Siirry suoraan sisältöön

Mitä eroa on vastuullisella ja eettisellä sijoittamisella?

Kuvataiteilija Petra Strengiä, 44, kiinnostaa, voiko vastuullisella piensijoittamisella muuttaa maailmaa? Näin asiaan vastaa S-Pankin vastuullisen sijoittamisen johtaja Mika Leskinen.

Mitä eroa on vastuullisella ja eettisellä sijoittamisella?

Vastuullisessa sijoittamisessa otetaan huomioon esimerkiksi yrityksen ympäristövaikutukset, hallintotapa ja yhteiskuntavaikutukset. Näitä tarkastellaan niiden mahdollisuuksien ja uhkien taloudellisesta näkökulmasta. Eettisessä sijoittamisessa asiakas valitsee sijoituskohteita henkilökohtaisten arvojensa mukaan.

Miten varmistetaan, että sijoitus on vastuullinen?

Helpoin vaihtoehto on säästää valmiiseen rahastoon, jossa salkunhoitajilla on käytössään taloudellisen analyysin lisäksi tietoa myös yritysten vastuullisuudesta, jota hyödynnetään sijoituspäätöksissä. Yrityksiin voidaan myös vaikuttaa, mikäli vastuullisuuden puolella on parannettavaa. Kaikki S-Pankin rahastot huomioivat kansainvälisesti hyväksyttyjä työntekijöitä, ihmisoikeuksia, ympäristöä ja hallintotapaa koskevia normeja.

Voiko piensijoittaja vaikuttaa valinnoillaan yritysten arvomaailmaan?

Kyllä voi! Mitä kiinnostuneempia sijoittajat ovat yritysten toimintatavoista, sitä enemmän yritysten on otettava se huomioon, jos ne haluavat houkutella pääomaa.

Voiko vastuullisella sijoittamisella saada hyvää tuottoa?

Kyllä. Ei ole syytä, jonka vuoksi vastuullinen sijoittaminen ei tuottaisi. Päinvastoin, vastuullisuus pitää riskit paremmin hallussa ja tuo siten sijoitukselle lisäarvoa.

 

Lue lisää säästämisestä ja sijoittamisesta

 

Artikkeli on julkaistu Yhteishyvässä 26.9.2018.

Ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Päivitä yhteystietosi S-mobiilissa tai osoitteessa s-käyttäjätili.fi. Samalla voit antaa sähköisen markkinointiluvan ja pysyt ajan tasalla palveluistamme ja asiakasomistajaeduistamme.

Kirjaudu S-käyttäjätilille ja päivitä yhteystiedot: 

Päivitä tiedot


Asiakasomistajuus-osiossa voit päivittää markkinointiluvat: 

Päivitä markkinointiluvat