Siirry suoraan sisältöön

Omaiseni on kuollut. Miten minun tulee toimia?

1. Perunkirjoitusta varten tarvitset saldotodistukset vainajan varoista ja veloista seka maksetusta osuuskaupan osuusmaksusta. Lähetämme saldotodistukset suoraan vainajan viimeisimpään osoitteeseen. 

Jos vainajalla on ollut säästämisen ja sijoittamisen tuotteita, tulee niistä tilata saldotodistus erikseen S-Pankin asiakaspalvelusta. Tarvittaessa yksikin kuolinpesän osakas voi noutaa todistukset myös S-ryhmän asiakaspalvelupisteestä. Mukaan tarvitset voimassa olevan passin tai henkilökortin. Asiakaspalvelupisteessä voit tunnistautua myös S-mobiilin tunnistamisella. Tarvitset myös virkatodistuksen josta käy ilmi, että olet vainajan pesän osakas. Voit myös tilata todistukset soittamalla S-ryhmän puhelinpalveluun, jolloin ne toimitetaan vainajan viimeisimpään osoitteeseen.


2. Maksa kuolinpesän laskut
Yksikin kuolinpesän osakas voi maksaa vainajalle tulleita sähkö-, puhelin-, yhtiövastike- tai muita vastaavia toistuvia laskuja sekä välittömästi kuolintapaukseen liittyviä laskuja, kuten sairaala-, hautaus- ja muistotilaisuusmaksuja. Nämä laskut voit lähettää maksettavaksi S-Pankin asiakaspalveluun S-Pankin maksupalvelukuoressa tai osoitteella S-Pankki, PL 78, 00088 S-RYHMÄ. Maksupalvelukuoria saa S-ryhmän asiakaspalvelupisteistä. Laskuun tulee merkitä, miltä tililtä lasku maksetaan. Kuolinpesän osakkaan tulee lisäksi allekirjoittaa lasku. Maksupalvelun kautta maksetusta maksusta veloitetaan hinnaston mukainen maksu (6 €).

3. Lopeta tilit ja käsittele osuusoikeus perunkirjoituksen jälkeen
Vainajan tilien lopettaminen edellyttää kaikkien pesän osakkaiden suostumusta. Osuusoikeuden osalta pesän osakkaat voivat päättää siirretäänkö osuusoikeus toiselle henkilölle vai palautetaanko osuusmaksu. Jos osuusoikeus siirretään toiselle henkilölle, tulee siirron saajan olla paikalla henkilökohtaisesti.
Tilit voidaan lopettaa ja osuusoikeus käsitellä valtakirjalla. Pesän osakkaat voivat valtuuttaa yhden henkilön toimimaan puolestaan. Valtakirjan lisäksi mukaan S-ryhmän asiakaspalvelupisteelle pitää ottaa:

  • oma voimassa oleva passi tai henkilökortti. Asiakaspalvelupisteessä voit tunnistautua myös S-mobiilin tunnistamisella.
  • perukirja ja sukuselvitys
  • mahdollinen testamentti
  • edesmenneen puolison perukirja, jos pesä on ollut jakamaton tai ositus- ja jakokirja jos pesä on jo jaettu.