Turvallinen pankkiasiointi

Kortin käyttäminen ja asiointi verkossa on turvallista, kun pitää mielessä muutamat perusasiat. Tärkeintä on muistaa, että tunnuslukuja tai korttitietoja ei pidä luovuttaa kenellekään. Huolehdithan myös, että käyttämäsi laitteen tietoturva on ajan tasalla. Pankki tai viranomaiset eivät koskaan kysy puhelimitse tai verkossa pankkitietoja. Emme myöskään koskaan pyydä etäyhteyttä asiakkaidemme koneeseen.

Huijausviestit ja -sivustot

Verkossa esiintyy yhä useammin pankkien nimissä lähetettyjä sähköpostiviestejä tai väärennettyjä verkkosivuja, joilla yritetään saada selville asiakkaan pankkitunnukset tai luottokorttitiedot. Tätä tietojen kalastelua (phishing) yritetään tehdä myös puhelimitse.

S-Pankki ei kuitenkaan koskaan kysy pankkitunnuksiasi, luottokorttitietojasi tai muita arkaluonteisia tietoja sähköpostiviestillä tai puhelimitse. Huijausviestin saaneiden ei tule avata sähköpostin linkkiä vaan poistaa viesti.

Mikäli olet saanut tällaisen viestin ja antanut pankkitunnuksiin tai korttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun ja korttien osalta korttien sulkupalveluun.

Turvallisuushavainnoista ilmoittaminen

Jos olet saanut huijausviestin, voit lähettää saamasi viestin tai kuvaruutukaappauksen viestistä osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.

Turvallinen kortin käyttö

    • Pidä korttisi tallessa ja erillään kortin tunnusluvusta.
    • Maksaessasi kortilla tai nostaessasi käteistä suojaa tunnuslukusi esimerkiksi kämmenellä tai lompakolla.
    • Jos huomaat, että korttisi tai tunnuslukusi on kadonnut, niin ilmoita siitä välittömästi sulkupalveluun. Yhteystiedot löydät sivun alalaidasta.
    • Aseta kortillesi vuorokausikohtaiset turvarajat ja maantieteellinen aluerajaus helposti S-Pankin verkkopankissa tai S-mobiilissa.
    • Suosi korttisi lähimaksu-ominaisuutta, jolloin tunnuslukusi ei joudu vääriin käsiin.
    • Jos mahdollista, niin tee ostokset vahvaa tunnistamista (Verified by Visa/MasterCard Secure Code) tukevilla verkkosivuilla. Suojatun sivun tunnistat selainikkunan yläreunassa näkyvästä ehjästä avaimesta tai lukitusta lukosta.
    • Seuraa korttitapahtumiasi verkkopankista tai S-mobiilista. Jos huomaat jotain epäilyttävää, niin ole yhteydessä S-Pankin asiakaspalveluun, puh. 010 76 5800 ma–to kello 9–20, pe klo 9–18 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min).
    • Suhtaudu kriittisesti verkossa oleviin houkutteleviin tarjouksiin ja arvontoihin, mikäli ne kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta.

 

Turvallinen asiointi verkossa ja mobiilissa

S-Pankin verkkopankki on suojattu ja turvallinen käyttää. Asiakkaana sinun tulee kuitenkin itse huolehtia siitä, että laite, jolla olet yhteydessä verkkopankkiin tai S-mobiilin pankkiosioon, on asianmukaisesti suojattu.

    • Pidä laitteesi – tietokone, puhelin tai tabletti – ohjelmisto ja käyttöjärjestelmä ajan tasalla.
    • Suojaa laitteesi haittaohjelmilta virustorjunta- ja palomuuriohjelmistoilla. Päivitä näitä ohjelmistoja säännöllisesti valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti.
    • Älä asenna laitteeseesi ohjelmistoja epäilyttäviltä verkkosivuilta, ja lataa S-mobiili ainoastaan virallisesta sovelluskaupasta.
    • Vältä avaamasta sähköposteja, sähköpostin liitteitä ja/tai näissä olevia linkkejä, jos et ole varma lähettäjän luotettavuudesta tai motiiveista.
    • S-Pankki ja FIM käyttävät Signom-allekirjoituspalvelua muun muassa sopimusten hyväksymiseen.
    • Jos puhelimesi, johon S-mobiili on asennettu, varastetaan, ilmoita asiasta välittömästi pankkitunnusten sulkupalveluun. Yhteystiedot löydät sivun alalaidasta.

 

Pankkitunnusten sulkupalvelu

puh. 09 6964 6820 (pvm/mpm, 24 h/vrk)

Jos verkkopankkitunnuksesi tai puhelimesi, jossa on käytössä S-mobiililla tunnistaminen, katoavat tai varastetaan, estä viipymättä niiden käyttö soittamalla pankkitunnusten sulkupalveluun. Ulkomailta soitettaessa +358 9 6964 6820.

Sulkemisen jälkeen et voi enää käyttää verkkopankkitunnuksiasi tai S-mobiililla tunnistamista. Hae uusia tunnuksia asiakaspalvelupisteessämme ja ota tunnistaminen uudelleen käyttöön S-mobiilissa.

Korttien sulkupalvelu

puh. 020 333 (pvm/mpm, 24 h/vrk)

Jos pankki- tai luottokorttisi on kadonnut tai varastettu, sulje se heti soittamalla pankkien yhteiseen sulkupalveluun. Vastuu kortin mahdollisesta väärinkäytöstä siirtyy ilmoitushetkellä sinulta S-Pankille. Ulkomailta soitettaessa numero on +358 20 333.

Heräsikö kysymyksiä? 

Soita meille 010 76 5800

Asiakaspalvelumme on tavoitettavissa ma–to klo 9–20 ja pe klo 9–18 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min). Puhelun yhteydessä voit tunnistautua henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai S-mobiilin tunnistamisella.

Varmista, että me tavoitamme sinut

Kun yhteystietosi ovat ajan tasalla, saat sähköpostiisi tietoa S-Pankin ja koko S-ryhmän uusista palveluista ja ajankohtaisista asiakasomistajaeduista heti ensimmäisten joukossa.

Päivitä yhteystietosi

Varaa aika ja tule käymään

Lähes 100 asiakaspalvelupistettämme palvelevat sinua Prismoissa, useimmissa Sokoksissa ja valikoiduissa S-marketeissa kautta maan. Olemme avoinna myös iltaisin ja lauantaisin. Voit hoitaa asiasi jonottamatta varaamalla ajan toimipaikkaan. Ajanvaraus on mahdollista näillä paikkakunnilla. Halutessasi voit tulla myös ilman ajanvarausta.

Varaa aika

Etsi lähin toimipaikka