S-Pankin nimissä soitettu huijauspuheluita

24.5.2023

S-Pankin tietoon on tullut huijauspuheluita, joissa S-Pankin edustajaksi esittäytynyt henkilö on yrittänyt saada asiakkaalta varoja tai pankkitunnukset haltuunsa. Huijauspuheluita tehdään kaikkien pankkien asiakkaille myös perintätoimistojen ja verkkokauppojen nimissä.

"Pankilla on tiedossa toistaiseksi vain muutama tapaus, mutta haluamme varoittaa asiakkaitamme ilmiöstä. Erilaisia pankkien nimissä tehtyjä huijausyrityksiä liikenteessä koko ajan, ja huijarit käyttävät jatkuvasti uusia erilaisia keinoja huijatakseen asiakkaalta rahanarvoisia tietoja, kuten pankkitunnuksia", kertoo S-Pankin fraud-kehityspäällikkö Jouni Määttä.

Mistä tunnistat huijauspuhelun?

S-Pankki ei koskaan soita ja kysy verkkopankkitunnuksiasi. Puhelinpalvelussamme pyydämme asiakasta tunnistautumaan S-mobiililla tai tunnuslukutaulukolla. Näet puhelimessasi S-Pankin asiakaspalvelun soittaessa käytössämme olevan yritysnumeron – ei koskaan tuntematonta numeroa tai yksityisen matkapuhelinliittymän numeroa. Jos S-Pankki soittaisi sinulle, olet suurella todennäköisyydellä ollut itse aluksi yhteydessä S-Pankkiin, ja yhteydenotosta on sovittu etukäteen.

Huijauspuhelun voi tunnistaa esimerkiksi siitä, että sinua kehotetaan kiireen tuntua korostaen antamaan yksityistä tietoa, kuten pankkitunnuksesi tai henkilötunnuksen, tai siirtämään varoja tuntemattomalle pankkitilille. Lisäksi viranomaiset (esimerkiksi Verohallinto tai Kansaneläkelaitos) tai hoitolaitosten kaltaiset viralliset tahot harvoin soittavat sinulle pyytämättä. Huijauspuheluita tehdään usein soittamalla tuntemattomasta numerosta tai yksityisistä matkapuhelinliittymistä.

Mitä tehdä, jos saat huijauspuhelun?

Mikäli epäilet, että sinulle on soitettu huijauspuhelu S-Pankin nimissä, lopeta puhelu. Puhelua lopettaessa ei tarvitse olla kohtelias. Älä anna pankkitunnuksiasi, luottokorttitietojasi, muita henkilötietojasi tai siirrä rahaa mihinkään. Älä asenna mitään pyydettyjä ohjelmia tietokoneellesi. Älä myöskään salli etäyhteyden muodostamista tietokoneeseesi.

Tiedossa myös tekstiviestihuijauksia

S-Pankin nimissä liikkuu tällä hetkellä myös tekstiviestihuijauksia, jotka on lähetetty oudosta numerosta. Lisäksi lähettäjäksi on saatettu väärentää S-Pankki, jolloin viestit näyttävät siten tulevan samaan viestiketjuun S-Pankilta tulleiden aitojen tekstiviestien kanssa.

S-Pankki ei koskaan lähetä asiakkailleen linkkejä sivustoille, joissa kysytään pankkitunnuksia tai korttitietoja. Tärkeät asiointiasi koskevat viestit lähetämme aina suoraan S-mobiiliin ja verkkopankkiin.

Pankkiasiointi kannattaa aina hoitaa S-mobiili-sovelluksella tai kirjoittamalla itse nettiselaimen osoiteriville S-Pankin verkkosivujen osoite www.s-pankki.fi.

Turvallisuushavainnoista ilmoittaminen

Jos olet saanut S-Pankin nimissä tehdyn huijauspuhelun, voit ilmoittaa siitä meille sähköpostilla osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Sähköpostista tulisi käydä ilmi huijauspuhelun ajankohta sekä puhelinnumero, josta sait puhelun. Voit sähköpostiviestissä kuvailla omin sanoin, mitä sinun on pyydetty tekemään huijauspuhelun aikana. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.

Jos olet saanut huijausviestin tekstiviestillä puhelimeesi, voit lähettää kuvakaappauksen saamastasi viestistä edelleen osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.

Lisää tietoa turvallisesta pankkiasioinnista

Viisi vinkkiä turvalliseen pankkiasiointiin

1. Tärkeät asiointiasi koskevat viestit lähetämme aina suoraan S-mobiiliin ja verkkopankkiin. Emme koskaan pyydä pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi tekstiviestillä. Hoidat pankkiasiat turvallisesti S-mobiili-sovelluksella tai kirjautumalla verkkopankkiin kirjoittamalla itse selaimen osoiteriville S-Pankin verkkosivujen osoitteen www.s-pankki.fi.
  2. Jätä vastaamatta epämääräisiltä vaikuttaviin yhteydenottoihin. Älä klikkaa oudolta vaikuttavia linkkejä tai avaa epäilyttävien sähköpostien liitteitä. Jos et ole varma yhteydenoton aitoudesta, niin voit aina etsiä yrityksen tai muun lähettäjän yhteystiedot esimerkiksi heidän omilta verkkosivuiltaan ja olla yhteydessä kyseisen yrityksen asiakaspalveluun.
  3. Älä luovuta pankkitunnuksia, korttitietojasi tai muita arkaluontoisia henkilötietoja kenellekään tai siirrä rahaa mihinkään. Viranomaiset ja pankit eivät koskaan pyydä luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi puhelimessa, sähköpostissa, tekstiviestillä, sosiaalisen median kanavissa tai kasvotusten tulemalla käymään kotiovella. S-Pankki ei myöskään koskaan pyydä sinua lähettämään kuvaa esimerkiksi tunnuslukutaulukosta tai yllättäen passista.
  4. Ole tarkkana myös verkkokaupassa. Varo liian hyvältä kuulostavia tarjouksia ja pyri varmistumaan verkkokaupan turvallisuudesta. Täältä löydät lisää tietoa turvallisesta maksamisesta verkossa. Maksamalla luottokortilla saat paremman turvan mahdollisissa ongelmatilanteissa.
  5. Kirjaudu S-Pankkiin S-mobiililla tai S-Pankin omien verkkosivujen kautta. Emme lähetä sähköpostiin sellaisia linkkejä, jotka vievät S-Pankin verkkopankin kirjautumissivulle. Emme myöskään koskaan pyydä etäyhteyttä asiakkaidemme tietokoneeseen. Turvallisin tapa kirjautua verkkopankkiin on kirjoittaa itse selaimen osoitekenttään S-Pankin verkkosivujen osoite, eli www.s-pankki.fi. Älä mene verkkopankkiin käyttämällä hakukonetta.

Olen joutunut huijauksen kohteeksi. Mitä teen?

Jos et ole antanut tietojasi

Jos sinulle on soitettu huijauspuhelu, jossa sinulta on yritetty pyytää esimerkiksi pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja, mutta et ole antanut niitä, sinun ei tarvitse tehdä mitään.

Jos olet saanut huijausviestin ja klikannut siinä olevaa linkkiä, mutta et ole antanut tämän jälkeen pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja sivustolle, voit poistaa viestin. Sinun ei lähtökohtaisesti tarvitse sulkea korttiasi tai pankkitunnuksiasiHuomaathan kuitenkin, että huijaussivustot saattavat sisältää myös muita riskejä, kuten levittää haitta- tai vakoiluohjelmia. Siitä syystä suosittelemme

• tarkistamaan laitteesi mahdollisten haittaohjelmien varalta,
  • seuraamaan erityisellä huolellisuudella tili- ja maksutapahtumiasi.

Jos havaitset tili- tai maksutapahtumissasi poikkeavaa toimintaa ja epäilet maksukorttisi tai pankkitunnustesi päätyneen ulkopuolisen tietoon, toimi alla olevien ohjeiden mukaisesti.

Jos olet antanut tietojasi

Jos olet antanut pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 6820 (pvm/mpm) ja maksukorttien osalta korttien sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Molemmat numerot ovat avoinna 24 h/vrk. Nopealla toiminnalla rahan siirto saatetaan pystyä vielä estämään.

Uudet pankkitunnukset saat asiakaspalvelupisteestämme. Tarvitset passin tai henkilökortin uusiessasi tunnuksesi. Uusi kortti toimitetaan sinulle postitse kotiin, kun suljet kortin sulkupalvelussa.

Tee vasta pankille ilmoittamisen jälkeen rikosilmoitus poliisille.