Uniikkeja koteja Sibelius-Akatemian entisiin tiloihin Helsingin Töölöön

16.8.2021

S-Pankin asuntorahaston omistamaan rakennukseen Helsingin Töölössä valmistuu 80 korkeatasoista vuokra-asuntoa. Ennen asuinkäyttöön muuntamistaan vuonna 1931 rakennetussa kiinteistössä toimi Taideyliopiston Sibelius-Akatemia.

Tutustu Helsingin Sinfoniaan

Rauhalliselle seudulle Helsingin Töölönlahden tuntumaan valmistuu marraskuussa 80 ainutlaatuista vuokra-asuntoa. Taloyhtiö As Oy Helsingin Sinfonian omistaa S-Pankin tytäryhtiön FIM Varainhoito Oy:n hallinnoima asuntorahasto.

”Olen tyytyväinen, että voimme osaltamme helpottaa Helsinkiä vaivaavaa pulaa vuokrakodeista. Tuomme markkinoille erittäin korkealaatuisia ja tilavia asuntoja Helsingin paraatipaikoilta. Ylimpien kerrosten ikkunoista avautuvat merinäköalat Töölönlahdelle sekä kaupungin kattojen yli Suomenlinnan suuntaan”, rahastonhoitaja Juho Santaharju sanoo.

Asunnot sijaitsevat vuonna 1931 valmistuneessa rakennuksessa, jolla on kiinnostava historia. Rakennuksen on suunnitellut tunnistettavasta tyylistään tunnettu arkkitehti Väinö Vähäkallio. Vähäkallion kynästä ovat lähtöisin esimerkiksi Helsingissä sijaitsevat Suomen ensimmäinen uimahalli Yrjönkadulla, Elannon pääkonttori ja Kallion lukio.

Alun perin rakennus valmistui teollisuuden, käsityön ja maatalouden ammatinharjoittajia jatkokouluttaneen Ammatinedistämislaitoksen käyttöön. Rakennushistoriaselvityksen mukaan Vähäkallion luomus yhdisteli tyylillisesti raskasta klassismia, rationalismia ja art decoa, ja valmistuessaan rakennusta moitittiin jopa ”liian komeaksi”. Julkisivultaan rakennus toimii muistumana paikalla aikoinaan sijanneista punatiilitehtaista.

Vuonna 1981 osoitteessa Töölönkatu 28 sijaitseva rakennus peruskorjattiin. Tiloihin muutti Sibelius-Akatemia, joka on nykyään osa Taideyliopistoa. Tarjottuaan ylintä musiikin opetusta rakennuksessa vuosikymmenten ajan Sibelius-Akatemia muutti uusiin tiloihin Pohjoiselle Rautatiekadulle vuoden 2019 lopussa.

Vuonna 2017 kiinteistön osti FIM Asuntotuotto Erikoissijoitusrahasto ja rakennusta alettiin muuntaa asumiskäyttöön tammikuussa 2020. Alkuperäinen rakennus peruskorjattiin ja muunnettiin asuinkäyttöön. Lisäksi sen yhteyteen rakennettiin 6-kerroksinen uudisosa, jonka asunnot varustettiin parvekkeilla ja jonka ylimmästä kerroksesta löytyy kattoterassi.

”Kyseessä on näyttävä suojeltu rakennus, joka sijaitsee valtakunnallisesti merkittävässä kulttuuriympäristössä. Rakennuksen muuntamisessa asunnoiksi kiinnitettiin erityistä huomiota rakennuksen historialliseen arvoon ja hankkeen suunnittelu tehtiin tiiviissä yhteistyössä Museoviraston ja rakennusvalvonnan viranomaisten kanssa”, Matti Heikkinen arkkitehtitoimisto A-Konsulteista kertoo.

Asuntojen materiaalivalinnoista vastasi sisustusarkkitehti Katri Koski.

As Oy Helsingin Sinfonian asuntojen koot vaihtelevat yksiöistä aina erittäin tilaviin perheasuntoihin. Suurimmat asunnot ovat 204- ja 193-neliömetrisiä ja osa asunnoista on kaksikerroksisia. Asuntojen vuokraus käynnistyi 16.8. ja niiden vuokraamisesta vastaavat Qvadrat sekä Newsecin Kodisto-asuntovuokrauspalvelu.

Lisätietoja asunnoista ja rakennuksesta löydät osoitteesta helsinginsinfonia.fi.

Lisätietoja:
Juho Santaharju, rahastonhoitaja, FIM Asuntotuotto Erikoissijoitusrahasto, p. 040 769 2252, juho.santaharju@fim.com