Varallisuudenhoidon ja rahastojen raportit vuodelta 2022 julkaistu

30.3.2023

S-Pankin hallinnoimien rahastojen sekä sijoitussalkkujen vastuullistyöstä ja sijoitustoiminnasta kertovat raportit vuodelta 2022 ovat ilmestyneet.

S-Pankki-rahastot osallistuivat 45 kotimaiseen ja 101 ulkomaiseen yhtiökokoukseen vuonna 2022. Rahastot kannattivat reilua neljääkymmentä osakkeenomistajien aloitetta, jotka oli
nostettu PRI:n (Principles for Responsible Investment) tai Climate Action 100+ -aloitteen
sivuille. Suoran yhtiövaikuttamisen kohteena oli yhdeksän yhtiötä vuonna 2022.

Kiinteistövarainhoidon puolella kaikkien kiinteistösijoitusten ensimmäinen yhteinen vastuullisuusohjelma valmistui vuonna 2021 ja viime vuonna ohjelman toimenpiteiden suorittaminen jatkui. Vuoden aikana kiinteistövarainhoidossa muun muassa parannettiin jätedatan seurantaa sekä aloitettiin uudiskohteiden työmaiden turvallisuuden seuranta.

Muun muassa nämä tiedot käyvät ilmi tänään julkistetuista sijoittamisen vastuullisuusraporteista vuodelta 2022. Raportit kertovat, miten vastuullisuus näkyi lukuina ja tekoina S-Pankin hallinnoimissa rahastoissa sekä kiinteistösalkuissa viime vuonna.

Rahastojen sijoitustoiminnan osalta lisätietoja tarjoaa puolestaan rahastojen vuosikertomus (PDF). Vuonna 2022 S-Pankki-rahastojen osuudenomistajien määrä kasvoi 21 000:lla noin 361 000:een. S-Pankki-rahastot keräsivät myös eniten nettomerkintöjä Suomen markkinoilla.

Kohokohtia vuodesta 2022

• S-Pankki-sijoitusrahastot ja -erikoissijoitusrahastot keräsivät nettomerkintöjä 255,1 miljoonaa euroa vuonna 2022
    • Hallinnoitava kiinteistövarallisuus 2,2 miljardia euroa
    • Kuuden Vastuullisuus Plus -rahaston rahastopääoma 1,0 miljardia euroa