S-Pankki sponsoroimaan judolupaus Eetu Laaksosta

8.6.2012

S-Pankin sponsoroima 17-vuotias kirkkonummelainen judolupaus Eetu Laaksonen on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt saavuttaa poikkeuksellisen paljon judourallaan. Mäkelänrinteen urheilulukiossa opiskeleva Eetu treenaa 10–11 kertaa viikossa ja kunnianhimoisena tavoitteena on Rio de Janeirossa järjestettävät kesäolympialaiset 2016.

4-vuotiaana judoharrastuksen aloittanut Eetu on muun muassa ensimmäinen suomalainen yli kymmeneen vuoteen, joka on kyennyt voittamaan Eurooppa Cupin (Romania 2010).

Sen lisäksi hänellä on nuorten Suomen mestaruuksia yhteensä viisi: kaksi alle 20-vuotiaiden sarjassa vuosina 2010 ja 2011 sekä kolme alle 17-vuotiaiden sarjassa vuosina 2009 ja 2011.
Eetun saavutuksiin lukeutuu myös muun muassa Suomen, Ruotsin ja Viron avointen voitot, Budo Nord Cupin voitto ja paljon muita kansainvälisiä ja kansallisia saavutuksia.

Kesällä 2011 Eetu edusti Suomea nuorten olympialaisissa sijoittuen hienosti yhdeksänneksi. Lisäksi Eetulla on Suomen kaikkien aikojen toisiksi nuorimpana saavutettu judon musta vyö. Suomessa on vuodesta 1962 alkaen suoritettu noin 1 100 mustaa vyötä.

Koulu joustaa treenien suhteen

Eetu harjoittelee ”ammattimaisesti” ja tavoitteellisesti. Aikaa jää kuitenkin muullekin.– Koululta joustetaan paljon treenien suhteen ja kun valmentajana on oma isä, myös treeniaikatauluista löytyy joustoa, kertoo Eetu.

Urheilulukion etuihin kuuluu, että treenitilat löytyvät koulun puolesta. Koululla on myös oma judovalmentaja. Treenejä on neljänä aamuna viikossa ja niillä Eetu kerryttää itselleen
kursseja.

Eetun oma seura on Kirkkonummen Judoseura, mutta treenejä pidetään myös Espoossa ja Helsingissä.

Judon lisäksi Eetu lenkkeilee, käy kuntosalilla ja kahvakuulailee ylläpitääkseen kuntoaan. Treenattua tulee myös kesällä, vaikkakin Eetu kertoo myös ehtivänsä vähän lomailemaankin.

Judo on maailman levinnein ja harrastajamääriltään suurin kamppailulaji. Kansainväliseen judoliittoon (IJF) kuuluu 199 jäsenmaata. Judo on olympialajien joukossa viidenneksi suurin laji kansainvälisen liiton jäsenmaiden lukumäärällä mitattuna.

Euroopassa lajia harrastaa yli kaksi miljoonaa ihmistä. Suomessa seuroja on 123 ja harrastajia yhteensä noin 12 500.