S-Pankilla, kuten muillakin pankeilla, on velvollisuus tuntea ja tunnistaa asiakkaansa. Vanhat asiakirjat ovat voineet hankaloittaa luotettavaa tunnistamista muun muassa vanhojen kuvien takia. Kuvallisia Kela-kortteja ei ole myönnetty enää vuoden 2008 jälkeen ja vanhimmat pahviset ajokortit ovat kymmeniä vuosia vanhoja.
Luopumalla näiden vanhojen asiakirjojen, kuten pahvisen ajokortin tai kuvallisen Kela-kortin käytöstä parannamme asiakkaidemme pankkiasioinnin turvallisuutta.
Henkilöllisyystodistuksena S-Pankin toimipaikoissa hyväksytään 1.1.2021 lähtien seuraavat suomalaisen viranomaisen myöntämät asiakirjat:
- henkilökortti
- Henkilökorteista hyväksytään myös alaikäisen henkilökortti ja ulkomaalaisen henkilökortti.
- Väliaikaisella henkilökortilla ei voi avata uutta asiakkuutta tai uusia palveluita.
- passi
- Lisäksi 1.10.1990 jälkeen myönnetyllä ajokortilla voi nostaa käteistä.
Muiden valtioiden viranomaisten myöntämistä tunnistusasiakirjoista hyväksytään:
- ETA-alueen, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä matkustusasiakirjana toimiva henkilökortti
- passi
Vain voimassa olevia asiakirjoja voi käyttää pankkiasiointiin.
Voit tunnistautua myös S-mobiililla hoitaessasi pankkiasioita asiakaspalvelupisteissämme tai puhelimitse asiakaspalvelumme kanssa. Sähköiseen tunnistautumiseen esimerkiksi S-mobiiliin tai verkkopankkiin ei tule muutoksia.
Muutos koskee myös käteisen nostamista ja tallettamista S-ryhmän toimipaikkojen kassoilla. Nostaminen onnistuu jatkossakin ajokortilla, mutta tallettamiseen tarvitset voimassaolevan passin tai henkilökortin. S-mobiilin tunnistamisen avulla ei voi tunnistautua kassoilla asioidessa.
Henkilökorttia tai passia voi hakea poliisin sähköisessä asiointipalvelussa tai lupapalvelupisteessä. Lisätietoa henkilökortin ja passin hakemisesta löytyy poliisin sivuilta. Jos sinulla ei ole henkilökorttia tai passia ja tarvitset taloudellista tukea sen hankkimiseen, voit lukea lisätietoja Kelan sivuilta.