Siirry suoraan sisältöön

Turvallinen pankkiasiointi

Kortin käyttäminen ja asiointi verkossa on turvallista, kun pitää mielessä muutamat perusasiat. Tärkeintä on muistaa, että tunnuslukuja tai korttitietoja ei pidä luovuttaa kenellekään. Huolehdithan myös, että käyttämäsi laitteen tietoturva on ajan tasalla.

Osio otsikolla Huijausviestit

Huijausviestit ja -sivustot

  • Saitko oudon sähköpostin? Varothan, viesti voi olla huijaus. Älä avaa linkkejä harkitsematta tai syötä tietojasi nettisivustoille, joiden aitoudesta et ole varma.
  • Verkossa esiintyy yhä useammin pankkien nimissä lähetettyjä sähköpostiviestejä tai väärennettyjä verkkosivuja, joilla yritetään saada selville asiakkaan pankkitunnukset tai luottokorttitiedot. Tätä tietojen kalastelua (phishing) yritetään tehdä myös puhelimitse.
  • Viranomaiset tai S-Pankki eivät koskaan pyydä luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi sähköpostissa, puhelimessa, tekstiviestillä, sosiaalisen median kanavissa tai kasvotusten tulemalla käymään kotiovella. Emme myöskään koskaan pyydä etäyhteyttä asiakkaidemme tietokoneeseen. Huijausviestin saaneiden ei tule avata sähköpostin linkkiä vaan poistaa viesti.
  • Mikäli olet saanut tällaisen viestin ja antanut pankkitunnuksiin tai korttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun ja korttien osalta korttien sulkupalveluun.

Turvallisuushavainnoista ilmoittaminen

Jos olet saanut huijausviestin, voit lähettää saamasi viestin edelleen osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.

Osio otsikolla Kortin käyttö

Turvallinen kortin käyttö

  • Pidä korttisi tallessa ja erillään kortin tunnusluvusta.
  • Maksaessasi kortilla tai nostaessasi käteistä suojaa tunnuslukusi esimerkiksi kämmenellä tai lompakolla.
  • Jos huomaat, että korttisi tai tunnuslukusi on kadonnut, niin ilmoita siitä välittömästi sulkupalveluun. Yhteystiedot löydät sivun alalaidasta.
  • Aseta kortillesi vuorokausikohtaiset turvarajat ja maantieteellinen aluerajaus helposti S-Pankin verkkopankissa tai S-mobiilissa.
  • Suosi korttisi lähimaksu-ominaisuutta, jolloin tunnuslukusi ei joudu vääriin käsiin.
  • Jos mahdollista, niin tee ostokset vahvaa tunnistamista (Visa Secure/MasterCard Secure Code) tukevilla verkkosivuilla. Suojatun sivun tunnistat selainikkunan yläreunassa näkyvästä ehjästä avaimesta tai lukitusta lukosta.
  • Lähetämme asiakkaillemme turvallisuussyistä viestejä tietyistä korttitapahtumista. Haluamme näin varmistaa, että olet itse tehnyt kyseisen tapahtuman. Jos saat tällaisen viestin, ole yhteydessä korttiturvallisuusnumeroomme +358 10 435 5993, ma–pe kello 8–17 (pvm/mpm).
  • Seuraa korttitapahtumiasi verkkopankista tai S-mobiilista. Jos huomaat jotain epäilyttävää, niin ole yhteydessä S-Pankin asiakaspalveluun, puh. 010 76 5800 ma–to kello 9–20, pe klo 9–18 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min).
  • Suhtaudu kriittisesti verkossa oleviin houkutteleviin tarjouksiin ja arvontoihin, mikäli ne kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta.
  • Maksupalveludirektiivi vaatii pankkeja tunnistamaan asiakkaan vahvasti jokaisen maksutoimeksiannon yhteydessä. 
Osio otsikolla Asiointi verkossa ja mobiilissa

Turvallinen asiointi verkossa ja mobiilissa

S-Pankin verkkopankki on suojattu ja turvallinen käyttää. Asiakkaana sinun tulee kuitenkin itse huolehtia siitä, että laite, jolla olet yhteydessä verkkopankkiin tai S-mobiilin pankkiosioon, on asianmukaisesti suojattu.

  • Omia pankkiasioita hoidetaan aina verkkopankkiin tai S-mobiiliin kirjautuneena S-Pankin verkkopankkitunnuksilla – ei koskaan esimerkiksi klikkaamalla sähköpostitse saapuvia linkkejä tai lähettämällä tietoja sähköpostilla tai some-palveluissa S-Pankille.
  • Älä mene verkkopankkiin käyttämällä hakukonetta. Turvallisin tapa kirjautua verkkopankkiin on kirjoittaa itse selaimen osoitekenttään S-Pankin verkkosivujen osoite, eli www.s-pankki.fi.
  • Pankkitietoja (tunnuslukuja tai korttitietoja) ei pidä luovuttaa kenelläkään.
  • Pidä laitteesi – tietokone, puhelin tai tabletti – ohjelmisto ja käyttöjärjestelmä ajan tasalla.
  • Suojaa laitteesi haittaohjelmilta virustorjunta- ja palomuuriohjelmistoilla. Päivitä näitä ohjelmistoja säännöllisesti valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti.
  • Älä asenna laitteeseesi ohjelmistoja epäilyttäviltä verkkosivuilta, ja lataa S-mobiili ainoastaan virallisesta sovelluskaupasta.
  • Vältä avaamasta sähköposteja, sähköpostin liitteitä ja/tai näissä olevia linkkejä, jos et ole varma lähettäjän luotettavuudesta tai motiiveista.
  • S-Pankki käyttää Signom-allekirjoituspalvelua muun muassa sopimusten hyväksymiseen.
  • Jos puhelimesi, johon S-mobiili on asennettu, varastetaan, ilmoita asiasta välittömästi pankkitunnusten sulkupalveluun. Yhteystiedot löydät sivun alalaidasta.
Osio otsikolla Pankkitunnusten sulkupalvelu

Pankkitunnusten sulkupalvelu

puh. 09 6964 6820 (pvm/mpm, 24 h/vrk)

Jos verkkopankkitunnuksesi tai puhelimesi, jossa on käytössä S-mobiililla tunnistaminen, katoavat tai varastetaan, estä viipymättä niiden käyttö soittamalla pankkitunnusten sulkupalveluun. Ulkomailta soitettaessa +358 9 6964 6820.

Sulkemisen jälkeen et voi enää käyttää verkkopankkitunnuksiasi tai S-mobiililla tunnistamista. Hae uusia tunnuksia asiakaspalvelupisteessämme ja ota tunnistaminen uudelleen käyttöön S-mobiilissa.

Osio otsikolla Korttien sulkupalvelu

Korttien sulkupalvelu

puh. 020 333 (pvm/mpm, 24 h/vrk)

Jos pankki- tai luottokorttisi on kadonnut tai varastettu, sulje se heti soittamalla pankkien yhteiseen sulkupalveluun. Vastuu kortin mahdollisesta väärinkäytöstä siirtyy ilmoitushetkellä sinulta S-Pankille. Ulkomailta soitettaessa numero on +358 20 333.

Heräsikö kysymyksiä? 

Varmista, että me tavoitamme sinut

Kun yhteystietosi ovat ajan tasalla, saat sähköpostiisi tietoa S-Pankin ja koko S-ryhmän uusista palveluista ja ajankohtaisista asiakasomistajaeduista heti ensimmäisten joukossa.

Päivitä yhteystietosi