Asiakkuusindeksi 2020 -tutkimus: S-Pankilla Suomen uskollisimmat asiakkaat

9.10.2020

S-Pankki pärjäsi jälleen hyvin Asiakkuusindeksi-tutkimuksessa: S-Pankilla on tutkitusti Suomen uskollisimmat asiakkaat. S-Pankki onnistui myös pankeista parhaiten huomioimaan asiakkaidensa tarpeet koronakriisin aikana.

Asiakkuusmarkkinointiliiton ja Avauksen Asiakkuusindeksi-tutkimuksessa selvitettiin yritysten asiakasuskollisuutta ja asiakaskokemusta. Korkein asiakasuskollisuus on S-Pankilla. Toiselle sijalle nousi peräti 11 pykälää edellisvuodesta kirinyt S-ryhmän ruokakaupat ja kolmannen sijan nappasi Musti ja Mirri. Paras asiakaskokemus on Mustilla ja Mirrillä.

Asiakkuusindeksi on Suomen kattavin vuosittainen tutkimus suomalaisten yritysten asiakaskokemuksesta ja asiakasuskollisuudesta. Asiakasuskollisuus mittaa suositteluhalukkuutta, ostoaikeita ja kiinnostusta vaihtaa kilpailevan yrityksen tuotteisiin tai palveluihin.

”Tämä on huikea tunnustus asiakkailtamme, lämmin kiitos! Kuuntelemme asiakkaitamme tarkkaan ja pyrimme palvelemaan yhä paremmin ja henkilökohtaisemmin kaikissa kanavissamme. Haluamme täyden palvelun pankkina olla apuna ja tukena kaikissa elämäntilanteissa”, kertoo palkinnon pokkaamassa käynyt Head of Customers and Marketing Satu Puumala S-Pankista. S-ryhmästä palkinnon kävi noutamassa asiakkuusjohtaja Pekka Litmanen.

Asiakkuusindeksi-tutkimuksessa tutkittiin tänä vuonna myös yritysten toimintaa koronakriisin aikana. Kaikista pankeista ja vakuutusyhtiöistä S-Pankki pystyi huomioimaan asiakkaidensa tarpeet parhaiten ja suuri osa vastaajista arvioi käyttävänsä S-Pankin palveluita aiempaa enemmän.

”Teimme kevään aikana valtavasti töitä sen eteen, että asiakkaamme pystyisivät asioimaan kanssamme turvallisesti ja selviytymään kiperistäkin taloudellisista tilanteista. Tarjosimme esimerkiksi lyhennysvapaita asuntolainaan ja joustoja korttiluottoihin. On hienoa huomata, että tästä on ollut hyötyä asiakkaillemme”, Puumala jatkaa.

Asiakkuusindeksi-tutkimuksen ovat toteuttaneet Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) ja Avaus vuodesta 2009 lähtien. Tutkimuksessa mitataan suomalaisten yritysten asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta kahdeksalta eri toimialalta. Tänä vuonna yrityksiä oli mukana 56 ja vastaajina 3 652 asiakasta. Vastaukset on kerätty elokuussa 2020.

Asiakasuskollisuus 2020, kaikki toimialat

10. Danske Bank 63,0
  11. Aktia 62,6
  12. Fennia 60,3