Siirry suoraan sisältöön

Oletko harkinnut autoilun vähentämistä? Näin suomalaiset vastasivat

Viidennes suomalaisista kertoo S-Pankin kyselyssä harkinneensa autoilun vähentämistä tai lopettamista. Useimmiten perusteeksi mainittiin auton käytöstä aiheutuvat kustannukset, mutta monelle tärkein syy on auton ympäristövaikutukset. Sähkö- tai hybridiautojen suosio onkin kasvussa – ja sellaisen voi hankkia myös käytettynä.

Viidennes kaikista suomalaisista ja lähes kolmannes alle 30-vuotiaista kertoo S-Pankin autokyselyssä harkinneensa autoilun vähentämistä tai lopettamista kuluneen vuoden aikana. Yleisin syy vähentämiselle on auton käytöstä aiheutuvat kustannukset. Autoilusta aiheutuvat kulut voivatkin tehdä ison loven lompakkoon kuukaudessa.

”Auton ostoa miettiessä kulut kannattaa mielessään laskea ennemmin hieman yläkanttiin, niin ettei oma talous veny liian kireälle ja rahaa jää myös huoltoihin, vakuutuksiin ja muihin yllättäviin menoihin. Pelkästään auton hankintakulujen maksamiseen voi kulua useampi vuosi, jos auton osto on rahoitettu lainalla. Useimmiten autolainan takaisinmaksuaika on 3–6 vuoden välillä, ja lainaa maksetaan takaisin kuukausittain”, vinkkaa S-Pankin lainojen kehityspäällikkö Päivi Huttunen.

Suuntaviivoiksi autobudjetin laskentaan Huttunen ehdottaa seuraavaa kaavaa:

”Asumiseen lainanlyhennyksineen saisi mennä korkeintaan 40 prosenttia talouden nettotuloista ja muihin pakollisiin kuluihin 30 prosenttia. Lopuilla 30 prosentilla pitäisi pystyä maksamaan loput menot, kuten autoilu laina- ja käyttökuluineen. Ja mainiota olisi, jos säästöönkin jäisi joka kuukausi säännöllinen summa.”

Monilla huoli ympäristöstä syy vähentää autoilua

Moni auton omistaja pitää auton aiheuttamia ympäristövaikutuksia rahanmenoa pahempana haittana. Kustannusten jälkeen toiseksi yleisimmäksi perusteluksi auton käytön vähentämiselle mainittiin ympäristösyyt, joita piti tärkeimpänä yli 30 prosenttia vastaajista.

”Autokyselymme mukaan alle 30-vuotiaista lähes puolet pitää ympäristövaikutuksia ensisijaisena syynä harkita autoilun vähentämistä tai lopettamista, kun iäkkäämmillä vastaajilla syy on useammin autoilun tarpeen väheneminen”, Päivi Huttunen kertoo.

Vaihtoehto perinteiselle bensa- tai dieselautolle on sähkö- tai hybridiauto. Ne ovat liikenteessä vähäpäästöisempiä, mutta ympäristöystävällisyyttä arvioidessa täytyy huomioida auton koko elinkaari tuotannosta käyttöön ja kierrätykseen asti.

S-Pankin kyselyssä suhtautuminen sähkö- ja hybridiautoon on vahvasti riippuvainen vastaajan asuinpaikasta. Pääkaupunkiseudulla, missä latauspisteitä on tiheämmässä, 12 prosenttia pitää sähkökäyttöisyyttä tärkeänä ominaisuutena, kun taas Pohjois- ja Itä-Suomessa asuvista näin näkee vain kolme prosenttia.

Sähköautoja ostetaan yhä enemmän käytettynä

Sähkö- ja hybridiautoja on toistaiseksi vain alle prosentti kaikista rekisterissä olevista henkilöautoista, mutta suosio lisääntyy vauhdilla. Vuonna 2019 sähköautojen määrä kasvoi 93 prosenttia ja ladattavien hybridien määrä 89 prosenttia edellisvuodesta.*

Sähköauto on mahdollista hankkia myös käytettynä, ja yhä useampi näin tekeekin. Kauppapaikka Torissa on tänä vuonna kesäkuuhun mennessä tullut myyntiin yli 60 prosenttia enemmän sähköautoja kuin viime vuonna samalla aikavälillä. Mukana luvussa ovat sekä yksityiset myyjät että autokauppiaat. Touko-kesäkuussa, kun autokauppa käy muutenkin vilkkaana, sähköautoa haettiin Torin hakutoiminnolla jopa 8 000 kertaa kuukaudessa.

Yleistyvätkö taloyhtiöiden yhteiskäyttöautot?

Autoa ei ole pakko hankkia yksin vain omaan käyttöön. Viime vuosina on suuremmissa kaupungeissa alettua nähdä kerrostaloyhtiön omistuksessa olevia asukkaiden yhteiskäyttöautoja.

”Asunnon ostajien kiinnostusta yhteiskäyttöauton vetovoimaan on vasta pienimuotoisesti testattu. Voisiko tästä ratkaisusta tulla tulevaisuudessa lisäarvo, jota arvostetaan, kun uuden kodin ostaminen on ajankohtaista?” Päivi Huttunen pohtii.

”Jos taloyhtiö sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella eikä oma auto ole muustakaan syystä välttämätön, voi yhteiskäyttöauto nousta ympäristöystävällisenä ja taloudellisena ratkaisuna jopa jonkinlaiseksi trendiksikin.”

*) Lähde: Ajoneuvokantatilastot 2019, Tilastokeskus, Traficom

Autokyselyn toteutti Kantar S-Pankin toimeksiannosta. Kysely tehtiin Gallup Forum paneelissa (kohdistus 18–74-vuotiaat, joilla auto taloudessaan). Tulokset on painotettu vastaamaan väestöä ko. kohderyhmässä. Vastaajia oli 1 197 henkilöä. Kysely toteutettiin online-kyselynä vastaajan suosimalla laitteella. Tiedonkeruun ajankohta oli 14.2.–19.2.2020. Virhemarginaali on korkeintaan 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa koko vastaajajoukossa.

Lue lisää S-Pankin autokyselystä (PDF)

Tutustu S-Pankin autolainaan

Voit hakea 5 000–50 000 euron S-Lainaa helposti verkkopankista vaikka heti ja lainapäätöksen saat jopa saman päivän aikana. 

HAE LAINAA