S-Pankin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2019: Ensiluokkainen tulos, asuntolainaus nousi ennätyslukemiin

6.8.2019

S-Pankin alkuvuosi sujui erittäin vahvasti. Kannattavuuden voimakasta paranemista vauhditti tuotteiden ja palveluiden kysyntä, joka oli ennakoitua vilkkaampaa.

S-Pankki-konserni teki vahvan tuloksen tammi-kesäkuussa. Tulosta siivitti pankin keskeisten tuotteiden, kuten lainojen, maksukorttien ja rahastojen, ennakoitua runsaampi kysyntä.

"Kiitos tuloksesta kuuluu asiakkaillemme, joista yhä useammalle olemme tätä nykyä kaikkein tärkein pankki. Keskityimme alkuvuonna myös tiukasti kannattavuuden parantamiseen ja tuloksemme on ensiluokkainen", S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula sanoo.

"Helppojen ja hyödyllisten palveluiden tuottaminen asiakkaillemme on toimintamme ytimessä. Kannattavuuden paraneminen antaa meille tukevan selkänojan kehittää entisestään asiakkaillemme tarjottavia palveluita. Lisäksi se vahvistaa pääomiamme ja varmistaa, että voimme kasvaa tulevaisuudessa toimialan sääntelyn kiristymisestä huolimatta."

Tuotot yhteensä kasvoivat 10,0 prosenttia vuodentakaisesta 82,2 miljoonaan euroon (74,5), kun sekä korkokate että nettopalkkiotuotot nousivat selvästi. Liiketoiminnan kulut laskivat 4,3 prosenttia.

"Raportoitu tuloksemme lähes kolminkertaistui alkuvuonna. Tämä osoittaa, että pystymme tekemään tulosta vaikeassakin markkinaympäristössä, vaikka tarjoamme maksuttoman tilin, kortin ja pankkitunnukset kaikille asiakasomistajille", Ylihurula sanoo.

Vertailukelpoinen liikevoitto parani 16,0 miljoonaan euroon (9,3). Tulos raportoidaan nyt ensimmäistä kertaa IFRS-kirjanpitostandardien mukaisesti aiemmin käytetyn FAS-tilinpäätösnormiston sijaan, jonka mukaisesti raportoitu tulos viime vuoden tammi-kesäkuulta oli 6,1 miljoonaa euroa. Vakavaraisuussuhde parani 16,4 prosenttiin (15,9).

S-Pankin asuntolainakanta kasvoi 19,0 % vuotta aiempaan verrattuna ja saavutti uuden ennätyksensä. Asuntolainamarkkinat yleisesti kasvoivat Suomessa 2,0 prosenttia vuodessa. Tammi-kesäkuussa pankin osuus rahalaitosten asuntolainataseiden kasvusta nousi 19,4 prosenttiin (14,5). Asuntolainakanta kasvoi ensimmäisellä vuosipuoliskolla kahdeksan kertaa markkinoita nopeammin.

Hallinnoitavat varat nousivat 25,3 prosenttia 8,5 miljardiin euroon (6,8), ja S-Pankki- ja FIM-rahastoihin tehtiin markkinoiden kolmanneksi eniten nettomerkintöjä (223,7). Koko markkinoilla nettomerkinnät painuivat 970,1 miljoonaa euroa miinukselle.

"Markkinaosuutemme kasvu todistaa suomalaisten luottavan asiantuntijoihimme, ja hallinnoimillamme rahastoilla on nyt markkinoiden kolmanneksi eniten osuudenomistajia", Ylihurula kertoo.

Vastuullisuus on S-Pankin ytimessä. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla S-Pankki vahvisti asemaansa Suomen johtavana vaikuttavuussijoittamisen toimijana yrityskaupalla. Markkinoille tuotiin myös uusi kustannustehokas osakerahasto, joka yhdistää kaksi sijoitusmaailmaa eniten viime vuosina muovannutta trendiä: passiivisen ja vastuullisen sijoittamisen.

Lähimaksamisen suosio S-Etukortti Visa -korteilla jatkoi kasvamistaan enimmäissumman noustua 50 euroon. Kesäkuun lopussa 57,2 prosenttia kaikista ostoista maksettiin lähimaksulla, kun vuotta aiemmin osuus oli 45,3 prosenttia.

"Asiakkaamme ovat olleet innoissaan myös uudesta ulkoasusta, jonka myötä S-Etukortti Visasta tuli Suomen ensimmäinen pystymallinen maksukortti", Ylihurula kertoo.

Asiakkaat ovat löytäneet hyvin uuden version S-Pankin ja S-ryhmän palvelut yhdistävästä S-mobiili-sovelluksesta. Sovelluksen uusia ominaisuuksia ovat henkilökohtaista rahankäyttöä visualisoiva Omat ostot -palvelu sekä Suomen ensimmäinen mikrosäästämisen palvelu Säästäjä. Säästäjällä on mahdollista siirtää rahastoon euro jokaisesta korttiostoksesta ja esimerkiksi S-ryhmän ostoksista kertyvä Bonus.

"Säästäjän käyttäjämäärä ylitti ensimmäisellä vuosipuoliskolla 13 000:n käyttäjän rajan ja 67 prosenttia heistä siirtää euron säästöön jokaisesta korttiostoksestaan."

S-Pankin tunnuslukuja 1–6/2019 1–6/2018 Muutos, %
talletukset, mrd. € 5,8 5,2 10,0
luottokanta, mrd. € 4,5 3,9 14,5
hallinnoitavat varat, mrd. € 8,5 6,8 25,3

tuotot yhteensä, M€ 82,2 74,5 10,3
    korkokate 38,2 36,2 5,5
    nettopalkkiotuotot 32,0 30,3 5,6
liikevoitto, M€ 16,0 9,3 72,0
oman pääoman tuotto 5,4 % 3,4 %

vakavaraisuussuhde  16,4 % 15,9 %

S-Pankki on siirtynyt noudattamaan IFRS-standardeja konserniraportoinnissa 1.1.2019. Taulukossa vertailukauden luvut on esitetty IFRS-lukuina.

Lisätietoja:

Pekka Ylihurula, toimitusjohtaja, S-Pankki, p. 010 768 2100, pekka.ylihurula@s-pankki.fi

S-Pankin puolivuosikatsaus 2019 (pdf)