Positiivinen luottotietorekisteri käyttöön huhtikuussa

25.3.2024

Positiivinen luottotietorekisteri kokoaa yhteen tiedot yksityishenkilöiden luotoista. Rekisteri otetaan käyttöön 1.4.2024.

Positiivinen luottotietorekisteri kokoaa yhteen paikkaan tiedot yksityishenkilöiden luotoista. Rekisteristä voi tarkistaa omien luottojen tietoja sekä asettaa vapaaehtoisen luottokiellon maksutta. Rekisterin tavoitteena on torjua kotitalouksien ylivelkaantumista parantamalla luotonantajien kykyä arvioida luotonhakijan luottokelpoisuutta sekä auttamalla yksityishenkilöitä hallitsemaan omaa talouttaan. Positiivinen luottotietorekisteri otetaan käyttöön 1.4.2024.

Miten positiivinen luottotietorekisteri toimii?

Käytännössä luotonantajat, kuten pankit, ilmoittavat tiedot myöntämistään luotoista sekä luotoissa tapahtuneista muutoksista rekisteriin. Kun yksityishenkilö hakee luottoa luotonantaja pyytää positiivisesta luottotietorekisteristä ajantasaiset tiedot rekisteriin ilmoitetuista luotonhakijan luotoista sekä hänen tuloistaan. Tietoja käytetään lopullisen luottopäätöksen tekemisen tukena. S-Pankissa tarkastelemme luotonmyönnössä aina myös hakijan taloudellista kokonaistilannetta ja arvioimme sitä suhteessa haettuun lainan määrään ja takaisinmaksuaikaan.

Rekisteriä ylläpitää Verohallinto. Voit tarkastaa omat tietosi 1.4.2024 alkaen kirjautumalla rekisterin sähköiseen asiointipalveluun verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Jos luottotietorekisterissä olevissa tiedoissa on puutteita tai epäselvyyksiä, olethan niiden osalta aina yhteydessä luoton myöntäjään. S-Pankin myöntämiin luottoihin liittyen voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme helpoiten lähettämällä viestin S-mobiilissa tai verkkopankissa.

Positiivisesta luottotietorekisteristä liikkeellä myös huijausviestejä

Rekisterin käyttöönotto on myös aktivoinut huijausviestien lähettäjiä. Huijausviesteissä on linkki, jota klikkaamalla päätyy huijaussivuille. Rekisteriin saadaan tiedot suoraan luotonantajilta, eli tietoja ei tarvitse missään tapauksessa antaa itse eikä viesteissä olevia linkkejä klikata.

Jos olet saanut tällaisen viestin, poista se välittömästi. Jos epäilet antaneesi tietojasi huijaussivustolle, ole yhteydessä verkkopankkitunnusten sulkupalveluun ja pyydä sulkemaan pankkitunnuksesi ja pankkikorttisi.

Lisää tietoa huijausviesteistä:
Positiiviseen luottotietorekisteriin liittyen Verohallinon verkkosivuilla