Saapuvat SEPA-pikasiirrot S-Pankin asiakkaiden käytössä

1.3.2022

S-Pankin asiakkaat voivat nyt vastaanottaa saapuvia maksuja SEPA-pikasiirtona. SEPA-pikasiirrot välittyvät saajalle kymmenessä sekunnissa vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä.

SEPA-pikasiirtopalvelu on nyt S-Pankin asiakkaiden käytössä saapuvien maksujen osalta. SEPA-pikasiirron käyttöönottaneiden pankkien on mahdollista lähettää maksu S-Pankkiin SEPA-pikasiirtona. Palvelun käyttö on S-Pankin asiakkaalle maksutonta eikä vaadi asiakkailta toimenpiteitä tai erillistä sopimusta.

SEPA-pikasiirron käyttöönoton myötä myös S-Pankin asiakkaille saapuvat MobilePay-kaverimaksut saapuvat vastaanottajalle heti eikä enää myöhemmin saman tai seuraavan pankkipäivän aikana.

Toistaiseksi S-Pankin asiakkaiden ei ole mahdollista lähettää maksuja SEPA-pikasiirtoina. Tavoitteena on, että lähtevien maksujen SEPA-pikasiirrot tulisivat S-Pankin asiakkaille mahdolliseksi kehitystyön edetessä vuonna 2023.

Mikä on SEPA-pikasiirto?

SEPA-pikasiirto on yhtenäisellä euromaksualueella (SEPA) käytössä oleva tapa siirtää varoja maksajalta maksunsaajalle lähes reaaliaikaisesti. SEPA-pikasiirrot välittyvät saajalle kymmenessä sekunnissa vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä, eikä palvelun käyttöä rajoita esimerkiksi viikonloput tai arkipyhät.

Pankit ottavat SEPA-pikasiirron käyttöön omalla aikataulullaan.