Tunnuslukutaulukon lisävahvistukseksi tekstiviesti

24.2.2020

S-Pankki parantaa tunnuslukutaulukon turvallisuutta entisestään tekstiviestivahvistuksella, joka lähetetään asiakkaan puhelimeen maksuja vahvistaessa tai verkkopankkiin kirjautuessa. Vahvistus tulee käyttöön keskiviikkona 26.2.

Jatkossa kun kirjaudut verkkopankkiin tai vahvistat maksuja verkkopankissa tunnuslukutaulukon avulla, lähetämme matkapuhelimeesi tekstiviestinä vahvistuskoodin. Kirjautuminen tai maksu vahvistetaan sen avulla. Muuten tunnuslukutaulukon käyttö jatkuu kuten tähänkin asti. Tekstiviestivahvistusta ei tarvita S-mobiililla tunnistautuessa.

Alkuvaiheessa tekstiviestivahvistusta käytetään aina, kun kirjaudut tai vahvistat maksuja verkkopankissa. Myöhemmin keväällä se tulee käyttöön myös muun muassa verkkokaupoissa, mutta tekstiviestivahvistusta ei tarvita välttämättä joka kerta.

Matkapuhelimeen lähetettävä vahvistuskoodi lisää maksamisen ja pankkiasioinnin turvallisuutta, sillä käyttäjätunnuksen, salasanan ja tunnuslukutaulukon lisäksi tarvitaan myös hallussasi oleva fyysinen laite – eli matkapuhelin tai muu laite, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä. Älypuhelin ei siis ole välttämätön pankkiasioiden hoitamiseen S-Pankissa.

Haluaisitko kirjautua ilman tunnuslukutaulukkoa, käyttäjätunnusta, salasanaa ja vahvistuskoodia?

Lataamalla puhelimeesi maksuttoman S-mobiili-sovelluksen voit vahvistaa maksuja ja kirjautua pankkitunnuksia vaativiin palveluihin sormenjäljellä, itse valitulla tunnusluvulla tai Face ID:llä niillä iOS-puhelimilla, joissa on kasvojentunnistus-toiminto. 

S-Pankin ja S-ryhmän palvelut yhdistävällä S-mobiililla on jo yli miljoonaa käyttäjää. S-Pankki ei ota käyttöön erillistä tunnuslukulaitetta.

Varo pankkitietojen kalastelijoita

Muistathan, että S-Pankki ei koskaan kysy asiakkaidensa verkkopankkitunnuksia tai muita pankkitietoja sähköpostitse tai soittamalla asiakkaalle. Verkkopankkiin kannattaa aina kirjautua S-mobiili-sovelluksella tai kirjoittamalla itse selaimen osoiteriville S-Pankin sivujen osoite eli www.s-pankki.fi. Tekstiviestivahvistuksen lähettäjänä on SPankki ja allekirjoittajana aina S-Pankki. Lähettäjän numero ei ole näkyvissä.

Lisätietoa huijausviesteistä löydät Turvallinen pankkiasiointi -sivulta.

Lue lisää S-mobiilin tunnistamisesta

Tarvitseeko minun tehdä jotain?

Tekstiviestivahvistus tulee automaattisesti käyttöön kaikille S-Pankin tunnuslukutaulukkoa käyttäville asiakkaille. Sinun ei tarvitse tehdä muuta, kuin ilmoittaa verkkopankkiin kirjautumisen yhteydessä pyydettäessä puhelinnumero, mihin vahvistuskoodi jatkossa lähetetään. Jos et halua ottaa tekstiviestivahvistusta käyttöön, voit tunnistautua ja vahvistaa maksuja S-mobiilin avulla.

Miten kirjaudun verkkopankkiin tunnuslukutaulukon avulla?

Tunnusluvut kysytään satunnaisessa järjestyksessä, eikä niitä tarvitse merkitä käytetyiksi.

Verkkopankki ilmoittaa, mistä kohdasta tunnusluku tulee antaa. Jos verkkopankki esimerkiksi pyytää "Anna tunnusluku kohdasta B 10", oikea tunnusluku löytyy sarakkeesta B riviltä 10.

Kun kirjaudut verkkopankkiin tunnuslukutaulukon avulla, lähetämme matkapuhelimeesi tekstiviestivahvistuksen. Pääset verkkopankkiin, kun kirjoitat verkkopankin kirjautumissivulle tekstiviestinä saamasi vahvistuskoodin. Lähetämme vahvistuskoodin myös silloin, kun teet maksuja verkkopankissa. 

Voit kirjautua verkkopankkiin myös ilman käyttäjätunnusta, salasanaa, tunnuslukutaulukkoa ja vahvistuskoodia. Lataa puhelimeesi maksuton S-mobiili-sovellus. S-mobiilissa korvaat tunnuslukutaulukkosi omalla nelinumeroisella tunnusluvulla ja halutessasi sormenjäljellä. Lue lisää S-mobiilista 

Saanko jatkossa aina tekstiviestin, kun käytän tunnuslukutaulukkoa?

Tekstiviestivahvistus lähetetään puhelimeen, kun kirjaudut verkkopankkiin tai vahvistat maksuja tunnuslukutaulukon avulla verkkopankissa. Tekstiviestivahvistusta ei kuitenkaan lähetetä, kun kirjaudut muihin verkkopankkitunnuksia vaativiin palveluihin, kuten Kelan tai Verohallinnon verkkosivuille.  

Miten ilmoitan, mitä puhelinnumeroa haluan käyttää tekstiviestivahvistukseen?

Kirjautuessasi seuraavan kerran verkkopankkiin tunnuslukutaulukolla pyydämme sinulta puhelinnumeron, mihin vahvistuskoodi jatkossa lähetetään.

Kirjautumissivulla oleviin kenttiin haetaan automaattisesti meille antamasi matkapuhelinnumero. Jos meillä ei vielä ole numeroasi, näet sivulla olevissa kentissä esimerkin siitä, miten numero tulee syöttää.

Näin syötät puhelinnumeron:

Jos puhelinnumerosi on esimerkiksi 050 123 4567, syötä se näin:

Anna ensimmäiseen kenttään maakoodi (esim. +358). Toiseen kenttään operaattorikoodi (esim. 50). kolmanteen kenttään numeron loppuosa (esim. 1234567). Paina tämän jälkeen Lähetä vahvistuskoodi.

Käytämme antamaasi puhelinnumeroa vain vahvistuskoodien toimittamiseen.

Miten voin vaihtaa puhelinnumeroni, johon saan tekstiviestivahvistuksen? 

Voit muuttaa puhelinnumeroasi verkkopankissa kohdassa Asetukset - Omat tiedot - Vaihda tekstiviestivahvistuksen puhelinnumero. Huomaathan, että tekstiviestivahvistuksessa käytettävä puhelinnumero ei muutu, vaikka päivittäisit puhelinnumerosi esimerkiksi S-kanavalla. Numero muuttuu vain, kun se on muutettu verkkopankin valikossa tekstiviestivahvistuksen puhelinnumero. 

Toimiiko tekstiviestivahvistus myös ulkomailla tai ulkomaisessa liittymässä?

Kyllä toimii. Tekstiviestivahvistus toimii samalla tavalla, kuin muutkin tekstiviestit. Viesti tulee puhelimeen, kunhan puhelin voi vastaanottaa tekstiviestejä ulkomailla. Tällä hetkellä viestit eivät välity ulkomaisiin puhelinnumeroihin, joissa ei ole operaattorikoodia. Pyrimme korjaamaan tilanteen niin pian kuin mahdollista. Tarvittaessa voit tiedustella lisää tekstiviestin vastaanottamisesta omalta puhelinoperaattoriltasi. 

Olen ulkomailla enkä saa tekstiviestivahvistuksia. Miten toimin?

  1. Tarkista, että matkapuhelimesi viestikeskuksen puhelinnumero on tallennettu puhelimeesi oikein ja kansainvälisessä muodossa sisältäen maatunnuksen. Ohjeet numeron tallentamiseen löydät matkapuhelimesi käyttöohjeesta.

    Viestikeskuksen puhelinnumero on operaattorikohtainen. Alla lista yleisimpien operaattoreiden viestikeskusten numeroista:
    - Elisa Saunalahti -liittymät (myös Latausliittymät) +358 50 877 1015 tai +358 45 110 0100
    - Elisa Prepaid -liittymät +358 50 877 1010
    - Elisan vanhat kuluttajaliittymät +358 50 877 1010
    - Yritysliittymä +358 50 877 1010
    - Telia +358 40 520 2000
    - DNA +358 44 798 3500
    - Moi +358 44 798 3500
  2. Tarkista, että ulkomaan dataliikenteen esto ei ole päällä. Dataliikenteen esto ulkomailla estää myös tekstiviestien vastaanottamisen ja lähettämisen. Ohjeet dataliikenteen avaamiseksi löydät matkapuhelimesi käyttöohjeesta.
  3. Tarkista, onko matkapuhelimesi viestimuisti täynnä ja poista vanhoja tekstiviestejä tarvittaessa. Vanhemmissa puhelinmalleissa muistin koko on yleensä hyvin pieni.

Jos tekstiviestivahvistuksen vastaanotto ei onnistu edellä mainituista toimista huolimatta, käynnistä matkapuhelimesi uudelleen. Jos akun irrottaminen puhelimestasi on mahdollista, ota se tarvittaessa hetkeksi irti, laita takaisin ja käynnistä puhelin uudelleen.

Lisätietoja löydät eri operaattoreiden sivuilta.:

Elisa (elisa.fi)
Elisan sivulta löydät myös liittymä- ja laitekohtaisia ohjeita.

Telia (telia.fi)

DNA (dna.fi)

Moi (asiakaspalvelu.moi.fi)

Minulla on ulkomaalainen puhelinnumero enkä saa tekstiviestivahvistuksia. Miten toimin?

Syötä ensimmäiseen kenttään puhelinnumerosi maatunnus ilman +-merkkiä, keskimmäiseen kenttään yksi maatunnuksen jälkeinen numero ja loput puhelinnumeron numeroista viimeiseen kenttään.

Tekstiviestin saapumisessa voi kestää hetki. Jos et ole saanut vahvistuskoodia, tarkista puhelinnumerosi kohdasta  "Vaihda tekstiviestivahvistuksen puhelinnumero".