Gå direkt till innehållet

S-Bankens kortstatistik: Finländarna använder pengar till resor och heminredning

2021-09-27

Populariteten med resor i hemlandet under sommaren återspeglades bland annat i kortbetalningar på hotellen och campingplatserna. Resor utomlands intresserar också: det köps redan betydligt fler flyg och paketresor än förra året. Även i höstens förväntningar märks återgången till normala tider: S-gruppen ser fram emot en livlig högtidssäsong på hotellen och i restaurangerna.

Enligt användningsstatistiken för S-Bankens S-Förmånskort Visa använde finländarna under sommaren 2021 betydligt mer pengar till resor i hemlandet än 2020. I juli var användningen av kort vid betalningar på hotell och på campingplatser 22 procent respektive 37 procent högre än i juli 2019. På biluthyrningsföretag användes kort i lite mindre omfattning än 2019, året innan corona bröt ut, men användningen ökade med tiotals procent jämfört med förra sommaren.

S-Bankens kunder använder 2,5 miljoner S-Förmånskort Visa. Genom att undersöka statistik över användningen utreder S-Banken förändringar i köpbeteendet.

I augusti minskade kortbetalningarna vid flygbolag och resebyråer med cirka 70 procent jämfört med nivån för 2019. Det har dock skett en rejäl ökning efter januari då betalningarna var till och med ungefär 90 procent färre än i januari 2019.

”Ökningen i antalet kortbetalningar vid flygbolag och resebyråer tyder på att utlandsresandet också stegvis börjar återhämta sig mot hösten”, säger Marketta Lundell, S-Bankens produktgruppchef för kort.

Kortanvändningen vittnar om en aktiv konsumering.

”Räknat i euro har S-Bankens kort under hela året använts mer än förra året och det så kallade normalåret 2019. Under sommaren märktes en kraftig tillväxt i flera branscher, men i augusti utjämnades den något i olika tjänster.”

Enligt kortstatistiken har avvecklingen av restriktioner inte minskat intresset för att rusta upp hemmet och trädgården.

” I augusti svängde den penningsumma som använts för inredning, bygge och renovering till en kraftig tillväxt efter en liten svacka”, säger Lundell.

S-gruppen ser fram emot en livlig högtidssäsong på hotellen och i restaurangerna

Aktivt resande under sommaren syns även i förbättrade försäljningssiffror för S-gruppens hotell och restauranger.

”Logiförsäljningen vid S-gruppens hotell under juli 2021 ökade med över 35 procent jämfört med förra året och restaurangernas försäljning med cirka 10 procent”, säger Nina Nieminen, kommersiell direktör för SOK:s turist- och restaurangverksamhet.

I juli var beläggningen för S-gruppens hotell i huvudstadsregionen lite under 70 procent, vilket är mer än två gånger högre än förra året, och över 80 procent i övriga Finland, vilket innebär en ökning på över 10 procentenheter. På de populära sommarresemålen var nyttjandegraden till exempel i Tammerfors, Åbo och Koli kring 100 procent.

I augusti var beläggningen ännu på en bra nivå, men mot slutet av året koncentreras resorna på fritiden mer till helger och semestersäsonger.

Vi förväntar oss en livlig högtidssäsong på S-gruppens hotell och restauranger, men om det uppfylls beror dock på restriktionerna och företagens beslut. Vi förutspår också en försiktig återhämtning av konferens- och tjänsteresor.

Uppgifterna om kortanvändningen grundar sig på betalningar med S-Bankens S-Förmånskort Visa 1.1.2019–31.8.2021. S-Banken publicerar statistik per kvartal. Uppgifter om enskilda användare kan inte identifieras i statistiken. S-Bankens kunder använder 2,5 miljoner S-Förmånskort Visa och nästan vart tionde inköp med ett finländskt bankkort betalas med S-Bankens kort. Produktgrupperna har sammanställts utifrån korttransaktionernas MCC-koder (Merchant Category Code).

S-Bankens kortstatistik september 2021

Mer information:

S-Pankin viestintä, +358 50 573 5855, viestinta@s-pankki.fi