FIM osa S-Pankkia jo kahdeksan vuotta

7.5.2021

Toukokuussa tulee kuluneeksi kahdeksan vuotta siitä, kun S-Pankki kertoi ostavansa enemmistön suomalaisen sijoitusmaailman edelläkävijästä FIMistä. Vuosien varrella kaksikko on hitsautunut yhteen ja tuonut monia uusia palveluita suomalaisille sijoittajille.

Suomalaisessa sijoitusmaailmassa käännettiin uusi lehti 28. toukokuuta 2013, kun S-Pankki tiedotti ostavansa enemmistön vuonna 1987 perustetusta FIMistä.

Yrityskaupasta julkaistussa tiedotteessa S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula korosti FIMin ja S-Pankin jakavan yhteisen arvopohjan. Molemmat yhtiöt ovat “vastuullisia, suomalaisia ja tuottavat aktiivisesti etua asiakkailleen”.

FIMiltä siirtyneet ja vuosien saatossa joukkoihin liittyneet salkunhoitajat, yksityispankkiirit ja muut sijoitusalan ammattilaiset muodostavat nykyään S-Pankin Varallisuudenhoitoliiketoiminnan.  Maaliskuun lopussa liiketoiminta hallinnoi 11,5 miljardin euron asiakasvarallisuutta, jossa oli kasvua 41,9 prosenttia vuodentakaisesta.

"Samat arvot ohjaavat toimintaamme myös tänään. Olen iloinen siitä, millainen tukijalka Varallisuudenhoitoliiketoiminnasta on muodostunut meille samalla, kun S-Pankista on kasvanut täyden palvelun pankki asiakasomistajille”, Ylihurula sanoo.

Varallisuudenhoitoliiketoiminta tarjoaa S-Pankki-brändin alla säästämisen ja sijoittamisen palveluita kuluttaja-asiakkaille. FIM-brändin alla se tarjoaa puolestaan Private Banking -palveluita sekä palveluita institutionaalisille sijoittajille.

Yhdistettyään voimansa S-Pankki ja FIM ovat tuoneet suomalaisten sijoittajien käyttöön on useita uraauurtavia palveluita.

Bonus rahastoon -palvelu (2013) ja Suomen ensimmäinen mikrosäästämisen palvelu Säästäjä (2018) ovat innostaneet suomalaisia sijoittamaan. Suomen ensimmäinen vihreiden joukkolainojen rahasto FIM IG Green ESG (2018), vaikuttavuussijoittamisen pioneerin Epiquksen osto (2019) ja lukuisat muut satsaukset vastuulliseen sijoittamiseen ovat puolestaan vankistaneet S-Pankin asemaa suomalaisten mielestä vastuullisimpana pankkina.

Kesällä 2020 S-Pankki taas kertoi ostavansa vakuutuskonserni Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut. Samalla se nousi yhdeksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista.

"Varallisuudenhoitoliiketoimintamme on järjestetty siten, että kaikki asiakkaamme hyötyvät rahastojen välityksellä sijoitusammattilaistemme osaamisesta, jota tarjoamme institutionaalisille sijoittajille ja Private Banking -asiakkaille. Olen iloinen saadessani luotsata liiketoimintaa kohti seuraavia kappaleita”, Varallisuudenhoitoliiketoiminnasta vastaava varatoimitusjohtaja ja toimitusjohtajan sijainen Hanna Porkka S-Pankista kertoo.