S-Pankki paransi tulostaan

9.2.2016

S-Pankki-konsernin vuoden 2015 liiketulos oli 16,6 miljoonaa euroa ja vakavaraisuusaste 15,4 prosenttia. Vuotta 2015 väritti vahva panostus digitaalisten palveluiden kehittämiseen – tavoitteena on tarjota Suomen paras digitaalinen pankkipalvelukokemus. Myös pankin organisaatio uudistettiin viime vuoden aikana tukemaan tätä tavoitetta.

– Saavutimme haastavassa markkinatilanteessa hyvän tuloksen. Teimme viime vuoden aikana paljon taustatöitä, kuten järjestelmien yhdistämistä fuusion jäljiltä, ja uudistimme organisaatiomme vastaamaan digitalisaation haasteisiin. Nyt S-Pankki alkaa olla iskukunnossa, kertoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.

Vuoden 2015 lopussa S-Pankilla oli yli 2,8 miljoonaa asiakasta, joilla oli käytössään noin 1,8 miljoonaa S-Pankin kansainvälistä maksukorttia. Noin 1,6 miljoonalla asiakkaalla oli verkkopankin käytön ja mobiiliasioinnin mahdollistavat pankkitunnukset. S-mobiili oli vuoden 2015 loppuun mennessä ladattu yli 600 000 puhelimeen tai tablettiin.

S-Pankin talletuskanta oli vuoden päättyessä 4 112 miljoonaa euroa ja antolainauskanta 2 831 miljoonaa euroa.

Rahastosäästäminen vauhdikkaassa kasvussa

S-Pankki-konsernin varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. Säästämisen ja sijoittamisen palvelumallia uudistettiin vuoden 2015 aikana siten, että S-Pankki palvelee asiakkaita, joiden sijoitettava varallisuus on alle 100 000 euroa ja FIM puolestaan niitä, joiden sijoitusvarallisuus on yli 100 000 euroa.

FIMin rahasto-osuuden omistajien määrä nousi vuoden 2015 loppuun mennessä yli 200 000:een. Kasvua vauhditti mahdollisuus siirtää S-ryhmässä tehdyistä ostoksista maksettava Bonus säästöön rahastoon, mikä on ollut yksi S-Pankin toivotuimpia palveluita. FIMin hallinnoitavat varat olivat vuoden 2015 lopussa 6 012 miljoonaa euroa. FIM Varainhoito hallinnoi FIM- ja LähiTapiola-rahastoja.

S-Pankki helppouttaa arjen

S-Pankki panostaa digitaalisiin palveluihin. Kyse on sekä puhtaasti pankkiasiointiin liittyvistä digitaalisista palveluista että pankin ja S-ryhmän muut palvelut yhdistävistä uusista innovaatioista.

S-Pankki tulee tämän vuoden aikana helpottamaan pankkiasioinnin siirtämistä toisesta pankista S-Pankkiin. S-Pankki tulee myös yksinkertaistamaan tunnistautumista sekä pankin omissa digitaalisissa palveluissa että muiden toimijoiden palveluissa, joissa käyttäjän henkilöllisyys varmennetaan pankkitunnusten avulla.

– S-Pankin asiakkaiden arki helpottuu lähitulevaisuudessa myös maksamisen saralla, kun otamme käyttöön mobiilimaksamisen, jossa maksukortti on viety puhelimeen. Maksamista helpottaa myös tuleva palvelumme, joka mahdollistaa reaaliaikaiset rahansiirrot asiakkaiden välillä puhelinnumeroon perustuen, kertoo Ylihurula.

S-Pankin digitaalisten palveluiden keihäänkärkenä toimii kansainvälisesti palkittu, kaupan ja pankin asiakkuuden nerokkaasti yhdistävä S-mobiili. Uusien palveluiden käyttöönottaminen on asiakkaille helppoa, sillä yli puolet suomalaisista on jo S-Pankin asiakkaina, ja heillä on käytössään 1,8 miljoonaa helpon maksamisen mahdollistavaa S-Etukortti Visa -maksukorttia.

– Pankkipalveluiden lisäksi tuomme tarjolle kokonaan uudenlaisia digitaalisia palveluita, joissa S-ryhmän kattavat palvelut yhdistyvät S-Pankin tarjoamaan helppoon tunnistautumiseen ja maksamiseen. Se on todellista helppouttamista, sillä näistä asioista se ihmisten arkikin koostuu. Tästä ensimmäinen maistiainen on valmistumassa ihan lähiviikkoina, Ylihurula lupaa.

S-Pankki numeroina 31.12.2015

2,8 miljoonaa asiakasta

1,8 miljoonaa kansainvälistä maksukorttia

1,6 miljoonaa kappaletta verkkopankkitunnuksia