Siirry suoraan sisältöön

Viisi vinkkiä henkilökohtaiseen tietoturvaan

Pankkiasiointi on turvallista, kun muistaa muutamat perusasiat. Lue viisi vinkkiä henkilökohtaiseen tietoturvaan.

Viestin saadessasi mieti tarkkaan, onko tämä sellainen asia, jolla pankki oikeasti lähestyisi.
  1. Älä sorru kalasteluviesteihin

    Pankkitunnusten tai -tietojen kalasteluviesti saattaa tulla sähköpostitse, tekstiviestinä, viestinä sosiaalisessa mediassa tai pikaviestisovelluksessa (esim. WhatsAppissa tai Facebook Messengerissä), nettimainoksena tai hakukoneen tarjoamana. Yleensä se vetoaa kiireeseen tai vaikkapa yllättävään arpajaisvoittoon ja tarjoaa suoran linkin käydä päivittämässä tietonsa. Linkki saattaa johtaa aidon näköiselle sivustolle.

    Myös erilaiset viranomaissivustot, kuten OmaKanta, ovat suosittuja kalastelukohteita, joten niihin liittyvien viestien kanssa kannattaa olla tarkkana. Niille, kuten myös verkkopankkien sisäänkirjautumissivuille, on rakennettu erilaisia näköissivustoja, joissa kalastellaan pankkitunnuksia.

    Vältyt huijaukselta, kun et koskaan kirjaudu pankki- tai viranomaispalveluihin linkin tai hakukoneen kautta, vaan esimerkiksi ryhtyessäsi hoitamaan pankkiasioita kirjoitat itse osoitteen s-pankki.fi verkkoselaimen osoiteriville.

    S-Pankki ei lähetä linkkejä verkkopankin kirjautumissivulle tai muille sivuille, joissa kysytään heti pankkitunnuksia tai korttitietoja. Jos sait tällaisen viestin, kyseessä on huijaus. Älä avaa viestin sisältämiä linkkejä, vaan poista viesti.
  2. Lataa mobiilisovellus vain virallisesta sovelluskaupasta

    Kun hoidat pankkiasioitasi S-mobiilin kautta, ole tarkkana, mistä sovelluksen puhelimeesi lataat. Käytä vain Applen ja Googlen virallisia sovelluskauppoja eli joko Apple App Storea tai Google Play Storea, jotta et vahingossa päädy lataamaan aidolta vaikuttavaa huijaussovellusta.
  3. Pidä puhelimesi tietoturva ajan tasalla

    Pidä huolta puhelimesi turvallisuudesta. Pidä sen käyttöjärjestelmän päivitykset ja sovellukset ajan tasalla. Älä tee omaan puhelinlaitteeseesi muutoksia, jotka heikentäisivät sen tietoturvaa esimerkiksi sallimalla kolmansien osapuolien sovellusten lataamisen.  Näin et tule vahingossa asentaneeksi esimerkiksi huijaussovelluksia.
  4. Pidä tietokoneesi tietoturva ajan tasalla

    Pidä tietokoneesi virustorjunta ja muut päivitykset ajan tasalla, jotta koneellesi ei päädy haittaohjelmaa. Älä usko, jos joku soittaa, esittelee olevansa pankista ja pyytää etäyhteyttä koneellesi. Pankki ei koskaan ota etäyhteyttä asiakkaidensa koneille.

  5. Pysy rauhallisena pankkiasioinnissa

    Viestin saadessasi mieti tarkkaan, onko tämä sellainen asia, jolla pankki oikeasti lähestyisi. Pankki ei koskaan pyydä hoitamaan kiireellä pankkiasioita. Jos viesti tuntuu hoputtavan toimimaan ja tuntuu epäilyttävältä, pyri varmistamaan, onko viesti aito. Aina voi ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.

    Jos huomaat joutuneesi huijauksen uhriksi, ei kannata jäädä yksin asian kanssa.  Ota yhteyttä pankkitunnusten sulkupalveluun p. 09 6964 682009 6964 6820 sekä pankkien yhteiseen korttien sulkupalveluun, p. 020 333020 333, jotta tunnukset ja kortit saadaan mahdollisimman pian suljettua. Vastuu mahdollisesta väärinkäytöksestä siirtyy sen jälkeen pankille.

Lue lisää turvallisesta pankkiasioinnista