Säästäjä hyötyy uudesta sääntelystä
Säästäjä saa sijoitustensa pohjaksi entistä parempaa tietoa, kun sijoitusalan uusi sääntely astui voimaan vuoden alussa, sanoo S-Pankin säästämisen ja sijoittamisen tuoteryhmäpäällikkö Annika Pohtila.
Sijoitusmarkkinoita koskevaa sääntelyä uudistetaan ja tarkistetaan EU:ssa, kun uusi sääntelykokonaisuus, MiFID II -direktiivi, astuu voimaan ensi vuoden alussa. Tavoitteena on parantaa sijoittajasuojaa muun muassa lisäämällä rahoitusmarkkinoiden läpinäkyvyyttä ja sijoituspalveluiden vertailtavuutta.
”Uusi direktiivi voi kuulostaa säästäjän korvaan kaukaiselta ja vähän tylsältäkin asialta. Tosiasiassa me säästäjät olemme kuitenkin uudistuksen suurimpia hyötyjiä”, Annika Pohtila huomauttaa.
Mitä etua uusi sääntely tuo S-Pankin asiakkaalle?
Sijoitusneuvonnan yhteydessä saat entistä tarkempaa tietoa siitä, miksi katsomme suosittelemamme sijoitustuotteen soveltuvan juuri sinulle.
Myös erilaisten sijoitustuotteiden vertailu helpottuu, kun kulut eritellään entistä tarkemmin.
Mitä uusi sääntely vaatii asiakkaalta?
Uusi sääntely ei vaadi mitään erityisiä toimenpiteitä. Siihen on kuitenkin hyvä varautua, että päivitämme sopimuksia, ehtoja ja asiakastietoja ja teemme joitakin lisäkysymyksiä esimerkiksi verkkopankissa.
Olemme jo aiemmin kysyneet sijoituspalvelujemme asiakkailta taustatietoja esimerkiksi tuloista ja varallisuudesta. Nämä tiedot auttavat asiantuntijoitamme hahmottamaan taloudellisen tilanteesi ja suosittelemaan juuri siihen sopivia sijoitustuotteita.
Tietojen päivityspyyntöihin vastaaminen verkkopankissa voi tuntua tylsältä, mutta kyselyjä ei tehdä huvin vuoksi. Tarkoitus on varmistua, että sijoitustuotteet sopivat mahdollisimman hyvin tarpeisiisi ja taloudelliseen tilanteeseesi.
Saat sijoitustesi pohjaksi entistä parempaa tietoa, kun sijoitusalan uusi sääntely astuu voimaan ensi vuoden alussa."
Miksi asiakkaan tavoitteiden ja talouden kokonaiskartoitus on tärkeää?
Se, millaisia tavoitteita asetat sijoittamisellesi, vaikuttaa oleellisesti sijoitustuotteiden valintaan. Esimerkiksi sillä on väliä, säästääkö rahaa asuntoremonttiin viiden vuoden päähän vai eläkepäiviä varten.
Kartoitamme jatkossa entistä tarkemmin, millaisella aikavälillä haluat sijoittaa ja millaista tuottoa tavoittelet rahoillesi. Lisäksi haluamme selvittää, millainen riskin- ja tappionsietokykysi on. Jos haet korkeaa tuottoa, joudut myös hyväksymään korkeammat riskit, joita korkeaan tuotto-odotukseen aina liittyy.
Esimerkiksi pörssiosakkeisiin sijoittavan rahaston arvonvaihtelut voivat olla suuria. Välillä sijoituksen arvo saattaa olla pienempi kuin sijoittamasi summa, välillä taas isompi.
Miten eri sijoitustuotteiden vertailu helpottuu?
Saat jatkossa entistä tarkempaa tietoa esimerkiksi kuluista. Myös vertailu helpottuu, koska sijoitustuotteiden tiedot esitetään yhdenmukaisella tavalla.
Jatkossa rahastojen avaintietoesitteitä vastaavia vertailukelpoisia tietoja esitetään entistä laajemmasta valikoimasta sijoitustuotteita, esimerkiksi ETF-rahastoista ja strukturoiduista sijoitustuotteista.
Lisäksi kaikkien sijoitustuotteiden kuluraportointiin ennen sijoituspäätöksen tekemistä ja jälkikäteisraportointiin tulee muutoksia.
Sijoituspalvelujen tarjoajien on määriteltävä jatkossa entistä tarkemmin, millaiselle kohderyhmälle eri sijoitustuotteita voi myydä. Miksi näin?
Meidän ja muiden sijoitustuotteiden valmistajien pitää tuntea entistä tarkemmin asiakkaiden tarpeet, jotta osaamme kehittää paremmin heidän tarpeisiinsa soveltuvia tuotteita.
Jatkossa entistä useammat sijoitustuotteet luokitellaan monimutkaisiksi. Monimutkainen tuote ei ole kuitenkaan välttämättä riskipitoisempi, vaan esimerkiksi sen ostamiseen ja myymiseen liittyvät aikataulut voivat olla monimutkaisuuden taustalla. Kun teet toimeksiantoja näihin tuotteisiin, meidän on varmistettava, että ymmärrät tuotteeseen liittyvät erikoispiirteet.
Ovatko yhteystietosi ajan tasalla?
Päivitä yhteystietosi S-mobiilissa tai osoitteessa s-käyttäjätili.fi. Samalla voit antaa sähköisen markkinointiluvan ja pysyt ajan tasalla palveluistamme ja asiakasomistajaeduistamme.
Kirjaudu S-käyttäjätilille ja päivitä yhteystiedot:
Asiakasomistajuus-osiossa voit päivittää markkinointiluvat: