Siirry suoraan sisältöön

Kuolinpesän asioiden hoitaminen

Läheisen kuolintapauksesta huolimatta käytännön asioista ja kuolinpesän asiakirjoista tulee huolehtia, mikä voi tuntua raskaalta. Me S-Pankissa teemme parhaamme, että pankkiasiointi on sujuvaa myös näissä tilanteissa.

Kun hoidat kuolinpesän asioita, otathan mukaan

  • voimassa olevan passin tai henkilökortin. Asiakaspalvelupisteessä voit tunnistautua myös S-mobiilin tunnistamisella.
  • vainajan virkatodistuksen, jolla osoitat että olet kuolinpesän osakas (saat sen maistraatista tai seurakunnasta)

Hoida asiasi jonottamatta ja varaa aika asiakaspalvelupisteeseemme.

VARAA AIKA

Katso lähin toimipaikka

Näin kuolinpesän hoitaminen etenee

Vainajan varoista ja veloista on laadittava perukirja kolmen kuukauden kuluessa kuolinpäivästä. Perukirjaan on liitettävä vainajan virkatodistukset 15-vuotiaasta alkaen sekä sukuselvitys, josta käyvät selville kuolinpesän osakkaat. Lue lisää perukirjasta verohallinnon sivulta

Kerää todistukset, maksa laskut ja lopeta vainajan tilit sekä siirrä tai lopeta asiakasomistajuus

Osio otsikolla Todistukset

1. Varmista, että sinulla on todistukset perunkirjoitusta varten

  • Saat todistuksen automaattisesti
    Lähetämme automaattisesti todistukset osuuskaupan osuusmaksusta sekä vainajan S-Pankissa olevista tileistä ja luotoista vainajan viimeksi ilmoitettuun osoitteeseen noin kuukauden kuluessa siitä, kun saamme tiedon kuolemasta väestötietojärjestelmästä. Olethan sopinut Postin kanssa, että vainajan posti tulee sopivaan osoitteeseen. Jos et saa todistuksia, voit pyytää ne asiakaspalvelupisteestämme (Prismat, useimmat Sokokset ja valikoidut S-marketit).
  • Tilaa lesken saldotodistus puhelinpalvelusta
    Myös lesken tulee tilata saldotodistus omista tileistään, luotoistaan ja sijoituksistaan. Saldotodistuksen voit tilata puhelinpalvelustamme, puh. 010 76 5800 ma–to kello 9–20, pe kello 9–18 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min).
Osio otsikolla Laskut

2. Maksa vainajan laskut

  • Maksa vainajan toistuvat ja kuolintapaukseen liittyvät laskut vainajan tililtä
    Kuolinpesän osakkaana voit maksaa vainajalle tulleita sähkö-, puhelin- ja yhtiövastikelaskuja sekä muita vastaavia toistuvia laskuja sekä välittömästi kuolintapaukseen liittyviä laskuja, kuten sairaala-, hautaus- ja muistotilaisuusmaksuja. Nämä laskut voidaan maksaa vainajan nimissä olevalta S-Pankin tililtä.
  • Voit myös toimittaa laskut maksettavaksi S-Pankin Asiakaspalveluun
    Maksupalvelun osoite on PL 78, 00088 S ryhmä. Liitä mukaan tieto siitä, että kyse on kuolinpesän laskusta. Laskussa tulee olla merkittynä kuolinpesän tilinumero ja kuolinpesän osakkaan allekirjoitus. Liitä mukaan myös tosite, josta käy selkeästi ilmi vainajaan liittyvä maksun peruste. Maksuttomia maksupalvelukuoria saat asiakaspalvelupisteestä. Maksupalvelun kautta maksetusta maksusta veloitetaan hinnaston mukainen maksu (6 €).
  • Huomioithan, että muissa asioissa vain kaikki kuolinpesän osakkaat yhdessä voivat käyttää vainajan tilejä
    Tämä tarkoittaa, että kaikkien osakkaiden tulee olla paikalla toimipaikassamme tai että poissaolevat ovat valtuuttaneet jonkun hoitamaan kuolinpesän asioita ja esim. nostamaan rahaa kuolinpesän tililtä. Esimerkiksi perintöverot eivät kuulu kuolinpesän velkoihin. Ne voidaan maksaa pesän tililtä vain kaikkien osakkaiden antamalla suostumuksella. 
    Lataa valtakirja
Osio otsikolla Tilit ja asiakasomistajuus

3. Lopeta vainajan tilit ja siirrä tai lopeta asiakasomistajuus

  • Vainajan tilin lopettaminen edellyttää kaikkien pesän osakkaiden suostumusta.
  • Pesän osakkaat voivat päättää, siirretäänkö vainajan asiakasomistajuus toiselle henkilölle vai päätetäänkö se. Siirron yhteydessä asiakasomistajuuden saajan tulee olla paikalla asiakaspalvelupisteessämme henkilökohtaisesti.

Vainajan tilillä olevien varojen käyttämiseen, pankkipalveluiden lopettamiseen ja asiakasomistajuuden siirtoon tai lopettamiseen tarvitset mukaan ainakin seuraavat asiakirjat:

  • perukirja kokonaisuudessaan, mukaan lukien siihen liitetty sukuselvitys
  • mahdollinen testamentti
  • edesmenneen puolison perukirja, jos pesä on ollut jakamaton
  • ositus- ja jakokirja, jos pesä on jo jaettu
  • yksilöity valtakirja kaikilta niiltä osakkailta, jotka eivät ole itse paikalla asiaa hoitamassa.

Jos tarvitset apua kuolinpesän asioiden hoitamisessa, ota yhteyttä puhelinpalveluumme puh. 010 76 5800 ma–to kello 9–20, pe kello 9–18 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min). Opastamme mielellämme kaikissa aiheeseen liittyvissä kysymyksissä.

Usein kysyttyä

Heräsikö kysymyksiä? 

Soita meille 010 76 5800

Asiakaspalvelumme on tavoitettavissa ma–to klo 9–20, pe 9–18 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min). Tarvitset soittaessasi aina verkkopankkitunnuksia tai S-mobiilin tunnistamista

Varaa aika ja tule käymään

Noin 80 asiakaspalvelupistettämme palvelevat sinua Prismoissa, useimmissa Sokoksissa ja valikoiduissa S-marketeissa kautta maan. Olemme avoinna myös iltaisin ja lauantaisin. Voit hoitaa asiasi jonottamatta, kun varaat ajan toimipaikkaan. 

Varaa aika

Etsi lähin toimipaikka