S-Pankki-rahaston omistamalle kiinteistölle arvostettu ympäristösertifikaatti

23.11.2022

Helsingissä sijaitseva taloyhtiö As Oy Helsingin Paasi on saavuttanut tavoitellun BREEAM-sertifikaatin ympäristöystävällisyydestään. Kiinteistön omistaa S-Pankki Asunto Erikoissijoitusrahasto.

S-Pankki Asunto Erikoissijoitusrahaston omistamalle kiinteistölle, As Oy Helsingin Paadelle, on myönnetty tavoiteltu BREEAM In-Use Residential -sertifikaatti ympäristöystävällisyydestä.

Sertifikaatti kattaa sekä kiinteistön ominaisuudet (Part 1) että hallinnan (Part 2). Ominaisuuksistaan As Oy Helsingin Paasi sai arvosanan Excellent ja hallinnasta arvosanan Very Good. Sertifikaatin myönsi BRE Group.

“Asuntorahastolla on yli 15 000 osuudenomistajaa. He odottavat paitsi hyvää tuottoa myös sitä, että hoitoomme luotettua varallisuutta kehitetään pitkäjänteisesti ja kestävästi. Tämä tarkoittaa ympäristöystävällisyyteen ja energiatehokkuuteen liittyvien tekijöiden huomioimista sijoituspäätöksissä”, rahastonhoitaja Juho Santaharju kertoo.

BREEAM on BRE Groupin luoma kansainvälinen ympäristöluokitusjärjestelmä, jossa itsenäinen ja riippumaton arvioitsija arvioi yksittäisen rakennuksen, yhteisö- tai infrastruktuurihankkeen kestävyyttä. Saavuttaakseen sertifikaatin arvioitavan kohteen on täytettävä vaatimukset kiinteistön energia- ja vesitehokkuudesta, jätelajittelusta, ylläpidosta ja huollosta sekä kiinteistön käyttäjien hyvinvoinnin tukemisesta. Sertifikaatissa huomioidaan myös muassa se, miten kohde auttaa ylläpitämään luonnon monimuotoisuutta. Lisäksi se kannustaa varautumaan ilmaston lämpenemisen aiheuttamiin riskeihin.

BREEAM-sertifikaatti on osa S-Pankin Varallisuudenhoitoliiketoiminnan laajempaa vastuullisuusohjelmaa. Ohjelma pitää sisällään toimenpiteitä niin ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun kuin hyvän hallintotavan osa-alueilta.

As Oy Helsingin Paaden sertifiointiprosessi suoritettiin kuluvana vuonna. Projektin aikana kiinteistön kestävyyttä parannettiin muun muassa toteuttamalla laaja kysely taloyhtiön asukkaille, asentamalla rakennukseen kylmäainevuotohälyttimet sekä laatimalla selvitys valaistusvoimakkuuksista. Monin osin kiinteistössä tehdyt ratkaisut olivat jo valmiiksi hyvällä tasolla.

"Käyttövaiheen sertifioinnissa saavutettu Excellent-tason luokitus kiinteistön ominaisuuksille on hieno saavutus", kertoo Juho Santaharju.

S-Pankki Asunto Erikoissijoitusrahasto sijoittaa vuokra-asuntoihin, jotka sijaitsevat Suomen kasvukeskuksissa tai niiden lähettyvillä työssäkäynti- ja opiskelualueilla. Rahastoa hallinnoi S-Pankki Rahastoyhtiö Oy.

Lisätietoja:
Juho Santaharju, rahastonhoitaja, S-Pankki Asunto Erikoissijoitusrahasto, 040 769 2252, juho.santaharju@s-pankki.fi

S-Pankki Asunto – Sijoita helposti asuntoihin

S-Pankki Asunto Erikoissijoitusrahasto sijoittaa pääasiassa pieniin vuokra-asuntoihin, jotka sijaitsevat Suomen kasvukeskuksissa tai niiden lähettyvillä työssäkäynti- ja opiskelualueilla. Rahaston tuotto perustuu vuokrien lisäksi asuntojen mahdollisesta arvonnoususta.

Osta rahastoja

S-Pankki Kiinteistövarainhoito-, S-Pankki Uudistava Maatalous-, S-Pankki Metsä-, S-Pankki Asunto-, S-Pankki Toimitila- ja S-Pankki Tontti -rahastoja hallinnoi S-Pankki Rahastoyhtiö Oy. S-Pankki Oyj välittää toimeksiantoja näihin rahastoihin.

Tämä on mainos. Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta tuotosta. Tuotossa ei ole huomioitu mahdollisia tuotonmaksuja. Alle vuoden toimineiden rahastojen osuussarjojen osalta tuotto esitetään annualisoimattomana.

Huomioithan, että sijoitustoimintaan liittyy aina taloudellinen riski. Sijoitusten arvo ja niistä saatava tuotto voi nousta tai laskea, ja sijoittaja ei välttämättä saa takaisin alkuperäistä sijoitustaan. Tutustu ennen sijoituspäätösten tekemistä rahaston rahastoesitteeseen ja sijoittajan avaintietoihin. Rahastoesitteet ovat saatavilla s-pankki.fi/sijoittaminen