Gå direkt till innehållet
Banktjänsterna i S-mobil, webbanken och identifieringen i S-mobil är tillfälligt ur bruk på söndagsnatten den 5 maj mellan klockan 0.05–6.00. Vi beklagar avbrottet i tjänsterna. Läs mer

Sms-bedrägerier cirkulerar i S-Bankens namn

2022-07-29

För närvarande skickas bluffmeddelanden till kunderna i form av sms i S-Bankens namn. S-Banken visas som meddelandets avsändare, så meddelandet hamnar i samma meddelandekedja som äkta meddelanden som skickats från S-Banken. Mata aldrig in dina bankkoder eller kortuppgifter på en webbplats till vilken du fått en länk som ett meddelande i din telefon eller per e-post.

I S-Bankens namn skickas för närvarande bluffmeddelanden per sms. Avsändaren ser ut att vara S-Banken, men det här är en förfalskning. Meddelanden ser alltså ut att komma i samma meddelandekedja som äkta sms som skickats från S-Banken. En sms-avsändares namn kan förfalskas och det här kan tills vidare inte förhindras. Vi gör ändå vårt bästa för att få slut på bluffmeddelandekampanjen.

I meddelandet kan man exempelvis berätta för kunden om en ny betalningsmottagare, men även andra varianter förekommer. Klicka inte på länken i meddelandet, utan radera meddelandet. S-Banken skickar aldrig länkar till webbplatser till sina kunder där man ber kunden uppge sina bankkoder eller kortuppgifter. Det bästa är att alltid sköta bankärenden med appen S-mobil eller att själv ange adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren.

Förutom sms-bedrägerier utför kriminella även bedrägerier på till exempel sociala medietjänster som Facebook och Instagram. De mest typiska bedrägerierna är olika utlottningar i S-Bankens namn, och man bör inte delta i dem eller lämna ut egen information.

Så här kan ett bluffmeddelande se ut, men innehållet varierar: 

 

Vi har samlat fyra tips för säker hantering av bankärenden.

  1. Lämna inte ut bankkoder, kortuppgifter eller andra känsliga personuppgifter till någon. Myndigheter och banker begär aldrig personliga uppgifter per telefon, e-post, sms, sociala medier eller ansikte mot ansikte genom att söka upp dig i ditt hem. S-Banken ber dig heller aldrig skicka en bild på kodtabellen eller plötsligt på passet.
  2. Svara aldrig på kontakter som verkar diffusa. Klicka inte på länkar som verkar konstiga och öppna inte bilagor i suspekta e-postmeddelanden. Om du inte är säker på att kontakten är äkta, kan du alltid söka efter kontaktuppgifterna till företaget eller en annan avsändare till exempel på deras egna webbplatser och kontakta det aktuella företagets kundtjänst.
  3. Logga in på S-Banken med S-mobil eller på S-Bankens webbplats. Vi skickar inte e-postmeddelanden med länkar som styr dig till inloggningssidan för S-Bankens webbank. Vi begär heller aldrig en fjärranslutning till kundens dator. Det säkraste sättet att logga in på webbanken är att du själv anger adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren. Gå inte till webbanken med hjälp av en sökmotor.
  4. Var uppmärksam även i webbutiker. Se upp för erbjudanden som är för bra för att vara sanna och försäkra dig om att webbutiken är säker. Här finns mer information om säkra betalningar på internet. Genom att betala med kreditkort får du ett bättre skydd vid eventuella problem.

Jag har klickat på länken till ett bedrägerimeddelande. Vad ska jag göra?

Om du inte har lämnat ut dina uppgifter

Om du har fått ett bedrägerimeddelande och klickat på en länk i meddelandet men därefter inte har lämnat ut uppgifter om dina bankkoder eller ditt betalkort på webbplatsen, kan du radera meddelandet. I princip behöver du inte spärra ditt kort eller dina bankkoder. Notera dock att bedrägeriwebbplatser kan medföra även andra risker, de kan till exempel sprida skadliga program eller spionprogram. Därför rekommenderar vi

  • att du kontrollerar din enhet för eventuella skadliga program,
  • särskilt noggrant följer upp dina konto- och betalningshändelser.

Om du upptäcker någonting avvikande i dina konto- eller betalningshändelser eller du misstänker att en utomstående har kommit över ditt betalkort eller dina bankkoder, följ anvisningarna nedan.

Om du har lämnat ut dina uppgifter

Om du har lämnat ut dina bankkoder eller betalkortsuppgifter, ska du genast anmäla detta till spärrtjänsten för bankkoder på 09 6964 6820 (lna/msa) respektive spärrtjänsten för kort på 020 333 (lna/msa). Båda tjänsterna är öppna 24 h/dygn. Du får nya bankkoder på vårt kundtjänstställe. Du behöver pass eller identitetskort när du ska förnya dina koder. Du får ett nytt kort hem per post, när du har spärrat ditt kort i spärrtjänsten för kort. Du hittar närmare anvisningar bland vanliga frågor nedan.

Anmälan om säkerhetsobservationer

Om du har fått ett bluffmeddelande till din e-post, kan du skicka meddelandet vidare per e-post till turvallisuus@s-pankki.fi. Ta därefter bort meddelandet utan att öppna bilagor och länkar i det. Observera att ingen svarar på ditt e-postmeddelande.

Mer information om nätfiske och säker bankärendehantering finns på sidan Säker hantering av bankärenden.

Så här uppdaterar du säkerhetsgränserna för ditt kort

Vanliga frågor