Maksatko vuokraa – vai jonkun toisen lainaa?

24.1.2024

Varmaankin molempia! Parhaimmillaan asumiseen satsaaminen on sijoitus eikä kulu. Kuinka paljon olet tähän mennessä maksanut vuokraa? Mitä, jos sillä summalla olisitkin jo lyhentänyt omaa asuntolainaa?

Asumisen kustannukset vievät kuukausibudjetista niin merkittävän osan, että välillä on hyvä pysähtyä miettimään, voisiko vuokran sijaan lyhentää omaa asuntolainaa ja kartuttaa samalla omaa varallisuuttaan.

“Kampanjalla halusimme tehdä näkyväksi sen rahamäärän, joka vuokra-asumisen aikana olisi ollut mahdollista sijoittaa omaan asuntoon. Kampanjan tavoitteena on laskurin avulla osoittaa, että omaa taloutta ja sen suunnittelua pystyy toteuttamaan matalalla kynnyksellä ja vuokrakululaskurin myötä ihan uudella tavalla”, sanoo Annemari Airaksinen, S-Pankin lainojen kehityspäällikkö.

Asuntokaupoilla maltti on valttia

Vuokra-asumisen jälkeen ajatus asuntolainasta voi tuntua sitovalta ja isolta päätökseltä. S-Pankissa tehdään asunnon ostajan kanssa aina huolellinen riskikartoitus, lainapaketti räätälöidään asiakkaalle sopivaksi ja lainan lisäksi tarjotaan asiakkaalle sopivaa lainaturvaratkaisua, joka auttaa lainan takaisinmaksussa silloin, jos kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan. Elämää on kodin seinien ulkopuolellakin ja rahojen tulisi riittää muuhunkin kuin asumiseen. Sen on aina oltava lainapäätöksen lähtökohtana.

Säästämällä kiinni ensiasuntoon

Sijoitusmielessä omistusasuminen on vuokra-asumista parempi vaihtoehto, sillä omistusasuntoon sijoittamalla kartuttaa samalla omaa varallisuuttaan tulevaisuutta varten.
Asunnon oston kanssa ei kannata hätiköidä, mutta jos haaveena on oma asunto, säästäminen kannattaa aloittaa heti. ASP-tili on hyvä tapa aloittaa säästäminen kohti ensimmäistä omaa kotia. ASP-säästämisen voi aloittaa 15–44-vuotiaana.

“Laskurin lisäksi sivulta löytyvät ne ensiasunnon ostajaa eniten mietityttävät aiheet asunnon hankkimiseen liittyen. Nyt ne on koottu yhteen paikkaan, helposti ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi”, Annemari jatkaa.

Lue lisää aiheesta ja kokeile laskuria osoitteessa: s-pankki.fi/vuokrakululaskuri

Median yhteydenotot:
Annemari Airaksinen, lainojen kehityspäällikkö, rahoittamisen palvelut, p. 010 767 9287 annemari.airaksinen@s-pankki.fi

Asuntolaina ilman toimitusmaksua

S-Pankki tarjoaa uudet asuntolainat ilman toimitusmaksua toistaiseksi. Muutos koskettaa niitä, jotka ottavat uuden asuntolainan omaan käyttöön hankittavan asunnon rahoittamiseen, asunnonvaihtajista ensiasunnon ostajiin. Tämä kattaa myös aiemmin tarjotut ja toistaiseksi toteutumattomat uudet asuntolainat.

Laske sopiva lainamäärä

Ennen asunnon ostoa ja lainan hakemista selvität omiin tarpeisiisi sopivan lainamäärän, kuukausierän suuruuden ja laina-ajan pituuden helposti asuntolainalaskurimme avulla.

SIIRRY LAINALASKURIIN

Pyydä lainatarjous

Hae asuntolainaa verkossa kaikkien pankkien tunnuksilla. Saatu lainatarjous ei vielä sido sinua mihinkään.