Siirry suoraan sisältöön

Jokainen kuuluu nettihuijarin kohderyhmään – poimi vinkit, miten pidät rahasi turvassa

Suomalaiset menettivät viime vuonna lokakuun loppuun mennessä yli 35 miljoonaa euroa verkkorikollisille. Huijauksia saatiin pankeissa estettyä tai varoja palautettua 20 miljoonan euron edestä.

Sijoitushuijausten uhrit ovat usein nuorehkoja miehiä, kun taas rakkaushuijaukset osuvat enemmän vanhempiin naisiin mutta myös miehiin.

Artikkeli on julkaistu Yhteishyvässä 2/2022.

Kuinka yleistä verkkorikollisuus on, S-Pankin riskienhallintapäällikkö Juha Nieminen?

Suomalaiset menettivät viime vuonna lokakuun loppuun mennessä yli 35 miljoonaa euroa verkkorikollisille. Samaan aikaan huijauksia saatiin pankeissa estettyä tai varoja palautettua 20 miljoonan euron edestä. Nämä luvut perustuvat pankkien ja poliisin saamiin tietoihin. Näiden rinnalla tapahtuu varmasti lukuisia huijauksia, joista emme saa tietää.

Miten huijarit toimivat?

Osa huijareista saa uhrinsa antamaan rahaa vapaaehtoisesti, ja osa kalastelee uhrilta henkilötietoja, pankkitunnuksia ja maksukorttitietoja, joiden avulla rahat voi napata salaa. Huijauksia siivittävät valheelliset tarinat, valehenkilöt ja valesivustot.

”Käytä jokaisessa verkkokaupassa ja -palvelussa eri salasanaa.”

Millaisia tarinoita huijarit käyttävät?

Rikolliset kehittävät hyvin kekseliäästi aina uudenlaisia tarinoita. Tietojen kalastelija voi esimerkiksi lähettää sähköposti- tai tekstiviestin viranomaisen, pankin tai tutun yrityksen nimissä, ja viestistä johtaa linkki aidon oloiselle valesivustolle. Valesivustolle voi päätyä myös hakukoneen kautta. Kun uhri kirjautuu sivustolle pankkitunnuksin, huijari saa kirjautumistiedot. Kalastelija voi myös soittaa vale-IT-tukihenkilönä ja varoittaa uhrin tietokoneeseen kohdistuvasta hyökkäyksestä ja pyytää avustusoperaatiossaan tietokoneen käyttöoikeuksia, pankkitunnuksia tai muita henkilökohtaisia tietoja.

Mitä huijari tekee pankkitunnuksilla tai maksukorttitiedoilla, kun maksut vaativat monenlaista varmentamista?

Määrätietoinen rikollisjoukko lähestyy uhria uudestaan muita reittejä esimerkiksi siinä vaiheessa, kun siirto uhrin tililtä on varmennusta vailla valmis. Voi myös käydä niin, että valesivustolle kirjautuminen ikään kuin epäonnistuu ja uudelleenkirjautumisen yhteydessä tulee varmennuspyyntö.

Tieto huijauksista leviää. Miksi ihmiset tulevat silti huijatuiksi?

Luottamus sijoitus- tai rakkaushuijariin voi kasvaa pitkäjänteisen yhteydenpidon myötä. Huijarit hyödyntävät myös kiirettä. Sijoitushuijari tarjoaa sijoitusmahdollisuutta rajalliselle joukolle rajallisen ajan, tai rakkaushuijari on pulassa ja tarvitsee apua heti. Päätös on tehtävä hetkessä suurten tunteiden vallassa, ja pelissä on oma tulevaisuus. Kiire sekoittaa päätä myös silloin, kun kalastelija kertoo tietomurrosta. Joskus taas uhri on valmiiksi kiireinen ja tulee epähuomiossa klikanneeksi huijarin linkkejä.

Mitä pitää tehdä, jos epäilee tai huomaa joutuneensa huijatuksi?

Kun epäilys herää, on syytä ottaa heti yhteys omaan pankkiin tai korttien ja pankkitunnusten sulkupalveluun, vaikka summa olisi pieni tai hävettäisi kovasti. Mitä nopeammin pankki saa tiedon, sen paremmat mahdollisuudet sillä on vielä estää siirto. Kannattaa myös tehdä rikosilmoitus, jotta tieto uusista huijauksista leviäisi. Yleensä kyse on kansainvälisistä ammattirikollisten joukoista.

Lue lisää turvallisesta pankkiasioinnista

Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hanke vei asiantuntijat lähelle huijattuja. Millainen on tyypillinen huijauksen uhri, Kuluttajaliiton hallintopäällikkö Tapani Veija?

Tyypillistä uhria ei ole. Tietojen kalastelu puree usein ikäihmisiin, mutta siltä ei ole suojassa nuorikaan varsinkin, jos digitaidot ovat heikot. Sijoitushuijausten uhrit ovat usein nuorehkoja miehiä, kun taas rakkaushuijaukset osuvat enemmän vanhempiin naisiin mutta myös miehiin. Yhteistä uhreille on se, että kukaan ei uskonut, että voisi joutua huijatuksi. Ammattihuijarit ovat taitavia manipuloimaan, ja heillä on iso verkosto tukenaan.

Mitä huijauksesta seuraa uhrille?

Moni selviää muutaman kympin tai satasen menetyksellä, mutta osa on menettänyt kaikki säästönsä ja ottanut lisäksi lainoja ja pikavippejä. Osa on lainannut myös läheisiltään. Pahimmillaan rahahuolet hallitsevat elämää ja ihmissuhteet ovat solmussa. Uhri häpeää ja saattaa eristäytyä. Keskusteluapua ja neuvoja tarjoaa esimerkiksi Rikosuhripäivystys, riku.fi. Kysehän on rikollisen tekemästä petoksesta, vaikka moni syyttää itseään.

Miten voi auttaa, jos läheinen on joutunut huijauksen uhriksi?

Kannattaa kohdella uhria mahdollisimman hellävaraisesti ja syyllistämättä. On kuitenkin syytä olla sinnikäs, jos uhri ei ymmärrä tai myönnä olevansa huijauksen kohde. On myös hyvä muistaa, että esimerkiksi rakkaushuijarin uhri on menettänyt rahojen lisäksi oletetun rakkaansa. Tunteet ovat todellisia, vaikka niiden kohde ei olisikaan. Huijattua ei pidä jättää yksin surun, häpeän ja rahahuolien kanssa.

Kohti yhteistä tulevaisuutta – Näin rakkaushuijari toimii

Rakkaushuijarin toimintatapa on monille tuttu. Kaunis nainen tai vielä yleisemmin komea mies ottaa yhteyttä treffipalvelussa, keskustelupalstoilla tai Facebookissa, joutuu yhtäkkiä pulaan kaukomailla ja tarvitsee nopeasti rahaa. Tällaista on helppo varoa, eikö olekin?

Varovaisuus voi unohtua, kun yhteydenpito jatkuu kuukausia. Huijari oppii tuntemaan kohteensa ja tarjoamaan juuri oikeanlaista huomiota. Hän täyttää yksinäiset illat ja luo unelman yhteisestä tulevaisuudesta.

Kun huijarinavunpyyntö tulee, päätös on tehtävä hetkessä. Rakastunut tyhjentää helposti tilinsä, ja kun sekään ei riitä, ottaa lainan. Luottamusta voi vahvistaa se, että huijari on aiemmin siirtänyt rahojaan uhrin tilille eteenpäin siirrettäviksi. Hän on siis käyttänyt uhria muulina rahanpesussa.

Kun uhri lopulta vetäytyy, valejuristi saattaa ottaa yhteyttä ja lupaa hankkia menetetyt rahat takaisin. Pettymyksen, ikävän, häpeän ja taloudellisen ahdingon keskellä uhri näkee mahdollisuutensa ja ottaa uuden lainan maksaakseen valejuristille.

Luvassa huimat tuotot – Näin sijoitushuijari toimii

Sijoitushuijarin luomuksia ovat tyypillisesti Facebook-mainokset, joissa tunnetut henkilöt muka kertovat valtavista voitoistaan kryptovaluuttamarkkinoilla. Osa huijareista taas tarjoaa henkilökohtaista sijoitusneuvontaa puhelimitse. Huijausta vai ei, se selviää kokeilemalla, saattaa joku tuumata. Hän pistää satasen peliin.

Pian sijoitushuijarin tyylikäs verkkopalvelu näyttää tuoreelle sijoittajalle, että sijoitus on jo tuplaantunut. Tarjolla on myös mahdollisuus sijoittaa lisää, kunhan toimii pian. Menee tonni, ja pian toinenkin. Kymppitonnin sijoitus onnistuu lainarahalla.

Epäilys kuitenkin kalvaa ajoittain tai sijoittajalle tulee muuten vain halu lunastaa voitot. Lunastaminen ei onnistukaan, eikä kukaan vastaa viesteihin. Verkkopalvelu näyttää, että kurssi romahti juuri nollaan.

Sijoittamisessa on aina riskinsä. Siksi sijoitushuijarin uhrilta voi häpeän ja itsesyytösten keskellä unohtua, että hän ei sijoittanut huonoon tuotteeseen vaan olemattomaan tuotteeseen. Hän on petoksen uhri.

Varo kalastelijan koukkua!

  1. Viestit: Älä klikkaa linkkiä tai liitettä sähköposti- tai tekstiviestissä, jota et ole odottanut tai tilannut, äläkä kerro henkilö- tai pankkitietojasi vastausviestissä. Poista epäilyttävä viesti ja tarkista yrityksen tai viranomaisen verkko- tai puhelinpalvelusta, onko sinua yritetty tavoittaa.
  2. Puhelut: Muista, että pankit ja viranomaiset soittavat erittäin harvoin odottamatta eivätkä kysy koskaan pankkitunnuksiasi. Ohjelmistoyritysten IT-tuki ei myöskään soita asiakkailleen. Jos vastaat soittoon tuntemattomasta numerosta, ole valmis lopettamaan epäilyttävä puhelu.
  3. Verkkopalvelut:Kirjaudu verkkopankkiin tai viranomaisen palveluun mobiilisovelluksen kautta tai kirjoittamalla osoite suoraan selaimen osoitekenttään, ei hakukoneeseen. Tallenna osoite kirjanmerkiksi seuraavaa kertaa varten.
  4. Laitteet ja ohjelmistot: Varmista, että puhelimesi, tablettisi ja tietokoneesi käyttöjärjestelmät sekä virustorjunta- ja muut ohjelmistot ovat aina ajan tasalla.
  5. Verkko-ostokset: Varo verkkosivuilta ponnahtavia yllätysvoittoja tai tarjouksia, jotka vaikuttavat liian hyviltä ollakseen totta. Käytä jokaisessa verkkokaupassa ja -palvelussa eri salasanaa siltä varalta, että salasana vuotaisi yhdeltä sivustolta. Varmista toimitusehdoista, ettet ole sitoutumassa tietämättäsi kuukausimaksuihin.

Ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Päivitä yhteystietosi S-mobiilissa tai osoitteessa s-käyttäjätili.fi. Samalla voit antaa sähköisen markkinointiluvan ja pysyt ajan tasalla palveluistamme ja asiakasomistajaeduistamme.

Kirjaudu S-käyttäjätilille ja päivitä yhteystiedot: 

Päivitä tiedot


Asiakasomistajuus-osiossa voit päivittää markkinointiluvat: 

Päivitä markkinointiluvat