S-Pankin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2021: Vahva tulos ja kirkastuneet näkymät

29.7.2021

S-Pankin tuotot ja tulos kasvoivat selvästi vuoden alkupuoliskolla, ja huhti-kesäkuun tulos lähes kolminkertaistui vuodentakaisesta. Hyvän tuloskehityksen arvioidaan jatkuvan.

S-Pankki-konsernin tuotot ja tulos kasvoivat selvästi tammi-kesäkuussa 2021. Useiden keskeisten tuotteiden, kuten asuntolainojen ja rahastojen, kysyntä oli voimakasta. Koronatilanteen helpottaminen kesää lähestyttäessä vauhditti muun muassa maksukorttien käyttöä.

S-Pankin tuotot kasvoivat tammi-kesäkuussa 12,4 prosenttia edellisvuodesta 90,6 miljoonaan euroon (80,6) ja etenkin nettopalkkiotuotot kasvoivat merkittävästi. Tuloksen kasvuun vaikutti positiivisesti odotettavissa olevien ja toteutuneiden luottotappioiden lasku vuodentakaiseen verrattuna.

Ensimmäisen vuosipuoliskon liikevoitto oli 14,2 miljoonaa euroa, kun se oli edellisvuonna 6,6 miljoonaa euroa. Toisella vuosineljänneksellä liikevoitto lähes kolminkertaistui vuodentakaisesta 7,7 miljoonaan euroon (2,7). S-Pankki arvioi hyvän tuloskehityksen jatkuvan jälkimmäisellä vuosipuoliskolla ja vuoden 2021 liikevoiton ylittävän edellisvuoden tason.

Asuntolainaus ja rahastojen suosio kovassa kasvussa

S-Pankki tarjoaa tilin, kortin ja verkkopankkitunnukset kuukausimaksutta S-ryhmän asiakasomistajille ja yli puolet suomalaisista lukeutuu S-Pankin 3,1 miljoonan asiakkaan joukkoon.

”S-Pankista on kasvanut merkittävä täyden palvelun pankki. Olen iloinen, että yhä useampi suomalainen on hoksannut meidän olevan reilu ja ammattimainen kumppani asuntokaupoilla ja rahastosijoittamisessa”, S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula sanoo.

Viimeisimpien saatavilla olevien tietojen mukaan S-Pankin osuus rahalaitosten asuntolainataseiden kasvusta edelliseltä 12 kuukaudelta oli toukokuussa 11,8 prosenttia (14,2). Koko markkinoihin verrattuna asuntolainakannan kasvu oli 4,0-kertaista samalla ajanjaksolla.

”Asuntolainojemme kysyttiin selvästi vuodentakaista enemmän ja myynti kasvoi vahvasti. Myös vapaa-ajan asuntoja varten otettujen lainojen kysyntä voimistui selvästi”, Ylihurula sanoo.

Myös rahastosijoittamisen kasvu oli väkevää. Tammi-kesäkuussa S-Pankki- ja FIM-rahastoihin tehtiin nettomerkintöjä 179,4 miljoonan euron (-41,0) edestä. Merkintöjen kehitys oli vahvempaa kuin markkinoilla keskimäärin, ja S-Pankki- ja FIM-rahastojen osuudenomistajien määrä nousi 309 000:een.

”Huippusuositusta Säästäjä-palvelustamme löytyvien rahastojen avulla kaikki asiakkaamme voivat hyötyä samojen sijoitusammattilaistemme osaamisesta, jota tarjoamme myös institutionaalisille sijoittajille ja Private Banking -asiakkaille”, Ylihurula sanoo.

Kesäkuun lopussa SOK ja S-ryhmän alueosuuskaupat kertoivat ostavansa LähiTapiola-ryhmän ja Työeläkevakuutusyhtiö Elon osuudet S-Pankista.

”Aiomme työskennellä jatkossa entistä tiiviimmin yhdessä S-ryhmässä ja kehittää yhä parempia palveluita asiakasomistajille.”

S-Pankin tunnuslukuja 4–6/2021 4–6/2020 Muutos, % 1–6/2021 1–6/2020 Muutos, %
tuotot yhteensä, M€ 45,4 40,3 12,5 90,6 80,6 12,4
  korkokate, M€ 22,7 22,3 1,6 44,1 44,8 -1,7
  nettopalkkiotuotot, M€ 19,8 14,4 37,1 37,6 29,8 26,1