Yhä isommat ostokset voi maksaa lähimaksulla: raja nousee 50 euroon

2.4.2019

Helppo ja nopea lähimaksu muuttuu aiempaakin kätevämmäksi, kun lähimaksuraja nousee 25 eurosta 50 euroon 12. huhtikuuta. S-Pankin korteilla tehtävistä Debit- eli pankkikorttimaksuista jo yli 50 prosenttia on lähimaksuja.

Lähimaksun enimmäisraja nousee 25 eurosta 50 euroon 12. huhtikuuta. Uusi raja on heti samana päivänä käytössä kaikissa S-Pankin S-Etukortti Visa -korteissa. Käytännössä suurempien summien maksaminen lähimaksulla tulee mahdolliseksi sitä mukaa, kun kaupat päivittävät maksupäätteensä uuden rajan mukaisiksi.

Lähimaksurajan korottaminen on asiakkaiden toivoma muutos, jota myös pankit ja kaupat kannattavat.

”Aiempi 25 euron raja on tullut helposti vastaan esimerkiksi ruokaostoksilla. S-Pankin asiakkaat ovat erityisen innokkaita lähimaksun käyttäjiä, ja pankkikorttimaksuista jo yli puolet on lähimaksuja. Rajan korottaminen tulee varmasti lisäämään lähimaksun suosiota entisestään”, sanoo S-Pankin korttiasiantuntija, tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell.

Kortin tunnusluku hukassa?

Korkeamman lähimaksurajan lisäksi S-Etukortti Visaan on tulossa lähiaikoina muitakin sen käyttöä helpottavia uudistuksia. Kevään aikana tulee esimerkiksi mahdolliseksi valita kortille itse valittava tunnusluku. Jo nyt unohtuneen tunnusluvun voi käydä tarkistamassa kerran maksutta S-Pankin verkkopankissa. Säästämisestä kiinnostuneita S-Etukortti Visan käyttäjiä puolestaan varmasti kiinnostaa mahdollisuus mikrosäästää euro jokaisesta korttiostoksesta Säästäjän avulla.

”Yli kahdelta miljoonalta suomalaiselta löytyy lompakostaan S-Etukortti Visa ja suurin piirtein joka kymmenes suomalaisella pankki- tai luottokortilla maksettava ostos maksetaan nykyään S-Pankin kortilla. Näillä uudistuksilla voimme siten helpottaa aika monen suomalaisen arkea”, Lundell jatkaa.

Lue lisää lähimaksamisesta
Katso mitä kaikkea voit tehdä S-Etukortti Visallasi

Mikä muuttuu?

Lähimaksuraja nousee 25 eurosta 50 euroon 12. huhtikuuta.

Tarvitseeko minun tehdä jotain?

Ei tarvitse. Uusi 50 euron lähimaksuraja päivittyy kortillesi automaattisesti ja isompien ostosten maksaminen onnistuu kaupoissa sitä mukaa, kun kaupat päivittävät maksupäätteitään.

Miten lähimaksu toimii?

Lähimaksu onnistuu jatkossa yhtä helposti kuin ennenkin näyttämällä korttia lähimaksun kaari-symbolilla varustetulle maksupäätteelle. Rajan muuttumisen jälkeen tunnuslukua saatetaan väliaikaisesti kysyä hieman useammin kuin aikaisemmin.

Vaikuttaako korkeampi raja lähimaksun turvallisuuteen?

Ei vaikuta. Lähimaksu on helppo ja turvallinen tapa maksaa ostokset, sillä kun kortin tunnuslukua ei tarvita, ei se myöskään voi joutua vääriin käsiin. Lähimaksurajojen nostaminen ei ole lisännyt väärinkäytöksiä muissa maissa. Turvallisuussyistä tunnusluku täytyy kuitenkin aina silloin tällöin syöttää maksupäätteeseen: siten ehkäistään väärinkäytöksiä ja varmistetaan, että kortti on oikealla omistajalla.