EPSI Ratingin vuosittain tekemän pankkitutkimuksen mukaan suomalaisten tyytymättömyys pankkipalveluihin on kasvanut. EPSIn toimitusjohtaja Mats Nybondasin mukaan syitä voi olla useita, mutta yksi vaikuttaa selvältä.
”Tutkimuksesta käy ilmi, että pankkien maine on kärsinyt. Syynä lienee heikentynyt taloustilanne, joka näkyy kasvavana kriittisyytenä finanssitahoja kohtaan”, Nybondas arvioi.
Kyse ei ole vain yksittäisistä pankeista, vaan kyseessä on koko alaa leimaava ilmiö. Johtaja Jari Sinkkonen S-Pankin Palvelumallit ja ohjaus -yksiköstä näkee, että asiakastyytyväisyys lähtee peruspalveluiden toimivuudesta.
”Arjen peruspalveluiden on oltava helppokäyttöisiä ja toimivia. Silloin olemme onnistuneet, kun asiakkaan ei tarvitse kiinnittää päivittäisten raha-asioidensa hoitamiseen erityistä huomiota, vaan hän voi keskittyä mukavimpiin asioihin”, Sinkkonen pohtii.