Siirry suoraan sisältöön

S-Pankin nimissä lähetetään huijausviestejä sosiaalisessa mediassa sekä tekstiviesteillä

1.4.2022

S-Pankin nimissä on liikkeellä huijaussivustoja, jotka tekeytyvät pankin sosiaalisen median sivuiksi. S-Pankin nimissä lähetetään myös tietojenkalasteluviestejä tekstiviesteinä. S-Pankilla on suosituimmissa sosiaalisen median palveluissa yksi virallinen sivu, jonka tunnistaa sinisestä vahvistettu sivu -merkistä. Kokosimme vinkkejä turvalliseen asiointiin.

S-Pankin nimissä on liikkeellä huijaussivustoja, jotka tekeytyvät pankin sosiaalisen median sivuiksi Facebookissa tai Instagramissa. Sosiaalisessa mediassa huijaussivut toteuttavat julkaisuja, joita klikkaamalla saattaa päätyä tietojenkalastelusivuille. Linkki tällaiselle huijaussivustolle saattaa tulla vastaan sosiaalisessa mediassa esimerkiksi mainoksessa, jossa aiheena voi olla matkapuhelinliittymät, älypuhelimet tai älykellot. Matkapuhelinoperaattoreilla tai S-Pankilla ei ole tekemistä kyseisten mainosten kanssa.

S-Pankin nimissä on lähetetty tietojenkalasteluviestejä myös tekstiviesteinä, joissa viitataan "uuden turvajärjestelmän aktivoimiseen" ja ohjataan klikkaamaan epäilyttävää linkkiä. Kyseessä on tietojenkalastelukampanja. Ethän klikkaa linkkejä harkitsematta tai syötä tietojasi nettisivustoille, joiden aitoudesta et ole varma. Pankkitietoja (tunnuslukuja tai korttitietoja) ei pidä luovuttaa kenelläkään.

Viranomaiset tai S-Pankki eivät koskaan pyydä luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi tai pankkitunnuksiasi sosiaalisen median kanavissa, tekstiviestillä, pikaviestimillä, sähköpostissa, puhelimessa tai kasvotusten tulemalla käymään kotiovella.

Esimerkki S-Pankiksi tekeytyneen sosiaalisen median huijaussivun mainoksesta sekä S-Pankin nimissä lähetetyn tietojenkalastelukampanjan tekstiviestistä.

 

S-Pankki sosiaalisessa mediassa

S-Pankilla on yksi virallinen S-Pankki-sivu suosituimmissa sosiaalisen median palveluissa Facebookissa ja Instagramissa. Virallisen sivun tunnistaa sinisestä vahvistettu sivu -merkistä profiilikuvan ja sivun nimen yhteydessä. Vahvistettu sivu -merkintä esiintyy myös virallisen S-Pankki-sivun julkaisuissa. Lisäksi S-Pankin Twitter-tilillä on Twitterin myöntämä varmistettu tili -merkintä. Facebookin ja Instagramin Ohje- ja tukikeskus -sivustolta löytyy lisätietoja aiheeseen liittyen.

Facebook: Mikä vahvistettu sivu tai profiili on?
Instagram: Mikä on vahvistettu-merkki Instagramissa?
Twitter: Lisätietoja vahvistetuista tileistä (lisätiedot englanniksi)

S-Pankin virallisilla sosiaalisen median tileillä Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, LinkedInissä ja YouTubessa julkaistaan ainoastaan turvallisia linkkejä, jotka johtavat pääsääntöisesti S-Pankin omilla verkkosivuilla julkaistuihin tiedotteisiin, artikkeleihin tai esimerkiksi kotimaisen median julkaisemiin uutisartikkeleihin, jotka liittyvät S-Pankkiin.

S-Pankin virallisella Facebook-sivulla ja sen julkaisuissa esiintyy Facebookin myöntämä sininen vahvistettu sivu -merkintä.

 

Turvallisuushavainnoista ilmoittaminen

Jos huomaat S-Pankiksi tekeytyneen huijaussivun sosiaalisessa mediassa tai saat epäilyttävän S-Pankin nimissä lähetetyn tekstiviestin, voit lähettää huijaussivun tiedot tai kuvakaappauksen osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Älä avaa huijausviestiin tai esimerkiksi sosiaalisen median huijaussivuston julkaisuun liittyviä linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.

Jos olet antanut pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 6820 (pvm/mpm) ja maksukorttien osalta korttien sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Molemmat numerot ovat avoinna 24 h/vrk.

Lisätietoa huijausviesteistä ja turvallisesta asioinnista pankin kanssa löydät Turvallinen pankkiasiointi -sivulta.

Pankkiasioinnin turvallisuus

Pankkiasiointi kannattaa hoitaa aina joko S-mobiili-sovelluksella tai kirjautumalla verkkopankkiin kirjoittamalla itse nettiselaimen osoiteriville S-Pankin verkkosivujen osoite www.s-pankki.fi. Omia pankkiasioita hoidetaan aina kirjautuneena S-Pankin tai jonkin toisen pankin verkkopankkitunnuksilla, ei koskaan esimerkiksi klikkaamalla yllättäen sähköpostitse tulevia linkkejä tai lähettämällä tietoja sähköpostilla S-Pankille.

Kokosimme neljä vinkkiä turvalliseen pankkiasiointiin.

  1. Älä luovuta pankkitunnuksia, korttitietojasi tai muita arkaluontoisia henkilötietoja kenellekään. Viranomaiset ja pankit eivät koskaan pyydä luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi puhelimessa, sähköpostissa, tekstiviestillä, sosiaalisen median kanavissa tai kasvotusten tulemalla käymään kotiovella. S-Pankki ei myöskään koskaan pyydä sinua lähettämään kuvaa tunnuslukutaulukosta tai yllättäen passista.

  2. Jätä vastaamatta epämääräisiltä vaikuttaviin yhteydenottoihin. Älä klikkaa oudolta vaikuttavia linkkejä tai avaa epäilyttävien sähköpostien liitteitä. Jos et ole varma yhteydenoton aitoudesta, niin voit aina etsiä yrityksen tai muun lähettäjän yhteystiedot esimerkiksi heidän omilta verkkosivuiltaan ja olla yhteydessä kyseisen yrityksen asiakaspalveluun.

  3. Kirjaudu S-Pankkiin S-mobiililla tai S-Pankin omien verkkosivujen kautta. Emme lähetä sähköpostiin sellaisia linkkejä, jotka vievät S-Pankin verkkopankin kirjautumissivulle. Emme myöskään koskaan pyydä etäyhteyttä asiakkaidemme tietokoneeseen. Turvallisinta on hoitaa pankkiasioita S-mobiilissa tai kirjautua verkkopankkiin kirjoittamalla itse selaimen osoitekenttään S-Pankin verkkosivujen osoite, eli www.s-pankki.fi. Älä mene verkkopankkiin käyttämällä hakukonetta.

  4. Ole tarkkana myös verkkokaupassa. Varo liian hyvältä kuulostavia tarjouksia ja pyri varmistumaan verkkokaupan turvallisuudesta. Täältä löydät lisää tietoa turvallisesta maksamisesta verkossa. Maksamalla luottokortilla saat paremman turvan mahdollisissa ongelmatilanteissa.