Siirry suoraan sisältöön

Anna palautetta tai tee reklamaatio

Mielipiteesi on meille tärkeää. Asiakasomistajien omana pankkina arvostamme kaikkea palautetta palvellaksemme sinua yhä paremmin.
Osio otsikolla #yleinen-palaute

Haluatko antaa yleistä palautetta? 

Palautelomakkeella voit antaa meille yleistä palautetta siitä, miten olemme onnistuneet palvelussa ja tuotteissamme. Palautteesi perusteella voimme kehittää S-Pankin palveluita entistä paremmaksi.  Huomioithan, että palautelomakkeella ei voi hoitaa omia tai toisen henkilön pankkiasioita.  Omat pankkiasiasi hoidat S-mobiilissa tai verkkopankissa. Tarvittaessa voit myös soittaa asiakaspalveluumme.

Anna asiakaspalautetta

Osio otsikolla #asiakasvalitukset

Haluatko tehdä asiakasvalituksen eli reklamaation? 

Jos emme ole onnistuneet palvelemaan sinua parhaalla mahdollisella tavalla ja olet tyytymätön esimerkiksi saamaasi palveluun, päätökseen tai tuotteeseen, voit tehdä asiakasvalituksen eli reklamaation. Mikäli haluat tehdä reklamaation, onnistuu se S-mobiilin tai verkkopankin viestillä tai käymällä Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä. Alempaa löydät tarkempia ohjeita reklamaation tekemiseen.

Reklamaation tekeminen

Palvelemme sinua henkilökohtaiseen pankkiasiointiin liittyvissä reklamaatioissa S-mobiilin ja verkkopankin suojatun viestitoiminnon välityksellä.  

Jos reklamaatiosi koskee yksittäistä kortti- tai tilitapahtumaa tai huijausviestiä, tutustu näihin reklamaatioihin liittyviin erillisiin ohjeisiin alla: Kortti- tai tilitapahtumaan liittyvä reklamaatio tai Huijausviestiin liittyvä reklamaatio.  

Näin lähetät reklamaation S-mobiilissa 

  1. Valitse S-mobiilin oikeassa yläkulmassa näkyvä puhekupla. Valitse tämän jälkeen S-Pankin henkilökohtaiset viestit –kohdan alta Uusi viesti S-Pankille.  
  2. Valitse mitä tuotetta tai palvelua reklamaatiosi koskee.  
  3. Kirjoita reklamaatiotasi mahdollisimman hyvin kuvaava aihe.  
  4. Kirjoita mahdollisimman tarkka kuvaus reklamaatioon johtaneesta tilanteesta ja siitä, mitä seurauksia tapahtuneesta on ollut sinulle.  
  5. Valitse oikeasta yläkulmasta Lähetä.  

Näin lähetät reklamaation verkkopankissa 

  1. Kirjaudu verkkopankkiin.  
  2. Siirry verkkopankin Asiakaspalvelu-välilehdelle ja klikkaa Kirjoita viesti.  
  3. Virtuaalineuvojamme Aulis avustaa sinua tästä eteenpäin reklamaation tekemisessä. Kerro Aulikselle, että asiasi koskee reklamaatiota. Aulis ohjaa sinua tämän jälkeen reklamaation tekemiseen ja lähettämiseen liittyvissä kysymyksissä.  
  4. Kirjoita mahdollisimman tarkka kuvaus reklamaatioon johtaneesta tilanteesta ja siitä, mitä seurauksia tapahtuneesta on ollut sinulle. Liitä mukaan mahdolliset liiteasiakirjat, jotka sisältävät lisätietoja reklamaatiostasi.  
  5. Valitse lopuksi Lähetä.  

Käsittelemme lähettämäsi reklamaation mahdollisimman pian ja olemme tämän jälkeen sinuun yhteydessä viestillä verkkopankin ja S-mobiilin kautta.  

Osio otsikolla #kortti-tilitapahtuma

Jos reklamaatiosi koskee esimerkiksi peruuntunutta matkaa tai verkkokaupasta tilaamaasi tuotetta, olethan ensin yhteydessä palveluntarjoajaan tai tuotteen myyjään. Jos et pääse korvauksesta tai hyvityksestä yhteisymmärrykseen veloittajan kanssa, voit tehdä meille kortti- tai tilitapahtumaan liittyvän reklamaation lähettämällä viestin verkkopankissa tai postittamalla reklamaatiolomakkeen. Muista liittää reklamaatioosi kaikki tarvittavat liitteet, kuten esimerkiksi käymäsi viestienvaihto veloittajan kanssa. 

Tee meille suoraan reklamaatio, jos olet huomannut tili- tai luottotapahtuman, jota et tunnista. Huomaathan, että joidenkin korttimaksujen kohdalla veloittaja saattaa näyttää tilitapahtumissa erikoiselta. Jos olet varma, tai epäilet, että kyseinen korttimaksu tai tilitapahtuma ei ole sinun tekemäsi, sulje korttisi viipymättä soittamalla pankkien yhteiseen sulkupalveluun 020 333020 333 (pvm/mpm, 24 h/vrk). Ulkomailta soitettaessa numero on +35820333+35820333. Vastuu kortin mahdollisesta väärinkäytöstä siirtyy ilmoitushetkellä meille. Tee tässä tapauksessa myös rikosilmoitus poliisille osoitteessa www.poliisi.fi/tee-rikosilmoitus. Reklamaatiossa sinun tulee kiistää tehneesi tapahtumat sekä mainita tapahtumien päivämäärät, veloittajien nimet ja veloitusten summat.  

Näin lähetät reklamaation verkkopankissa  

  1. Kirjaudu verkkopankkiin.  
  2. Mene Asiakaspalvelu-välilehdelle ja valitse kohta Kirjoita viesti.   
  3. Verkkopankissa auttaa chat-robotti. Kerro chat-robotille, että asiasi koskee korttireklamaatiota. Robotti ohjaa sinut lähettämään viestin.  
  4. Täytä tarvittavat tiedot ja liitä mukaan mahdolliset liitteet. Voit katsoa viestissä tarvittavat tiedot verkkosivuillamme olevasta reklamaatiolomakkeesta.  
  5. Lähetä reklamaatio.  

Näin lähetät reklamaation postitse

Täytä lomake

Täytä verkkosivuillamme saatavilla oleva reklamaatiolomake mahdollisimman tarkasti. Tarkista, että sinulla on kaikki tarvittavat tiedot reklamaatiolomakkeen täyttämistä ja lähettämistä varten, esimerkiksi:  

  • kortti- tai tilitapahtuman päivämäärä  
  • summa  
  • kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta  
  • muut mahdolliset reklamaatioon liittyvät dokumentit, kuten esimerkiksi mahdollinen käymäsi sähköpostikeskustelu veloittajan kanssa tai mahdollinen kopio tekemästäsi rikosilmoituksesta.

Postita lomake

Postita täyttämäsi reklamaatiolomake lomakkeella kerrottuun osoitteeseen.  

Käsittelemme lähettämäsi reklamaation mahdollisimman pian ja olemme tämän jälkeen sinuun yhteydessä joko viestillä verkkopankin ja S-mobiilin kautta tai kirjeitse valitsemasi viestintäkanavan mukaan.  

Osio otsikolla #huijausviesti

Jos epäilet antaneesi tietojasi puhelimitse esimerkiksi vastaamalla huijausviestiin tai olet klikannut linkkejä huijausviestissä tai huijaussivustolla, ja olet antanut tämän jälkeen pankkitunnuksiisi tai maksukorttiisi liittyviä tietoja, toimi seuraavasti:  

  1. Ilmoita tapahtuneesta välittömästi sulkupalveluun. 
    Jos olet antanut pankkitunnuksesi, ilmoita tapahtuneesta pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 682009 6964 6820 (pvm/mpm). Jos olet antanut korttitietojasi, ilmoita tapahtuneesta myös korttien sulkupalveluun 020 333020 333 (pvm/mpm). Molemmat numerot ovat käytössä vuoden jokaisena päivänä ympäri vuorokauden. Huomaathan, että suljettuasi pankkitunnuksesi ja/tai korttisi, et pääse kirjautumaan verkkopankkiin tai käyttämään korttiasi esimerkiksi ostoksiin tai käteisen nostamiseen. Uudet pankkitunnukset saat asiakaspalvelupisteestämme. Uusi kortti toimitetaan sinulle automaattisesti kotiin postitse.  
  2. Tee rikosilmoitus, jos tililtäsi tai kortiltasi on lähtenyt rahaa. 
    Jos tililtäsi on lähtenyt sinulle tuntemattomille henkilöille rahaa tai kortillesi on tullut tapahtumia, joita et tunnista, tee rikosilmoitus poliisille. Rikosilmoituksen voi tehdä nopeimmin poliisin verkkosivuilla, osoitteessa www.poliisi.fi/tee-rikosilmoitus 
  3. Avaa uudet verkkopankkitunnukset. 
    Voit avata uudet verkkopankkitunnukset asiakaspalvelupisteellämme. Suosittelemme ajan varaamista etukäteen verkkosivuillamme, jotta vältät jonottamisen. Tarvitset voimassa olevan passin tai henkilökortin uusiessasi tunnuksesi. Halutessasi voit tehdä asiakaspalvelupisteellä myös reklamaation (lue reklamaation tekemisestä tarkemmin seuraavasta kohdasta 4).  
  4. Lähetä reklamaatio S-Pankin verkkopankissa. 
    Toimita kopio tekemästäsi rikosilmoituksesta sekä anna mahdollisimman tarkka selvitys reklamaatioon johtaneesta tapahtumaketjusta. Listaa selkeästi reklamoimasi kortti- ja/tai tilitapahtumat päivämäärineen. Saat toimitettua tarvittavat tiedot meille helpoiten tekemällä reklamaation viestillä verkkopankissa.  

Näin lähetät reklamaation verkkopankissa 

  1. Kirjaudu verkkopankkiin.  
  2. Siirry verkkopankin Asiakaspalvelu-välilehdelle ja klikkaa Kirjoita viesti. 
  3. Virtuaalineuvojamme Aulis avustaa sinua tästä eteenpäin reklamaation tekemisessä. Kerro Aulikselle, että asiasi koskee kortti- tai tilitapahtumaan liittyvää reklamaatiota. Aulis ohjaa sinua tämän jälkeen reklamaation tekemiseen ja lähettämiseen liittyvissä kysymyksissä.  
  4. Täytä mahdollisimman tarkasti kaikki reklamaatioon tarvittavat tiedot (katso verkkosivuillamme saatavilla olevan reklamaatiolomakkeen sisältö tältä osin). Liitä mukaan mahdolliset liiteasiakirjat, jotka sisältävät lisätietoja reklamaatiostasi.  
  5. Valitse lopuksi Lähetä.  

Käsittelemme lähettämäsi reklamaation mahdollisimman pian ja olemme tämän jälkeen sinuun yhteydessä viestitse verkkopankissa tai kirjeitse.   

Käsittelemme reklamaatiosi mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 15 työpäivän kuluessa sen vastaanottamisesta lukien. Mikäli asian selvittäminen veisi tätä pidemmän ajan, ilmoitamme sinulle tästä ja kerromme, milloin reklamaatiosi käsittely todennäköisesti saadaan päätökseen. Voit halutessasi saada lisätietoja reklamaatiosi käsittelystä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. 

Muutoksenhaku pankin käsittelyn jälkeen

Voit olla yhteydessä seuraaviin ulkopuolisiin, pankista riippumattomiin tahoihin, jos emme saaneet asiaasi ratkaistua sinua tyydyttävällä tavalla:

  • FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta antaa riippumattomia ja maksuttomia neuvoja asiakkaille erilaisissa pankki- ja sijoitustoiminnan ongelmatilanteissa. Lisäksi FINEn yhteydessä toimiva Pankkilautakunta tai Sijoituslautakunta voi antaa asiakkaan ja pankin välistä erimielisyyttä koskevassa asiassa ratkaisusuosituksen. Koska FINEn ratkaisut ovat luonteeltaan suosituksia, ne eivät ole osapuolia sitovia eikä niistä voi myöskään valittaa. Lisätietoja saat osoitteesta: www.fine.fi.
  • Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta antaa maksutonta neuvontaa erilaisissa kuluttajaoikeudellisissa ongelma- ja riitatilanteissa. Asiakas voi myös saada kuluttajaneuvonnan kautta sovitteluapua omaan riitatilanteeseensa. Löydät lisätietoja osoitteesta: www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta.
  • Jos asiakkaan ja yrityksen välisessä riitatilanteessa ei päästä sovintoratkaisuun kuluttajaneuvonnan sovittelutoimien avulla, asiakas voi tehdä ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton riitojen ratkaisija, joka antaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja yritysten välisiin oikeudellisiin riitoihin. Asian käsittely kuluttajariitalautakunnassa on maksutonta. Kuluttajariitalautakunta käsittelee vain kirjallisia valituksia ja ratkaisee riidat kirjallisen näytön eli todisteiden perusteella. Kuluttajariitalautakunta ei käsittele sijoitustuotteita koskevia riita-asioita. Löydät lisätietoja osoitteesta: www.kuluttajariita.fi
  • Asiakas voi viedä erimielisyyden myös toimivaltaisen käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Käräjäoikeudessa ratkaistaan ne asiakkaan ja yrityksen väliset erimielisyydet, joita ei pystytty ratkaisemaan neuvotteluteitse. Löydät lisätietoja osoitteesta: www.oikeus.fi.

Saitko huijausviestin?

Jos olet saanut huijausviestin, voit lähettää saamasi viestin osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.