Kysely kertoo: Suomalaiset kaipaavat pankilta tukea elämän käännekohdissa

16.5.2023

Pankilta kaivataan tukea ja yhteydenpitoa oman asunnon hankinnan ja läheisen poismenon yhteydessä, selviää S-Pankin teettämästä kyselytutkimuksesta. Suosituin kumppani raha-asioista keskustelemiseen on oma puoliso.

Kun elämässä tapahtuu isoja muutoksia, niin iloisia kuin surullisiakin, kaivataan pankilta tukea. S-Pankin teettämän kyselytutkimuksen mukaan 31 prosenttia suomalaisista toivoo pankilta tukea ja yhteydenpitoa, kun on asunnon hankinnan aika.

Asunnonosto on monivaiheinen prosessi ja iso taloudellinen päätös. On luonnollista, että sen yhteydessä pankin neuvoja kaivataan, toteaa S-Pankin valmennuspäällikkö Emilia Simola.

”Kokemukseni mukaan pankilta toivotaan nopeutta ja saavutettavuutta, kun asunnon oston aika on käsillä. Asiakkaan kannattaa olla yhteydessä pankkiin hyvissä ajoin, kun oma asunto alkaa olla ajankohtainen. Näin jää hyvin aikaa keskustella lainasta ja myös esimerkiksi siitä, miten toimitaan, kun rahoitus on neuvoteltu ja täydellinen asunto löytyy”, Simola sanoo.

Tukea kaivataan pankilta myös silloin, kun elämä koettelee. Vastaajista kolmasosa toivoo pankin tukea ja yhteydenpitoa, kun läheinen menehtyy ja kun koittaa taloudellisesti tiukka tilanne. Nämä ovat tilanteita, joita voi harvoin ennakoida ja joihin liittyy paitsi haastavia taloudellisia kysymyksiä myös suuria tunteita.

”Ikäviin uhkakuviin voi varautua ennakoimalla. Esimerkiksi läheisen äkillisen poismenon varalta kannattaa tarkistaa, että yhteisten pankkitilin käyttäjät ovat kaikki tilin omistajia. Taloudellisesti haastavien tilanteiden varalle suositellaan puskurirahaston säästämistä”, Simola vinkkaa.

Rahakysymykset ovat ajankohtaisia myös naimisiinmenon tai saman katon alle muuttaessa. Kuitenkin vain 4–5 prosenttia suomalaisista haluaa pankilta tukea ja yhteydenpitoa näiden elämänmuutosten yhteydessä.

”Pankilta saa neuvoja erilaisista ratkaisuista yhteisen talouden hoitoon, esimerkiksi yhteisen taloustilin perustamiseen”, kertoo Simola.

Kyselytutkimuksessa selvitettiin myös, keiden kanssa suomalaiset keskustelevat raha-asioistaan. Vastaajista puolet kertoi keskustelukumppaniksi oman puolison. Seuraavaksi eniten rahasta puhutaan ystävien ja omien vanhempien kanssa. Vastaajista 14 prosenttia pitää raha-asiat itsellään, eikä puhu niistä kenenkään kanssa.

Pankin asiantuntijoiden kanssa raha-asioista kertoi keskustelevansa 24 prosenttia vastaajista. Simola kiinnittää huomiota tulokseen, että 18–24-vuotiasta vain 9 prosenttia kertoo kääntyvänsä pankin puoleen keskustellakseen raha-asioista. Vastausten perusteella vain 20 prosenttia nuorista haluaa pankilta tukea opintojen aloittamisen yhteydessä, vaikka se on hetki, jolloin monella tapahtuu taloudellinen itsenäistyminen.

”Tuossa iässä nuori opettelee oman talouden ylläpitämistä, ja kysymyksiä on varmasti paljon. Pankilta saa tukea opintolainaan, päivittäisten raha-asioiden hoitoon ja säästämisen aloittamiseen”, Simola kannustaa.

Entä mitä suomalaiset arvostavat eniten pankin toiminnassa? Ylivoimaisesti tärkeimmäksi ominaisuudeksi nousee luotettavuus, joka oli 81 prosentille vastaajista tärkeää. Lähes 60 prosenttia vastaajista taas pitivät vaivattomuutta pankkiasioissa tärkeänä. Puolet vastaajista arvostaa pankin ammattitaitoisuutta. Kansainvälisyydellä oli merkitystä vain kahdelle prosentille vastaajista.

Tutkimuksen toteutti S-Pankin toimeksiannosta Kantar. Tutkimusaineisto kerättiin Kantarin internet-paneelissa 25.–30.11.2022. Tutkimukseen vastasi 1 018 suomalaista. Vastaajajoukko edustaa 18–79-vuotiasta väestöä.

Median yhteydenotot:
Emilia Simola, valmennuspäällikkö, S-Pankki, p. 010 765 8976010 765 8976, emilia.simola@s-pankki.fi

Lue lisää kyselyn tuloksista (pdf)