Siirry suoraan sisältöön

S-Pankin tunnistautumisessa järjestelmähäiriö kesällä – tilanne on korjattu ja kaikkiin asiakkaisiin, joita häiriö koski, on oltu yhteydessä

13.9.2022

S-Pankin verkkopankkitunnuksilla tunnistautumisessa esiintyi 20.4.-5.8.2022 järjestelmähäiriö, joka vaikutti rajattuun joukkoon asiakkaita. Häiriö on korjattu. S-Pankki on ollut yhteydessä verkkopankin viestillä tai kirjeitse kaikkiin asiakkaisiin, joita häiriö koski. Jos asiakkaaseen ei ole oltu yhteydessä, häiriö ei koskettanut häntä, eikä tapahtunut edellytä toimenpiteitä.

S-Pankin verkkopankkitunnuksilla tunnistautumisessa esiintyi 20.4.-5.8.2022 järjestelmähäiriö, joka koski noin muutaman sadan hengen suuruista joukkoa. Häiriön seurauksena rajatulla joukolla S-Pankin asiakkaita oli mahdollisuus tietyissä tilanteissa kirjautua toisen asiakkaan verkkopankkiin. Erittäin pienessä määrässä tapauksia järjestelmähäiriötä hyödynnettiin myös väärinkäytöksiin, kuten luvattomiin maksuihin ja kolmansien osapuolten verkkopalveluihin kirjautumiseen.

Häiriö johtui verkkopankin yksittäisen ohjelmistokomponentin virheellisestä toiminnasta. Häiriö korjattiin heti, kun se havaittiin. S-Pankin verkkopankkitunnuksilla tunnistautuminen on turvallista.  

”Pyydämme anteeksi tapahtunutta ja olemme syvästi pahoillamme. Otamme palveluidemme turvallisuuden erittäin vakavasti ja kehitämme jatkuvasti uusia tapoja suojata palveluitamme. Kyseessä on valitettavasti kilpajuoksu rikollisten kanssa, jotka pyrkivät koko ajan löytämään uusia haavoittuvuuksia palveluista”, S-Pankin digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava johtaja Carl-Edvard Holmberg sanoo.

S-Pankki on tehnyt poliisille tutkintapyynnön ja pyytänyt poliisia tutkimaan tapahtumien kulun ja sen, ovatko järjestelmähäiriötä hyväkseen käyttäneet syyllistyneet rikokseen. S-Pankki korvaa asiakkailleen kaikki häiriöstä johtuneet välittömät taloudelliset vahingot.

”Olemme olleet yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin, joita tilanne on koskettanut. Näihin asiakkaisiin olemme olleet yhteydessä verkkopankin viestillä tai kirjeitse. Lisäksi olemme tavoitelleet asiakkaita puhelimitse. Jos emme ole olleet tähän mennessä yhteydessä asiakkaaseen, häiriö ei koskettanut häntä, eikä tapahtunut edellytä toimenpiteitä.”

Lisätietoja:
S-Pankin viestintä, +358 50 573 5855, viestinta@s-pankki.fi

(Päivitys 13.9.2022: Täsmennetty ensimmäistä kappaletta. Päivitys 14.9.2022: Päivitetty tieto siitä, että asiakkaisiin, joita häiriö koski, on oltu yhteydessä).

Täytyykö minun tehdä jotakin tapahtuneen vuoksi?

Jos olemme olleet yhteydessä sinuun

Jos olemme olleet sinuun yhteydessä S-Pankin verkkopankissa viestitse tai kirjeitse, järjestelmähäiriö kosketti sinua. Löydät tarkemmat toimintaohjeet saamastasi viestistä.

Jos emme ole olleet yhteydessä sinuun

Jos emme ole olleet sinuun tähän mennessä yhteydessä S-Pankin verkkopankissa viestitse tai kirjeitse, häiriö ei koskettanut sinua. Häiriö ei edellytä sinulta toimenpiteitä.