhelimessa, sähköpostissa, tekstiviestillä, sosiaalisen median kanavissa tai kasvotusten tulemalla käymään kotiovella. S-Pankki ei myöskään koskaan pyydä sinua lähettämään kuvaa tunnuslukutaulukosta tai yllättäen passista.
  2. Jätä vastaamatta epämääräisiltä vaikuttaviin yhteydenottoihin. Älä klikkaa oudolta vaikuttavia linkkejä tai avaa epäilyttävien sähköpostien liitteitä. Jos et ole varma yhteydenoton aitoudesta, niin voit aina etsiä yrityksen tai muun lähettäjän yhteystiedot esimerkiksi heidän omilta verkkosivuiltaan ja olla yhteydessä kyseisen yrityksen asiakaspalveluun.
  3. Kirjaudu S-Pankkiin S-mobiililla tai S-Pankin omien verkkosivujen kautta. Emme lähetä sähköpostiin sellaisia linkkejä, jotka vievät S-Pankin verkkopankin kirjautumissivulle. Emme myöskään koskaan pyydä etäyhteyttä asiakkaidemme tietokoneeseen. Turvallisin tapa kirjautua verkkopankkiin on kirjoittaa itse selaimen osoitekenttään S-Pankin verkkosivujen osoite, eli www.s-pankki.fi. Älä mene verkkopankkiin käyttämällä hakukonetta.
  4. Ole tarkkana myös verkkokaupassa. Varo liian hyvältä kuulostavia tarjouksia ja pyri varmistumaan verkkokaupan turvallisuudesta. Täältä löydät lisää tietoa turvallisesta maksamisesta verkossa. Maksamalla luottokortilla saat paremman turvan mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Olen klikannut huijausviestin linkkiä. Mitä teen?

Jos et ole antanut tietojasi

Jos olet saanut huijausviestin ja klikannut siinä olevaa linkkiä, mutta et ole antanut tämän jälkeen pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja sivustolle, voit poistaa viestin. Sinun ei lähtökohtaisesti tarvitse sulkea korttiasi tai pankkitunnuksiasi. Huomaathan kuitenkin, että huijaussivustot saattavat sisältää myös muita riskejä, kuten levittää haitta- tai vakoiluohjelmia. Siitä syystä suosittelemme

  • tarkistamaan laitteesi mahdollisten haittaohjelmien varalta,
  • seuraamaan erityisellä huolellisuudella tili- ja maksutapahtumiasi.

Jos havaitset tili- tai maksutapahtumissasi poikkeavaa toimintaa ja epäilet maksukorttisi tai pankkitunnustesi päätyneen ulkopuolisen tietoon, toimi alla olevien ohjeiden mukaisesti.

Jos olet antanut tietojasi

Jos olet antanut pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 6820 (pvm/mpm) ja maksukorttien osalta korttien sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Molemmat numerot ovat avoinna 24 h/vrk. Uudet pankkitunnukset saat asiakaspalvelupisteestämme. Tarvitset passin tai henkilökortin uusiessasi tunnuksesi. Uusi kortti toimitetaan sinulle postitse kotiin, kun suljet kortin sulkupalvelussa. Löydät tarkemmat toimintaohjeet alla olevista usein kysytyistä kysymyksistä. 

Turvallisuushavainnoista ilmoittaminen

Jos olet saanut huijausviestin tekstiviestillä puhelimeesi, voit lähettää kuvakaappauksen saamastasi viestistä edelleen osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.

Lisätietoa huijausviesteistä ja turvallisesta asioinnista pankin kanssa löydät Turvallinen pankkiasiointi -sivulta


Näin päivität korttisi turvarajat

Usein kysyttyä