Muutoksia hyväksyttäviin henkilöllisyystodistuksiin 1.1.2021
Henkilöllisyyden todistamiseen S-Pankissa tarvitaan 1.1.2021 jälkeen passi, henkilökortti tai S-mobiilin tunnistaminen. Käteistä voi nostaa myös muovisella ajokortilla. Muutos parantaa pankkiasioinnin turvallisuutta.
S-Pankilla, kuten muillakin pankeilla, on velvollisuus tuntea ja tunnistaa asiakkaansa. Vanhat asiakirjat ovat voineet hankaloittaa luotettavaa tunnistamista muun muassa vanhojen kuvien takia. Kuvallisia Kela-kortteja ei ole myönnetty enää vuoden 2008 jälkeen ja vanhimmat pahviset ajokortit ovat kymmeniä vuosia vanhoja.
Luopumalla näiden vanhojen asiakirjojen, kuten pahvisen ajokortin tai kuvallisen Kela-kortin käytöstä parannamme asiakkaidemme pankkiasioinnin turvallisuutta.
- passi (ei kuitenkaan hätäpassi, muukalaispassi tai pakolaisen matkustusasiakirja)
- henkilökortti (1.3.1999 jälkeen myönnetty)
- Henkilökorteista hyväksytään myös alaikäisen henkilökortti ja ulkomaalaisen henkilökortti.
- Väliaikaisella henkilökortilla ei voi avata uutta asiakkuutta tai uusia palveluita.
- passi
- ETA-alueen, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä matkustusasiakirjana toimiva henkilökortti
- väliaikainen henkilökortti
- ajokortti (1.10.1990 jälkeen myönnetty)
Vain voimassa olevia asiakirjoja voi käyttää pankkiasiointiin.
Voit tunnistautua myös S-mobiililla hoitaessasi pankkiasioita asiakaspalvelupisteissämme tai puhelimitse asiakaspalvelumme kanssa. Sähköiseen tunnistautumiseen esimerkiksi S-mobiiliin tai verkkopankkiin ei tule muutoksia.
Muutos koskee myös käteisen nostamista ja tallettamista S-ryhmän toimipaikkojen kassoilla. Nostaminen onnistuu jatkossakin ajokortilla, mutta tallettamiseen tarvitset voimassaolevan passin tai henkilökortin. S-mobiilin tunnistamisen avulla ei voi tunnistautua kassoilla asioidessa.
Henkilökorttia tai passia voi hakea poliisin sähköisessä asiointipalvelussa tai lupapalvelupisteessä. Lisätietoa henkilökortin ja passin hakemisesta löytyy poliisin sivuilta. Jos sinulla ei ole henkilökorttia tai passia ja tarvitset taloudellista tukea sen hankkimiseen, voit lukea lisätietoja Kelan sivuilta.
Huomioithan, että asiakastietosi tulee olla ajan tasalla, jotta voimme taata pankkiasiointisi turvallisuuden ja sujuvuuden. Pääset päivittämään asiakastietosi verkkosivujemme kautta minkä tahansa suomalaisen pankin tunnuksilla.