S-Pankki laajentaa pääomarahastojensa tarjontaa – Uusi Private Credit -rahasto markkinoille

12.3.2024

S-Pankki tuo markkinoille uuden Private Credit -rahaston. Uusi S-Pankki European Private Credit Erikoissijoitusrahasto on toteutettu yhteistyössä Blackstonen kanssa, ja se tarjoaa perinteisiä pääomarahastoja helpomman väylän listaamattomiin velkasijoituksiin myös muille kuin institutionaalisille sijoittajille.

S-Pankki tuo markkinoille uudenlaisen Private Credit -rahaston, joka sijoittaa varansa listaamattomien yhtiöiden lainoihin pääosin Euroopassa. S-Pankki European Private Credit -erikoissijoitusrahasto (S-Pankki ECRED) on syöttörahasto, jonka kohderahastona toimii Blackstone European Private Credit Fund SICAV. Uusi rahasto jatkaa S-Pankin menestyksekästä yhteistyötä suurimpien ja tunnetuimpien pääomamarkkinoilla toimivien rahastomanagerien kanssa.

”Private Credit -omaisuusluokka on sijoittajille tällä hetkellä houkutteleva vaihtoehto muihin korkosijoituksiin verrattuna. Erityisesti korkotason nousun myötä Private Credit voi tarjota houkuttelevia tuottoja kohtuullisella riskillä, sillä sijoitukset ovat pääasiallisesti vakuudellisia vaihtuvakorkoisia senior-lainoja. Tuomme Blackstonen kohderahaston saataville ensimmäisenä Suomessa, ja uskomme, että se tarjoaa sijoittajille tervetulleen mahdollisuuden hajauttaa sijoitussalkkujaan Private Credit -sijoituksiin”, S-Pankissa pääomasijoituksista vastaava salkunhoitaja Annika Henriksson kommentoi.

Pääomasijoitukset ovat perinteisesti olleet vain institutionaalisten sijoittajien saatavilla. ”Erikoissijoitusrahaston muotonsa ansiosta S-Pankin ECRED -rahasto mahdollistaa sijoittamisen listaamattomien yhtiöiden lainoihin myös muille sijoittajille kuukausittaisten rahastomerkintöjen ja alhaisemman minimimerkintäsumman ansiosta”, Henriksson avaa.

”On hienoa tehdä yhteistyötä S-Pankin kanssa, ja tuoda eurooppalainen Private Credit -sijoitustoimintamme soveltuvien sijoittajien saataville myös Suomessa. Private Credit -sijoitukset voivat potentiaalisesti tarjota sijoitussalkkuun tuottoja sekä suojaa tappioita vastaan, ja olemme ylpeitä Blackstonen menestyksekkäästä historiasta näiden mahdollistamisessa sijoittajille”, kertoo Blackstone Private Wealth Solutions -yhtiön EMEA-alueen johtaja Rashmi Madan.

Kohderahaston salkunhoidosta vastaa amerikkalainen varainhoitoyhtiö Blackstone. Blackstonella on lähes 40 vuoden kokemus vaihtoehtoisista sijoituksista ja yli 20 vuoden kokemus Private Credit -sijoituksista. Vuonna 2023 yhtiön varat ylittivät tuhannen miljardin dollarin rajan, mikä nosti yhtiön maailman suurimmaksi vaihtoehtoisten sijoitustuotteiden tarjoajaksi. Kohderahasto Blackstone European Private Credit Fund SICAV on lanseerattu lokakuussa 2022 ja sen koko oli tammikuussa 581 miljoonaa euroa.

Blackstone European Private Credit Fund SICAV -kohderahaston sijoituskohteena ovat suuret sekä menestyvät eurooppalaiset yhtiöt. Sijoitukset ovat vakuudellisia Senior-lainoja, jotka tarjoavat paremman suojan lainanantajalle. Lainojen vaihtuvat korot tarjoavat myös nykyisessä markkinassa korkeampaa tuottopotentiaalia. Rahasto hyötyy Blackstonen laaja-alaisesta ja vakiintuneesta sijoitusosaamisesta, jossa yhtiöllä on Euroopassa 17 vuoden kokemus.

S-Pankki European Private Credit Erikoissijoitusrahasto soveltuu ammattimaisille sekä kokeneille ja perehtyneille ei-ammattimaisille sijoittajille. Merkintöjä ja lunastuksia voi tehdä kuukausittain ja toimeksiantoja voi jättää omalle yhteyshenkilölle. Rahastoa hallinnoi S-Pankki-konserniin kuuluva S-Pankki Rahastoyhtiö Oy. Rahasto ei ole tarkoitettu sijoittajille Yhdysvalloissa.

Lisätietoja rahastosta:

Annika Henriksson, salkunhoitaja, pääomasijoitukset, p. 09 6134 6713, annika.henriksson@s-pankki.fi

Median yhteydenotot:

S-Pankin viestintä, p. 010 767 9300, viestinta@s-pankki.fi