Laskujen maksaminen verkossa lisää suosiotaan

7.6.2012

Verkkomaksamisen suosio jatkaa edelleen kasvuaan, osoittaa Finanssialan Keskusliiton keväällä 2012 julkaisema kyselytutkimus. Tämä trendi on huomattavissa myös S-Pankin sähköisten palveluiden käyttäjien määrän lisääntymisessä: miljoonan pankkitunnuksen raja meni rikki elokuussa 2011 ja tällä hetkellä pankkitunnuksia on jo 1 100 000.

Finanssialan Keskusliiton koostaman raportin Säästäminen, luotonkäyttö ja maksutavat mukaan peräti 81 prosenttia suomalaisista maksaa laskunsa verkkopankissa.

Suosituinta verkossa maksaminen on 18–44-vuotiaiden keskuudessa – heistä lähes kaikki ilmoittaa maksavansa laskunsa pääasiallisesti verkossa.

Myös iäkkäämmät, 65–74-vuotiaat, maksavat yhä useammin laskunsa verkkopankissa. Tällä hetkellä lähes puolet heistä kertoo maksavansa laskunsa sähköisesti.

S-Pankin verkkopankin aktiivisten käyttäjien määrä kasvaa jatkuvasti ja tunnistautuminen tehdään yhä useammin S-Pankin pankkitunnuksia käyttäen.

E-lasku kiinnostaa kuluttajia

E-lasku kiinnostaa tutkimuksen mukaan kuluttajia aiempaa enemmän. Kuluttajien tekemien
e-laskun vastaanottoilmoitusten määrä oli vuoden 2011 lopussa 47 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Aktiivisimmin e-laskuja käyttää 35–39-vuotiaat, joista tällä hetkellä jo 40 prosenttia käyttää e-laskupalveluita.

S-Pankki lanseerasi e-laskupalvelun verkkopankissaan alkuvuodesta 2012. Laskuttajia palvelussa on tällä hetkellä lähes 300 ja uusien laskuttajien hankkimisen eteen tehdään jatkuvasti ahkerasti töitä.

E-laskun voi tilata suoraan verkkopankkiin ja maksaminen onnistuu parilla klikkauksella. Maksun voi myös automatisoida.

Finanssialan Keskusliiton tekemä raportti on luettavissa kokonaisuudessaan liiton sivuilla

Tutkimusta varten haastateltiin tammi-helmikuussa 2 393 15–74-vuotiasta mannersuomalaista. Haastattelut suoritti Finanssialan Keskusliiton toimeksiannosta IROResearch Oy.