S-Pankki Oyj:n tilinpäätöstiedote 2021

3.2.2022

S-Pankki Oyj, Pörssitiedote, 3.2.2022 klo 10.00

Tulos parani vuodentakaisesta – ennätyksellinen korttiostosten euromäärä ylittää selvästi pandemiaa edeltäneen ajan

• Liikevoitto nousi 24,8 miljoonaan euroon (21,0)*
  • Antolainaus kasvoi 6,1 miljardiin euroon (5,4)
  • Vertailukelpoiset hallinnoitavat varat nousivat 7,7 miljardiin euroon (6,5)

S-Pankki-konsernin liikevoitto kasvoi 17,8 prosenttia tammi-joulukuussa ja oli 24,8 miljoonaa euroa (21,0). Tuloskasvuun vaikuttivat kokonaistuottojen hyvä 7,6 prosentin kasvu ja selvästi pienentyneet arvonalentumistappiot. Vakavaraisuussuhde nousi 16,3 prosenttiin (15,7).

*  Vertailulukuina on käytetty yläpuolella vuoden 2020 vastaavan ajankohdan lukuja.

Näkymät vuodelle 2022

Odotamme koko vuoden liikevoiton ylittävän edellisvuoden tason.

Toimitusjohtaja Pekka Ylihurulan kommentit

S-Pankki-konsernin liikevoitto kasvoi tammi-joulukuussa vuotta aiemmasta, kuten arvioimme heinäkuussa nostaessamme näkymiä vuodelle 2021.

Pankkiliiketoiminnan puolella S-Etukortti Visa -korteilla tehtyjen ostosten euromääräinen summa kasvoi 14,8 prosenttia vuotta aiemmasta ja oli ennätyskorkea. Summa ylittää selvästi myös koronapandemiaa edeltäneen vuoden 2019 tason. Vuoden 2021 lopussa S-Pankin maksukorteilla tehdyt ostokset muodostivat 23,2 prosenttia (22,4) kaikista S-ryhmän kaupoissa tehdyistä Bonus-ostoksista. Antolainauksemme kasvoi 11,8 prosenttia ja talletuskanta 9,1 prosenttia vuodentakaisesta. Varallisuudenhoitoliiketoiminnan puolella tulos kehittyi erinomaisesti ja 2,5-kertaistui vuodentakaisesta. S-Pankki-rahastojen osuudenomistajien määrä kasvoi vuodentakaisesta noin 71 000:lla noin 340 000:een.

Vuoden 2020 tapaan myös vuotta 2021 sävytti ennen kaikkea uuden koronaviruksen aiheuttama pandemia ja taistelu tautia vastaan. Pandemian pitkittyessä olemme S-Pankissa tottuneet toimimaan uudessa ympäristössä, jossa muun muassa digitaalisten asiointikanavien ja palveluiden merkitys on yhä keskeisempi. Tauti- ja rajoitustilanteen vaihdellessa sopeutimmekin työskentelytapojamme ja muuta toimintaamme jo tutuksi käyneeseen tapaan. Toimimme näin myös jatkossa.

Tammi-joulukuu 2021

S-Pankin liikevoitto oli 24,8 miljoonaa euroa (21,0), jossa oli nousua 17,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tilikauden voitto verojen jälkeen oli 19,6 miljoonaa euroa (15,7). Oman pääoman tuotto nousi 3,9 prosenttiin, kun se oli vuotta aiemmin 3,3 prosenttia.

Pankkiliiketoiminnan liikevoitto oli 36,2 miljoonaa euroa (34,9). Varallisuudenhoitoliiketoiminnan liikevoitto oli 5,0 miljoonaa euroa (2,0).

Kokonaistuotot kehittyivät katsauskaudella positiivisesti. Kokonaistuotot olivat yhteensä 187,0 miljoonaa euroa (173,9), jossa oli kasvua 7,6 prosenttia. Korkokate kasvoi 1,1 prosenttia ja oli 90,3 miljoonaa euroa (89,3). Nettopalkkiotuotot kasvoivat 20,6 prosenttia ja olivat 80,8 miljoonaa euroa (67,0). Sijoitustoiminnan nettotuotot olivat 3,1 miljoonaa euroa (3,2). Liiketoiminnan muut tuotot olivat 12,7 miljoonaa euroa (14,3).

Liiketoiminnan kulut olivat katsauskaudella yhteensä 146,5 miljoonaa euroa (129,2). Kasvua edellisvuoteen oli 13,4 prosenttia.

Katsauskaudella konsernin tuloslaskelmaan kirjattiin odotettavissa olevia ja lopullisia luottotappioita 21,4 miljoonaa euroa (28,0). Kirjattuja peruutuksia eli palautuneita luottotappioita oli 5,7 miljoonaa euroa (4,4). Odotettavissa olevien ja lopullisten luottotappioiden nettotulosvaikutus oli näin ollen 15,7 miljoonaa euroa (23,6).

Talletuskanta kasvoi edelleen voimakkaasti ja oli katsauskauden päättyessä 7 554,9 miljoonaa euroa, kun vuoden 2020 lopussa talletuskanta oli 6 925,0 miljoonaa euroa. Viimeisen 12 kuukauden aikana talletuskanta kasvoi 9,1 prosenttia.

Antolainauksen pitkäaikainen kasvu jatkui. Luottokanta oli katsauskauden päättyessä yhteensä 6 086,0 miljoonaa euroa, kun vuoden 2020 lopussa antolainaus oli 5 444,4 miljoonaa euroa. Viimeisen 12 kuukauden aikana luottokanta kasvoi 11,8 prosenttia.

Asuntolainakanta kasvoi 12,5 prosenttia. Viimeisimpien saatavilla olevien tietojen mukaan S-Pankin osuus rahalaitosten asuntolainataseiden kasvusta edelliseltä 12 kuukaudelta oli lokakuussa 10,4 prosenttia, kun se oli vuotta aiemmin 14,5 prosenttia. Koko markkinoihin verrattuna asuntolainakannan kasvu oli 3,3-kertaista samalla ajanjaksolla. Asuntolainahakemusten määrä kasvoi vuonna 2021 selvästi edellisestä vuodesta.

Katsauskauden päättyessä pankilla oli saamistodistuksia yhteensä 1 149,1 miljoonaa euroa, kun niitä oli vuoden 2020 lopussa 1 228,8 miljoonaa euroa.

S-Pankin oma pääoma oli katsauskauden päättyessä 509,3 miljoonaa euroa. Vuoden 2020 lopussa omaa pääomaa oli 488,6 miljoonaa euroa. Omavaraisuusaste oli 6,0 prosenttia, kun se oli vuotta aiemmin 6,4 prosenttia.

S-Pankki-konsernin hallinnoitavien varojen määrä oli katsauskauden päättyessä 7 697,1 miljoonaa euroa (10 785,1). Vuoden viimeisellä neljänneksellä S-Pankin ja LähiTapiolan välinen rahastoyhteistyö päättyi. Vertailukelpoinen hallinnoitavien varojen määrä ilman LT-rahastoja oli 6 496,5 miljoonaa euroa vuoden 2020 lopussa. Kasvua tähän vuoden aikana oli 18,5 prosenttia. Lisäksi S-Pankki Kiinteistöt Oy hallinnoi suorista kiinteistöistä ja yhteisyrityksistä koostuvaa 439,8 miljoonan euron asiakasvarallisuutta (428,5). S-Pankki-rahastojen nettomerkinnät olivat katsauskaudella 317,1 miljoonaa euroa, kun ne olivat vuotta aiemmin 119,2 miljoonaa euroa. S-Pankki-rahastojen nettomerkintöjen kehitys oli vahvempaa kuin rahastoyhtiöiden mediaanilla. S-Pankki-rahastojen osuudenomistajien määrä nousi noin 340 000:een vuoden 2020 lopun noin 270 000:sta.

Keskeisimmät tunnusluvut

Omavaraisuusaste

Vakavaraisuussuhde

Webcast tuloksesta