S-Pankin osuus asuntolainojen markkinoista kasvanut

24.4.2023

Yhä useampi ottaa asuntolainansa S-Pankista. Hiljentyneistä asuntomarkkinoista huolimatta S-Pankki teki nopeinta kasvua asuntolainojen markkinaosuuksissa vuonna 2022. Muuttunut markkinatilanne saa asunnonomistajat ja -ostajat mietteliääksi, miten lainan takaisinmaksu turvataan parhaiten.

S-Pankin markkinaosuus asuntolainakannasta kasvoi vuoden lopussa 3,66 prosenttiin. Tämä tekee S-Pankista Suomen kuudenneksi suurimman asuntolainojen tarjoajan. Luvut selviävät Suomen Pankin tuoreesta tilastosta, joka kuvaa luottolaitosten markkinaosuuksia.

Koko vuonna 2022 rahoituslaitosten asuntolainataseet kasvoivat 1 538 miljoonaa euroa. S-Pankin osuus taseiden kasvusta oli 322 miljoonaa euroa eli 21 prosenttia.

Viime vuonna asuntomarkkinat hiljenivät korkotason noustua historiallisen matalilta tasoiltaan. Vuoden toisella puoliskolla asuntolainamarkkinat lähes pysähtyivät ja kasvoivat vain 59 miljoonaa euroa.

“Puolivuotisjaksoilla tarkasteltuna asuntolainataseen keskimääräinen kasvu on ollut 12 miljardia euroa, eli muutos oli merkittävä. Äkillisesti vaikeutuneesta tilanteesta huolimatta S-Pankki oli toisella vuosipuoliskolla markkinoiden nopein kasvaja 139 miljoonalla eurolla”, kertoo S-Pankin lainojen kehityspäällikkö Annemari Airaksinen.

Hidastuneet asuntomarkkinat tarjoavat tällä hetkellä hyviä mahdollisuuksia esimerkiksi ensiasunnon ostajille. Samaan aikaan muuttunut korkotilanne on saanut asuntolainalliset pohtimaan, miten oman maksukyvyn voi turvata.

”Asuntolaina on monen kymmenen vuoden sitoumus, ja kuten olemme nähneet, tilanteet voivat muuttua äkisti. Siksi on hyvä miettiä, miten lainan takaisinmaksun voi turvata parhaiten. Esimerkiksi lainaturvavakuutus, säästäminen pahan päivän varalle tai vaikkapa asuntolainan sitominen osittain kiinteään korkoon antaa mielenrauhaa takaisinmaksun vuosille”, Airaksinen sanoo.

Onko nyt oikea hetki ostaa ensiasunto tai vaikkapa mökki? Entä miten suomalaisten aikomukset hankkia uusi asunto ovat muuttuneet viime aikoina? Näitä teemoja pohditaan syvemmin S-Pankin webinaarissa 26.4. kello 16–17. Keskustelemassa ovat S-Pankin lainojen kehityspäällikkö Annemari Airaksinen, valmennuspäällikkö Emilia Simola sekä Suomen Kiinteistönvälittäjät ry:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. Ilmoittaudu ja lue lisää webinaarista täältä

Median yhteydenotot:

S-Pankin viestintä, viestinta@s-pankki.fi, p. 050 573 5855050 573 5855 (mediapuhelin)