Perintöriitojen määrä kääntyi kasvuun – moni kiista olisi vältettävissä

2.6.2022

Suomessa käydään joka vuosi yli tuhat riitaa perinnöistä. Vuonna 2021 riitojen määrä kääntyi selvään nousuun, kävi ilmi S-Pankki Privaten selvityksestä. Riitoja laitettiin vireille yli neljännes enemmän kuin vuotta aiemmin – jokainen niistä on liikaa.

Suomen käräjäoikeuksissa laitettiin vireille yhteensä 1 459 perintöasioihin liittyvää riitaa vuonna 2021. Määrä on 28 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin, jolloin laitettiin vireille 1 142 riitaa. Kiistojen kääntyminen kasvuun katkaisi vuodesta 2017 jatkuneen laskun lukumäärissä.

Private Banking -palveluita tarjoava S-Pankki Private selvitti, miten Suomessa riideltiin perinnöistä vuosina 2013–2021. Selvitys kattaa kaikki vireille tulleet perintöasioihin liittyvät riidat Suomen käräjäoikeuksissa.

”Toivon, ettei kukaan joutuisi tällaisten repivien riitojen keskelle. Pahimmillaan riitely voi kääntää sisarukset toisiaan vastaan ja hajottaa perheen useamman sukupolven ajaksi”, sanoo johtaja Veera Kosonen S-Pankista.

Kosonen vastaa S-Pankki Privaten varakkaille perheille suunnatusta Family Office -palvelusta sekä Wealth Planning -palveluista eli varallisuus- ja perintösuunnittelusta. Kososen tiimi auttaa asiakkaita varallisuus- ja perintösuunnitteluun liittyvissä kysymyksissä.

”Kiistat voivat velloa tuomioistuimissa vuosikausia ja kuormittaa kohtuuttoman paljon – niin henkisesti kuin taloudellisesti. Jokainen perintöriita on yksinkertaisesti liikaa.”

Kärhämä käynnistyy jo ennen perinnönjakoa

Vaikka riitojen määrä ponnahti ripeään kasvuun, viime vuoden kiistakertymä ei ole täysin poikkeuksellinen. Tarkastelujaksolla käräjäoikeuksissa käytiin vuosittain keskimäärin runsaat 1 500 perintöriitaa. Karkeasti arvioituna muutama prosentti kaikista kuolemantapauksista päätyy vuosittain riitelyyn tuomioistuimissa.

Suurin osa käräjäoikeuksissa vireille tulevista riidoista liittyy tapauksiin, joissa eripura on alkanut jo ennen varsinaista perinnönjakoa siten, että tuomioistuimen on määrättävä kuolinpesän selvittäjäksi ja jakajaksi ulkopuolinen henkilö. Tällaisten riitojen määrä nousi viime vuonna 30 prosenttia vuotta aiemmasta.

Johtaja Veera Kososen suosittelee olemaan liikkeellä hyvissä ajoin varallisuus- ja perintösuunnitteluun liittyvissä kysymyksissä. Harva haluaa jättää jälkipolville riitaisaa perintöä ja siksi aiheesta kannattaisi keskustella avoimemmin.

”Pysähdy hetkeksi ja tarkastele rauhassa omaa tilannettasi. Aihe on usein arkaluonteinen ja voi herättää monenlaisia kysymyksiä. Siksi aiheen käsittelyä monesti mieluummin lykkääkin sen sijaan, että ottaisi sen puheeksi. Jos oma tilanne yhtään pohdituttaa, kannattaa kääntyä perheenjäsenistä riippumattoman ja neutraalin ammattilaisten puoleen, joka voi tarkastella tilannetta ulkopuolisen silmin ja pystyy auttamaan monimutkaisemmissakin kokonaisuuksissa.”

Uusimpien tilastojen mukaan joka neljännellä suomalaisella kotitaloudella on nettovarallisuutta noin 260 000 euroa, ja kaikkein varakkaimpia ovat 65–74-vuotiaat.

”Fiksu ratkaisu on tehdä asiantuntijoiden avustuksella omalle perheelle pitkän aikajänteen varallisuussuunnitelma, jossa huomioidaan myös perintösuunnittelu. Suunnitelmia laadittaessa yhdistyvät asiantuntijoidemme laki-, vero- ja sijoitusosaaminen. Näin pyrimme varmistamaan, että perheenne varallisuus kasvaa ja kehittyy turvallisesti yli sukupolvien, tahtonne mukaan.”

Päivitys 8.6.2022: Riitamäärien muutosta vuosina 2019-2021 selittävät muun muassa viranomaisten tilastointijärjestelmissä ja -käytännöissä tapahtuneet muutokset.

Lisätiedot:
Veera Kosonen, johtaja, Family Office & Wealth Planning, puh. 040 505 0435, veera.kosonen@s-pankki.fi

S-Pankki-webinaari – Hallaa vai helteitä? (14.6.2022 klo 16-17)

Kylmä pohjoistuuli on keväällä puhaltanut sekä markkinoille että maailmalle yleisemminkin, mutta varovaisuuden avulla sijoitussalkkumme ovat luovineet hyvin tuulten keskellä. Millaista sijoitussäätä kesäksi on luvassa? Ovatko osakemarkkinat rauhoittumassa, saako koroista tuottoa vai jatkuuko vaihtoehtoisten sijoitusten voittokulku?

Tervetuloa suoraan lähetykseen, jossa S-Pankin päästrategi Lippo Suominen, korkosijoitusjohtaja Jouni Salmenkivi sekä valtakirjasalkuista vastaava Johannes Hyytiäinen vetävät yhteen kevään tapahtumat markkinoilla ja kertovat, missä tunnelmissa kesään suunnataan.

Suora lähetys järjestetään tiistaina 14.6.2022 klo 16–17.

Ilmoittaudu webinaariin tästä maanantaihin 13.6. mennessä