S-Pankki teki alkuvuonna kelpo tuloksen

13.8.2015

S-Pankki-konsernin liiketulos alkuvuodelta oli 12,2 miljoonaa euroa ja vakavaraisuus 14,3 prosenttia. Asioinnin helppouteen panostavan pankin erityiset onnistumiset alkuvuonna olivat ns. bonus-rahastojen saama suosio ja S-mobiilin käyttäjämäärän positiivinen kehitys.

S-Pankilla oli kesäkuun lopussa vajaat 2,8 miljoonaa asiakasta, ja heillä oli käytössään 1,7 miljoonaa S-Pankin kansainvälistä maksukorttia. Verkkopankin käytön ja mobiiliasioinnin mahdollistavat pankkitunnukset olivat käytössä noin 1,6 miljoonalla asiakkaalla. S-Pankin talletuskanta oli kesäkuun lopussa 4 088,0 miljoonaa euroa ja antolainaus 2 717,6 miljoonaa euroa.

S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula on erittäin tyytyväinen S-Pankin alkuvuoden kehitykseen, sekä tuloksen että pankin saaman positiivisen palautteen osalta. Panostukset helppouteen alkavat kantaa hedelmää – esimerkiksi tämän kevään aikana S-mobiili ja S-Etukortti Visan lähimaksuominaisuus voittivat kansainvälisen Contactless & Mobile Awards -kilpailun asiakasuskollisuus-sarjan ja asiakkaat valitsivat S-Pankin luotonvalvonnan asiakaspalvelun maan parhaaksi asiakaspalvelukeskukseksi.

- Hyvä liiketulos mahdollistaa sen, että voimme jatkossakin panostaa digitaalisten palveluiden kehittämiseen, Ylihurula kertoo.

Pankkiasiointi siirtyy mobiiliin

Pankkiasioiden hoitaminen mobiililla yleistyy kovaa vauhtia. S-Pankin asiakkaat ovat ottaneet kaupan ja pankin asiakkuuden yhdistävän S-mobiilin omakseen, ja kesäkuusta lähtien asiakkaat ovat käyttäneet useammin mobiilipankkia kuin perinteistä verkkopankkia pankkiasioidensa hoitamiseen. ”Suomen etuisin luuri” oli kesäkuun loppuun mennessä ladattu 450 000 puhelimeen ja tablettiin.

Rahastosäästämistä koko kansalle

S-Pankki-konsernin varainhoitopalveluista vastaavan FIMin hallinnoitavat varat (AuM) olivat kesäkuun lopussa 6 193,9 miljoonaa euroa. Tästä rahastopääomaa oli 5 430,5 miljoonaa euroa.

Laajan suosion saanut mahdollisuus siirtää S-ryhmässä tehdyistä ostoksista maksettava Bonus säästöön rahastoon siivitti rahasto-osuudenomistajien määrän ennennäkemättömään kasvuun. Kesäkuun lopussa FIMin hallinnoimien rahastojen osuudenomistajien määrä oli lähes 200 000.

S-Pankki-konserni numeroina 30.6.2015

• 2,8 miljoonaa asiakasta
  • 1,7 miljoonaa maksukorttia
  • 1,6 miljoonaa pankkitunnusta
  • 4 088,0 miljoonaa euroa talletuksia
  • 2 717,6 miljoonaa euroa myönnettyjä luottoja
  • 6 193,9 miljoonaa euroa hallinnoitavia varoja*
  • 200 000 rahasto-osuudenomistajaa
  • 12,2 miljoonan liiketulos
  • 14,3 prosentin vakavaraisuusaste
  • 4 711,3 miljoonan euron tase

*FIM Varainhoito hallinnoi FIM- ja LähiTapiola-rahastoja

Lue S-Pankin osavuosikatsaus 1.1.–30.6.2015

Lisätietoa:

Pekka Ylihurula, S-Pankki Oy, puh 010 76 82100, pekka.ylihurula@s-pankki.fi

S-Pankki on S-ryhmän ja LähiTapiola-ryhmän omistama suomalainen kauppapankki, jolla on noin 2,8 miljoonaa asiakasta. Se tarjoaa asiakkailleen palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki palvelee asiakkaitaan päivittäisissä raha-asioissa lähes 800:ssa S-ryhmän ja LähiTapiola-ryhmän toimipaikassa kautta maan. Isommissa elämän käänteissä, kuten asunnon rahoittamisessa tai sijoituspäätösten tekemisessä apuna ovat lähes 100 S-Pankkiiria. Lisäksi S-Pankki palvelee verkkopankissa, mobiilissa ja puhelinpalvelussa. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän ja LähiTapiola-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus.