S-Pankki osti 200 miljoonan euron luottokannan Citibankilta

18.12.2009

S-ryhmään kuuluva S-Pankki Oy ja Citibank International PLC allekirjoittivat 18. joulukuuta kauppakirjan, jonka mukaan Citibankin yksityisasiakkaille suunnattu luottoliiketoiminta Suomessa siirtyy S-Pankkiin vuoden 2010 helmikuussa. S-Pankkiin siirtyy noin 200 miljoonan euron suuruinen luottokanta, 23 000 luottoasiakkuutta sekä 31 luottoliiketoimintaa hoitanutta työntekijää.

”Kulutusluottokannan kasvattaminen on yksi kauppapankin keskeisiä liiketoiminnallisia tavoitteita. Citin päätös keskittyä Suomessa yritysasiakkuuksiin avasi meille mahdollisuuden nopeuttaa kasvua tällä saralla”, sanoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.

Ylihurulan mukaan Citibankille on muodostunut viiden viimeisen vuoden aikana Suomen mittakaavassa huomattava luottokanta, joka on rakenteeltaan samantyylinen S-Pankin omaan kantaan verrattuna. Kaupan myötä S-Pankin kulutusluottokanta kasvaa noin 270 miljoonaan euroon.

”Kaupalla on positiivinen vaikutus S-Pankin tulokseen jo vuodesta 2010 alkaen”, sanoo Ylihurula.

Ylihurulan mukaan siirtyminen S-Pankkiin ei vaadi toimenpiteitä Citibankin asiakkailta.

Citibankin työntekijät siirtyvät S-Pankkiin vanhoina työntekijöinä.

Kaupan toteutuminen vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän. S-Pankki ja Citibank eivät julkista kaupan ehtoja ja hintaa.

Citi keskittyy Suomessa yritysasiakkuuksiin

Citi on tehnyt syksyn aikana kaksi vastaavaa kauppaa Länsi-Euroopassa. Uuden strategiansa mukaisesti Citi keskittyy jatkossa Euroopassa ydinliiketoimintaansa, Citicorpiin. Kauppa ei vaikuta Citin yritysasiakasliiketoimintaan Suomessa.

Suomen maajohtaja Kari Laukkanen on tyytyväinen, että luottoliiketoiminta siirtyy juuri
S-Pankkiin.

"Uskon, että lopputulos on positiivinen sekä S-Pankkiin siirtyvien asiakkaiden että työntekijöiden kannalta", Laukkanen sanoo.

Lisätietoa:

S-ryhmään kuuluva S-Pankki on suomalainen kauppapankki, jolla on 2,1 miljoonaa
asiakasta. S-Pankki tarjoaa asiakkailleen säästämiseen, maksamiseen sekä hankintojen rahoittamiseen liittyviä palveluja. S-Pankki palvelee asiakkaitaan noin 1 000 S-ryhmän toimipaikassa ympäri Suomen sekä verkkopankin ja S-Asiakaspalvelun kautta. S-Pankin palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän osuuskauppojen asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuutta kuvaava Avainlippu-tunnus.

Citi on globaali finanssialan yritys, jolla on noin 200 miljoonaa asiakkuutta, ja liiketoimintaa yli 140 maassa. Citicorpin ja Citi Holdingsin kautta Citi tarjoaa laajan valikoiman pankki- ja rahoituspalveluita ja -tuotteita niin henkilöasiakkaille, yrityksille, julkiselle sektorille kuin instituutioillekin. Lisätietoa osoitteesta www.citigroup.com.