Lähetämme matkapuhelimeesi tekstiviestinä vahvistuskoodin esimerkiksi silloin, kun vahvistat maksuja verkkopankissa tai verkkokaupoissa tunnuslukutaulukon avulla. Vahvistuskoodi saapuu tekstiviestinä ja annetaan verkkopankissa silloin, kun verkkopankki sitä pyytää. Tekstiviestivahvistusta ei tarvita välttämättä joka kerta. Esimerkiksi verkkopankkiin kirjautuessa vahvistuskoodia ei tarvita jokaisella kirjautumisella. Muuten tunnuslukutaulukon käyttö jatkuu kuten tähänkin asti. Tekstiviestivahvistusta ei tarvita S-mobiililla tunnistautuessa.
Matkapuhelimeen lähetettävä vahvistuskoodi lisää maksamisen ja pankkiasioinnin turvallisuutta, sillä käyttäjätunnuksen, salasanan ja tunnuslukutaulukon lisäksi tarvitaan myös hallussasi oleva fyysinen laite – eli matkapuhelin tai muu laite, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä. Älypuhelin ei siis ole välttämätön pankkiasioiden hoitamiseen S-Pankissa.
Haluaisitko kirjautua ilman tunnuslukutaulukkoa, käyttäjätunnusta, salasanaa ja tekstiviestivahvistusta?
Lataamalla puhelimeesi maksuttoman S-mobiili-sovelluksen voit vahvistaa maksuja ja kirjautua pankkitunnuksia vaativiin palveluihin sormenjäljellä, itse valitulla tunnusluvulla tai Face ID:llä niillä iOS-puhelimilla, joissa on kasvojentunnistus-toiminto.
S-Pankin ja S-ryhmän palvelut yhdistävällä S-mobiililla on jo yli miljoonaa käyttäjää. S-Pankki ei ota käyttöön erillistä tunnuslukulaitetta.
Varo pankkitietojen kalastelijoita
Muistathan, että S-Pankki ei koskaan kysy asiakkaidensa verkkopankkitunnuksia tai muita pankkitietoja sähköpostitse tai soittamalla asiakkaalle. Verkkopankkiin kannattaa aina kirjautua S-mobiili-sovelluksella tai kirjoittamalla itse selaimen osoiteriville S-Pankin sivujen osoite eli www.s-pankki.fi. Tekstiviestivahvistuksen lähettäjänä on SPankki ja allekirjoittajana aina S-Pankki. Lähettäjän numero ei ole näkyvissä.
Lisätietoa huijausviesteistä löydät Turvallinen pankkiasiointi -sivulta.