Siirry suoraan sisältöön

Tukea digipalveluihin

Tältä sivulta löydät ohjeita ja neuvoja päivittäisten pankkiasioiden hoitamiseen digitaalisesti. Löydät täältä digineuvontaa esimerkiksi erilaisiin tunnuksiin, S-mobiilin ja verkkopankin käyttöönottoon, tunnistautumiseen ja maksamiseen. Digitaalisissa kanavissamme, kuten S-mobiilissa ja verkkopankissa voit hoitaa pankkiasioita helposti ja turvallisesti, juuri silloin kun sinulle parhaiten sopii.

Tunnukset järjestykseen

Digiasiointiin liittyvät läheisesti monet erilaiset tunnukset. Olemme koonneet yhteen paikkaan tiedot kaikista digiasioinnissa tarvittavista tunnuksista.

S-mobiili

Ensimmäisen kerran S-mobiiliin tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Ensimmäisen kirjautumisen jälkeen voit valita, tunnistaudutko tunnuskoodilla, kasvojentunnistamisella vai sormenjäljellä.

 

S-mobiilin tunnusluku

Voit valita tunnusluvun itse, siinä on 4 numeroa. 

Lue lisää esimerkiksi siitä, miten tunnuksen voi vaihtaa. 

 

QR-koodi

Voit hyödyntää verkkopankkiin kirjautumisessa ja maksujen vahvistamisessa QR-koodia. QR-koodi on tietokoneella näkyvä kuva, joka luetaan puhelimesi kameran avulla. Tarvitset siis puhelimen, jossa on kamera. Tärkeää! Älä koskaan lue S-mobiililla QR-koodia mistään muualta, kuin S-Pankin omien verkkosivujen kirjautumisen ja tunnistamisen yhteydestä. 

 

Sormenjälki

Voit tunnistautua S-mobiilissa myös omaan puhelimeesi tallentamasi sormenjäljen avulla.

Lue lisää täältä

 

Face ID, eli kasvojentunnistus

iPhone puhelimilla voit tunnistautua S-mobiiliin kasvojentunnistusta käyttäen.

Lue lisää täältä

 

Kortti

Kortin tunnusluku (PIN-koodi) 

Kortilla on 4 numeroinen tunnusluku, jota kutsutaan myös PIN-koodiksi. Tarvitset sitä korttimaksujen vahvistamiseen. Tunnusluku on joko itse valitsemasi tai koneen automaattisesti muodostama.

Lue lisää esimerkiksi siitä, miten voit tarkistaa oman tunnuslukusi.

Verkkopankki

Voit kirjautua verkkopankkiin käyttäjätunnuksella, salasanalla ja tunnuslukutaulukolla. Jos käytössäsi on S-mobiili, voi kirjautua verkkopankkiin myös sen avulla.

 

Käyttäjätunnus

Käyttäjätunnuksessa on 6–8 numeroa. Numerot on muodostettu automaattisesti kun tunnukset on avattu, eli tätä ei voi itse valita.

Lue lisää esimerkiksi siitä, mistä käyttäjätunnuksen voi löytää.

 

Salasana

Verkkopankin salasanan olet itse valinnut ensimmäisellä kirjautumiskerralla. Se koostuu 4-6 numerosta. Eli salasanassa ei siis ole kirjaimia.

Lue lisää esimerkiksi siitä, miten salasanan voi uusia.

 

Tunnuslukutaulukko

Tunnuslukutaulukko sisältää kertakäyttöisiä tunnuslukuja. Niitä kysytään satunnaisessa järjestyksessä, kun kirjaudut tunnuksilla esimerkiksi verkkopankkiin.

Lue lisää esimerkiksi siitä, miten saat tarvittaessa uuden tunnuslukutaulukon.

 

Tekstiviestivahvistus

Tekstiviestivahvistus saapuu puhelimeesi tekstiviestillä. Sitä käytetään esimerkiksi kirjautuessasi tunnuslukutaulukon avulla verkkopankkiin ja satunnaisesti maksujen vahvistamisen yhteydessä. Tärkeää! Älä koskaan anna kenellekään tekstiviestivahvistuksen koodia.

Lue lisää esimerkiksi siitä, miten tekstiviestivahvistuksen puhelinnumeron voi muuttaa. 

Model.AnchorLinkTargetDescription #s-mobiili

Hoida asioita S-mobiilissa

S-mobiili on asiakasomistajien maksuton sovellus, joka tuo pankin suoraan puhelimeesi. S-mobiilissa voit hoitaa päivittäisiä raha-asioitasi ja käyttää turvallista tunnistamista.  Lisäksi kauppareissujesi ostoskuitit, Bonus ja edut säilyvät helposti samassa paikassa.

 

Näin otat S-mobiilin käyttöösi

  1. Lataa S-mobiili puhelimeesi omasta sovelluskaupastasi.
  2. Saat S-mobiilin käyttöösi Applen iPhone-puhelimilla sekä Googlen palveluilla varustetuilla Android-puhelimilla joko S-Pankin verkkopankkitunnuksilla tai toisen pankin verkkopankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella, jos olet S-Pankin asiakas. Turvallisuussyistä S-mobiilin voi ottaa käyttöön vain Suomessa.

 

 

Model.AnchorLinkTargetDescription #verkkopankki

Hoida asioita verkkopankissa


Henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset ovat avain S-Pankin monipuolisiin palveluihin.  Verkkopankissa voit hoitaa kaikkia päivittäisiä raha-asioitasi: avata tilejä ja tunnuksia, hoitaa maksuja, tehdä tilisiirtoja, hoitaa kortti- ja laina-asioitasi sekä hoitaa rahastosäästämisen asioita.

 

 

 

Model.AnchorLinkTargetDescription #tukea

Tarvitsetko tukea digi-asioinnissa?

 

S-mobiilin käyttöönotto

Saat S-mobiilin käyttöösi joko S-Pankin tai toisen pankin verkkopankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella, kun olet S-Pankin asiakas. S-mobiilin saa ladattua Applen iPhone-puhelimiin sekä Googlen palveluilla varustettuihin Android-puhelimiin. Huomioithan, että turvallisuussyistä S-mobiilin voi ottaa käyttöön vain Suomessa.
Lue käyttöönoton ohjeet

 

S-mobiililla tunnistautuminen

S-mobiililla voit kirjautua verkkopankkitunnuksia vaativiin palveluihin ja vahvistaa maksuja. 
Lue S-mobiililla tunnistautumisesta

 

Oletko ottanut S-mobiilin tunnistamisen käyttöön, mutta et muista asettamaasi tunnuslukua? Voit uusia S-mobiilin tunnusluvun maksutta toisen pankin tunnuksilla tai mobiilivarmenteella S-mobiilissa.
Näin uusit S-mobiilin tunnusluvun

 

Kortin tunnusluvun tarkistaminen S-mobiilissa

Voit tarkistaa S-Etukortti Visasi tunnusluvun S-mobiilista. Ensimmäinen kerta on maksuton.
Lue ohjeet

 

Oletko ostanut uuden puhelimen tai tabletin?

S-mobiili tulee ottaa uudelleen käyttöön, kun vaihdat puhelinta tai tablettia.
Lue ohjeet uuden laitteen käyttöönottoa koskien

 

Tarkasta tilisi saldo S-mobiilissa

Bonus ja maksutapaetu S-Pankin tilillesi, jonka saldon voit tarkastaa kätevästi S-mobiilissa. Tilitietojen lisäksi S-mobiili-sovellus tuo myös muut pankin ja kaupan palvelut puhelimeesi.

 

Hallitse korttiasi

S-mobiilissa voit muuttaa korttisi asetuksia, tilata uuden kortin sekä tarvittaessa korottaa luottokorttisi luottorajaa.

Lue lisää korteista

 

Laina-asiat S-mobiilissa

S-mobiilissa voit sekä tarkastella olemassa olevien lainojesi tietoja että tarpeen mukaan hakea uutta lainaa.

Tutustu lainoihin

 

Laita Bonus poikimaan Säästäjään

Voit hyötyä S-ryhmän ostoistasi kertyvästä Bonuksesta vielä enemmän, kun ohjaat sen rahastoon Säästäjässä.

Tutustu Säästäjään

 

Mitä muuta S-mobiililla voi hoitaa?

S-mobiilissa päivittäisten raha-asioiden hoitaminen on vaivatonta. Voit myös aloittaa kuukausisäästämisen S-mobiilissa.


Katso, mitä kaikkea muuta  voit hoitaa S-mobiilissa

Tutustu kuukausisäästämiseen

 

Muut usein kysytyt kysymykset S-mobiilin käytöstä

Lue S-mobiilia koskevat usein kysytyt kysymykset

 

 

Mistä tunnukset verkkopankkiin?

Jos sinulla ei vielä tunnuksia verkkopankkiin, voit hakea niitä asiakaspalvelupisteissämme. Voit hoitaa asiasi asiakaspalvelupisteellämme jonottamatta, kun varaat ajan etukäteen.

Toimipaikkahakuun

Lue, miten saat verkkopankkitunnukset käyttöösi

Tarkista, mitä kaikkea voit hoitaa verkkopankissa

 

Verkkopankkiin kirjautuminen

Suosittelemme, että kirjaudut verkkopankkiin aina kirjoittamalla verkkoselaimen osoiteriville ensin www.s-pankki.fi ja etenet sen jälkeen verkkopankkiin sivun oikean yläreunan ”Kirjaudu” -napin kautta.

Lue lisää verkkopankkiin kirjautumisesta

 

Verkkopankkitunnukset lukossa?

Verkkopankkitunnukset voivat joissain tapauksissa lukkiutua myös turvallisuussyistä.

Lue lisää lukkiutuneista verkkopankkitunnuksista

 

Haluatko tarkistaa verkkopankkitunnuksesi?

Voit tarvittaessa tilata uuden tunnuslukutaulukon tai salasanan ja tarkistaa käyttäjätunnuksesi sekä tekstiviestivahvistuksen puhelinnumeron. Voit myös tarkistaa, että S-Pankin verkkopankkitunnuksesi ovat toiminnassa.
Tarkista verkkopankkitunnuksesi

 

Haluatko tarkistaa kortin tunnusluvun verkkopankissa?

Voit tarkistaa S-Etukortti Visasi tunnusluvun verkkopankista. Ensimmäinen kerta on maksuton.
Lue ohjeet

 

Verkkopankkitunnukset lapselle

Kun lapsi täyttää 12 vuotta, saa hän maksutta verkkopankkitunnukset käyttöönsä.

Lue lisää lapsen pankkipalveluista

 

E-lasku

E-lasku korvaa paperisen laskun ja säästää aikaa, vaivaa ja luontoa.

Lue lisää E-laskusta.

 

Hallitse korttiasi

Verkkopankissa  voit muuttaa korttisi asetuksia, tilata uuden kortin sekä tarvittaessa korottaa luottokorttisi luottorajaa.

Lue lisää korteista

 

Laina-asiat verkkopankissa

Verkkopankissa voit sekä tarkastella olemassa olevien lainojesi tietoja että tarpeen mukaan hakea uutta lainaa.

Tutustu lainoihin

 

Säästä ja sijoita

Verkkopankissa voit hoitaa laajasti säästämisen ja sijoittamisen asioita, kuten aloittaa säästämään kuukausittain.

Tutustu kuukausisäästämiseen

 

Rahastojen myynti

Jos haluat rahastoon sijoittamiasi rahoja takaisin, voit myydä eli lunastaa rahasto-osuuksiasi. Tämä onnistuu antamalla lunastustoimeksianto verkkopankissa rahaston tiedoissa. Kun toimeksianto on käsitelty, saat tilillesi myymäsi rahasto-osuuden arvon mukaisen summan. Yleensä tähän menee noin 1-3 arkipäivää.

Lue lisää rahastojen myymisestä.

 

S-mobiilissa ja verkkopankissa voit lähettää viestejä asiakaspalveluumme. Viestin avulla voit hoitaa niitä pankkiasioita, joita et voi itse tehdä verkossa tai voit kysyä meiltä mieltäsi askarruttavista asioista. Koska viestit lähetetään S-mobiilin ja verkkopankin kirjautumisen jälkeen suojatulla yhteydellä, voimme hoitaa viesteillä henkilökohtaisia pankkiasioitasi. 

 

S-mobiilissa viestien lähettäminen onnistuu oikean yläkulman puhekupla -painikkeesta. Verkkopankissa Asiakaspalvelu-välilehdeltä, kohdasta Kirjoita viesti. Huomaa, että verkkopankissa on apuna chat, jonka kautta voit saada vastauksen nopeasti. Pääset lähettämään viestin, jos asia ei ratkea chatissa. 

 

S-Tilistä on moneksi

Tarjoamme asiakasomistajille ja asiakasomistajatalouteen kuuluville kuukausi- ja vuosimaksuttoman S-Tilin päivittäiseen käyttöön.  Voit ohjata tilillesi niin palkan, opintotuen, lapsilisän kun eläkkeenkin. Tilille maksetaan myös kuukausittain kertyvä Bonus ja maksutapaetu. Voit avata itsellesi uusia tilejä helposti verkkopankissa valitsemalla Tilit > Avaa uusi tili.

Lue lisää S-tilistä

 

Säästötilin avaaminen

S-Pankissa voit säästää joko tuottotilille tai määräaikaistilille.  

 

S-Tuottotili on turvallinen ja riskitön säästötili. Voit laittaa rahaa säästöön ja tehdä nostoja silloin kun haluat, ilman palkkioita tai rajoituksia.

Lue lisää S-Tuottotilistä

 

S-Määräaikaistilillä säästösi ovat sidottuna sovitun määräajan, jolloin saat parempaa korkoa pienillekin talletuksille.

Lue lisää S-Määräaikaistilistä

 

Myös säästötilit ovat asiakasomistajille kuukausi- ja vuosimaksuttomia. 

 

Maksaminen puhelimen avulla 

Voit käyttää S-Etukortti Visa -korttiasi maksamiseen puhelimella. Lisää kortin tiedot puhelimen maksusovellukseen ja maksa ostokset näyttämällä puhelinta maksupäätteelle.

Maksaminen Apple Paylla

Maksaminen Google Paylla

 

Uuden kortin tilaaminen ja käyttöön ottaminen 

Jos korttisi on kadonnut, sulje kortti heti S-mobiilissa tai soittamalla sulkupalveluun. Saat automaattisesti uuden kortin tilalle.

Miten toimin, jos korttini katoaa?

 

Jos haluat hakea uutta korttia, voit tehdä hakemuksen S-mobiilissa tai verkkopankissa.

Hae korttia

 

Kun saat uuden kortin postitse, varmista, että kortissa on oikea nimesi. Hävitä aikaisempi korttisi leikkaamalla se sirun kohdalta. Päivitä uuden kortin tiedot palveluihin, joista menee veloitus automaattisesti esimerkiksi kuukausittain.

Lue lisää

 

Laskujen maksaminen ja tilisiirrot 

Voit maksaa laskuja verkkopankissa joko syöttämällä paperilaskulta laskun tiedot tai näppärästi tilaamalla e-laskun, joka saapuu suoraan verkkopankkiin.  

Näin maksat yksittäisen laskun tai teet tilisiirron verkkopankissa

Tilaa E-lasku

 

Luoton maksaminen  

Luottolaskun voit maksaa helposti verkkopankissa tekemällä uuden maksun, kohdassa Maksut > Uusi maksu. Laskun voi tilata myös e-laskuna. Vakuudellisten lainojen maksut veloitetaan automaattisesti lainan hoitotililtä.

Lue lisää

 

 

Asiakasomistajuus 

S-Pankin päivittäispankkipalvelut eli tili, kortti, S-mobiili sekä verkkopankki ovat maksuttomia S-ryhmän asiakasomistajille ja asiakasomistajatalouteen kuuluville. Keskittämällä asiointisi S-ryhmään, saat rahanarvoisia etuja ja Bonusta ostoistasi S-Etukorttia vilauttamalla. Bonus maksetaan S-Pankin tilillesi.

Lue lisää ja liity asiakasomistajaksi

 

Asiakasomistajatalous ja sen muutokset 

Asiakasomistajatalouden pääjäsen voi kutsua tai liittää samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet asiakasomistajatalouteen. Kutsun voi lähettää S-mobiilissa tai kirjautumalla S-käyttäjätilille S-Kanavalla.

 

Pankkipalvelut lapsille

S-Pankin palvelut sopivat erinomaisesti myös lapsille ja nuorille.

Tutustu lapsen pankkipalveluihin

 

Kuolinpesäasiat

Elämässä on hetkiä, kun pankkiasioita on jaksettava hoitaa myös surun keskellä.

Lue lisää pankkiasioiden hoitamisesta läheisen kuoleman kohdatessa

 

Asiakkuuden lopettaminen 

S-Pankin asiakkuuden voi päättää varaamalla ajan asiakaspalvelupisteellemme. Huomaathan, että jos sinulla on osuuskaupan jäsenyys, tulee myös jäsenyys irtisanoa S-Pankin asiakkuuden irtisanomisen yhteydessä.