Muutoksia DIASin omistussuhteissa – Digitaalinen asuntokauppa jatkaa kasvuaan

30.12.2020

S-Pankki, muut DIASin perustajapankit sekä perustajayritys Tomorrow Tech ovat myyneet enemmistön Digitaalinen asuntokauppa Oy DIASista Alma Talentille. S-Pankki jatkaa edelleen DIASin omistajana ja on jatkossakin mukana DIAS-järjestelmässä sekä sen kehittämisessä.

DIAS Oy:n perustajayritys ja pääomistaja Tomorrow Tech myy Alma Talentille kokonaan 57,1 prosentin osuutensa tänään 30.12.2020 julkistetussa kaupassa. Lisäksi perustajapankit S-Pankki, OP, Danske Bank ja Aktia myyvät yhteensä 18,4 prosenttia yhtiön osakkeista. Pankkien omistukseen jää 19,5 prosenttia yhtiön osakekannasta. Aiemmin Alma Talent omisti DIAS Oy:sta 5 prosenttia.

Omistusosuuden pienenemisestä huolimatta S-Pankki ja muut DIASissa mukana olevat pankit ovat vahvasti sitoutuneet jatkamaan DIASin kehittämistä.

”S-Pankki on jatkossakin vahvasti mukana DIAS-järjestelmässä ja vaikutamme toimintaan esimerkiksi DIASin hallituksessa. Kaupalla ei ole vaikutusta DIAS-järjestelmän käyttöön, vaan se jatkuu entiseen tapaan. Uuden omistajan myötä asiakkaille on luvassa yhä parempia palveluita ja asuntokaupan digitalisaation uskotaan kasvavan entisestään”, kertoo S-Pankin pankkiliiketoiminnan johtaja Aki Gynther.

DIAS tarjoaa mahdollisuuden tehdä asuntokaupat silloin kun itselle parhaiten sopii, vaikkapa omalta kotisohvalta.

DIAS on vuonna 2018 perustettu digitaalisen asuntokaupan alusta, joka yhdistää asunnon ostajan, myyjän, kiinteistönvälittäjän ja pankin yhteiseen järjestelmään. Suomessa tehdään yhteensä noin 125 000 asunto- ja kiinteistökauppaa vuodessa. DIAS on mahdollistanut digitaalisen asuntokaupan vuodesta 2019 lähtien. Tällä hetkellä DIASin piirissä on jo yli 3 000 kiinteistönvälittäjää ja lähes kaikki asuntolainoja myöntävät pankit. DIAS-kauppojen määrä on kasvanut tasaisesti vuoden 2020 aikana ja koronavirusepidemian myötä kiinnostus palvelua kohtaan on kasvanut.

Lisätietoja:
Aki Gynther, johtaja, Pankkiliiketoiminta, S-Pankki, p. 050 388 3141