Siirry suoraan sisältöön

S-Pankin korttitilastot: Suomalaiset käyttävät rahaa matkailuun ja kodin laittamiseen

24.9.2021

Kotimaan matkailun suosio kesällä näkyi muun muassa hotellien ja leirintäalueiden korttimaksuissa. Ulkomaan matkailukin kiinnostaa: lentoja ja pakettimatkoja ostetaan jo selvästi viime vuotta enemmän. Alkanut paluu normaaliaikaan näkyy myös syksyn odotuksissa: S-ryhmä odottaa vilkasta juhlakautta hotelleissa ja ravintoloissa.

S-Pankin S-Etukortti Visa -korttien käyttötilastojen (PDF) perusteella suomalaiset käyttivät kesällä 2021 selkeästi enemmän rahaa kotimaan matkailuun kuin vuonna 2020. Heinäkuussa hotelleissa maksettiin korteilla 22 prosenttia enemmän ja leirintäalueilla 37 prosenttia enemmän kuin vuoden 2019 heinäkuussa. Autovuokraamoissa korttia käytettiin hieman vähemmän kuin koronaa edeltäneenä vuonna 2019, mutta kymmeniä prosentteja enemmän kuin viime kesänä.

S-Pankin asiakkailla on käytössä 2,5 miljoonaa S-Etukortti Visaa, joiden käyttötilastoja tutkimalla S-Pankki selvittää ostokäyttäytymisen muutosta.

Korttimaksut lentoyhtiöissä ja matkatoimistoissa olivat elokuussa vuoden 2019 tasosta jäljessä noin 70 prosenttia. Nousua on kuitenkin tapahtunut runsaasti tammikuusta, jolloin maksuja tehtiin jopa noin 90 prosenttia vähemmän kuin tammikuussa 2019.

”Lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen kasvavat korttimaksut viittaavat siihen, että ulkomaan matkailukin on pikkuhiljaa elpymässä syksyä kohti”, kertoo korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell S-Pankista.

Kortinkäyttö kertoo aktiivisesta kuluttamisesta.

”S-Pankin kortteja on käytetty koko vuoden ajan euromääräisesti enemmän kuin viime vuonna ja niin sanottuna normaalivuonna 2019. Kesän aikana monella toimialalla näkyi vahvaa kasvua, mutta elokuussa vahva kasvu hiukan tasaantui erityisesti erilaisten palveluiden osalta.”

Korttitilastojen perusteella rajoitusten poistuminen ei ole vähentänyt kiinnostusta oman kodin ja pihan laittamiseen.

”Sisustamiseen, rakentamiseen ja remontointiin käytetty rahamäärä kääntyi vahvaan kasvuun elokuussa alkukesän pienen notkahduksen jälkeen”, Lundell sanoo.

S-ryhmä odottaa vilkasta juhlakautta hotelleissa ja ravintoloissa

Vilkas matkailukesä näkyy myös S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden parantuneissa myyntiluvuissa.

”S-ryhmän hotellien heinäkuun 2021 majoitusmyynti kasvoi viime vuodesta yli 35 prosenttia ja ravintoloiden myynti noin 10 prosenttia”, kertoo SOK:n matkailu- ja ravintolakaupan kaupallinen johtaja Nina Nieminen.

S-ryhmän hotellien käyttöasteet olivat heinäkuussa pääkaupunkiseudulla hieman alle 70 prosenttia, joka yli tuplasti enemmän kuin viime vuonna ja muualla Suomessa yli 80 prosenttia, jossa kasvua yli 10 prosenttiyksikköä. Suosituista kesäkohteista esimerkiksi Tampereella, Turussa ja Kolilla käyttöasteet olivat 100 prosentin tuntumassa.

Elokuussa käyttöasteet olivat vielä hyvällä tasolla, mutta loppuvuotta kohden vapaa-ajan matkustus keskittyy enemmän viikonlopuille ja loma-ajoille.

”Odotamme juhlakaudesta S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa varsin vilkasta, mutta toteutuminen on toki riippuvaista rajoituksista ja yritysten linjauksista. Ennustamme myös kokous- ja työmatkustuksen elpyvän varoivaisesti”, Nieminen sanoo.

S-Pankin korttitilastot syyskuu 2021 (PDF)

Kortin käyttötiedot perustuvat S-Pankin S-Etukortti Visoilla tehtyihin maksuihin 1.1.2019–31.8.2021. S-Pankki julkaisee tilastoja kvartaaleittain. Yksittäisen käyttäjän tiedot ei ole tunnistettavissa tilastosta. S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,5 miljoonaa S-Etukortti Visaa ja joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla. Tuoteryhmät on koostettu korttitapahtumien MCC-toimialakoodien (Merchant Category Code) perusteella.

Lisätietoja:

S-Pankin viestintä, +358 50 573 5855, viestinta@s-pankki.fi